מבקרי פייסבוק נערכים מחדש לקרב על עיצוב דמותה של ענקית הטק

החלטות של בית משפט פדרלי בתחילת השבוע ומאבקים קשים בקונגרס מדגימים את האתגרים שעוד צפויים בפני מי שנלחמים להגביל את כוחה של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק / צילום: Shutterstock

מבקרי חברות הטכנולוגיה הגדולות הריעו לאחר שתובעים ומחוקקים פעלו נגד פייסבוק ואחרות. התפתחויות מהעת האחרונה מדגישות את האתגר שבשימוש במערכת המשפט ובקונגרס על מנת לעצב מחדש את החברות האלה.

שופט בית הדין המחוזי ג'יימס בוסברג פסק ביום שני שתביעה של נציבות הסחר הפדרלית (FTC) הייתה "בלתי מספיקה מבחינה משפטית", והרגולטור לא הראה מספיק הוכחות לכך שפייסבוק הייתה מונופול ושהנהלים שלה פגעו בתחרות. במכשול נוסף, דחה השופט תביעה שהוגשה נגד פייסבוק ב־46 מדינות מהסיבה שהתובע הכללי המתין זמן רב מדי לפני הגשתה, בין היתר.

בינתיים, מחוקקים בוושינגטון שוקלים דרך להתקדם לאחר קרב קשה בשבוע שעבר לקידום הצעות חוק שנועדו לחזק אכיפת הגבלים עסקיים בנושא טכנולוגיה. דמוקרטים רבים הידידותיים לחברות נמצאים תחת לחץ לעכב או לדלל את הצעות החוק - שעשויות להחיש את פירוקן של חברות כמו פייסבוק ואמזון - וכך גם רפובליקאים בבית הנבחרים.

"כל מי שחשב שזה הולך להיות קל ומהיר כנראה צריך לקחת צעד אחורה... החוק קשוח, פוליטיקה זה דבר קשוח", אמר הארי פרסט, פרופסור להגבלים עסקיים באוניברסיטת ניו יורק שעבד על ליטיגציה של המדינות נגד מיקרוסופט לפני יותר מ־20 שנה.

השופט בוסברג פסק שמועצת הסחר הפדרלית לא הראתה מספיק עדויות לכך שלפייסבוק היה כוח מונופוליסטי בשוק בנושא שירותי רשתות חברתיות. הוא אמר גם שלא היה שום דבר שאינו חוקי בכך שלפייסבוק מדיניות של הגבלת הגישה לכלים שלה ולנתונים על משתמשים. הפסיקה הותירה פתוחה את האפשרות שתובעים פדרליים יכולים להגיש את התביעה מחדש, אבל מדגימה איך סטנדרטים של החוק על הגבלים עסקיים עשויים להציב רף שקשה לרגולטורים לעמוד בו.

אפילו אם ישנה תפישה ציבורית שחברות הטכנולוגיה גדולות מדי, "מה שעושה חוק ההגבלים העסקיים הוא לבחון אפילו דברים... שאנשים לא מסכימים לגביהם", אמר דיוויד אולסון, פרופסור עמית למשפטים במכללת בוסטון.

כמה מחברי בית הנבחרים אמרו שההתפתחות המשפטית הזו מדגימה את הצורך בחוקים שהם מציעים לעדכון נושא ההגבלים העסקיים לעידן האינטרנט. צעדים שאימצה הוועדה המשפטית של בית הנבחרים בשבוע שעבר מכוונים לחסום חברות טכנולוגיה גדולות מהאפשרות לתת תיעדוף למוצרים ולשירותים שלהן, ולהקל על לקוחות להגר נתונים בין פלטפורמה אחת לאחרת, למנוע מהפלטפורמות הדומיננטיות יכולת להרוג יריבות פוטנציאליות דרך רכישות ולהקל על רגולטורים לבדוק את המחלקות השונות של חברות הטכנולוגיה.

חברי בית הנבחרים ג'רולד נדלר (דמוקרט מניו יורק) ודיוויד סיסילין (דמוקרט מרוד איילנד), יושבי הראש של וועדת בית הנבחרים למשפט ותת הוועדה של בית הנבחרים על הגבלים עסקיים, בהתאמה, אמרו שההצעות האלה חשובות על מנת "להתמודד עם מיזוגים אנטי תחרותיים והתנהגות פסולה אחרת".

פייסבוק ערערה על טענות מועצת המסחר הפדרלית והמחוקקים וטוענת שהיא מתחרה באופן הוגן על מנת "לקבל את תשומת הלב והזמן של האנשים".

האנליסט מחברת ברנסטיין מארק שמוליק אמר שפסיקה מהעת האחרונה מראה שהתביעה של מועצת הסחר הפדרלית נגד פייסבוק הייתה "חלשה מההתחלה" ודחייתה לא משנה את הנחת ההשקעות שלו לגבי החברה, שלאחרונה חצתה את רף שווי השוק של טריליון דולר ושמנייתה, בעיניו, נמכרת במחיר נמוך מדי.

"הם יצאו מגדרם למצוא דרך להגדיר שוק חדש ולא כללו חברות שהייתי אומר שהן מתחרות", אמר על הממשלה. "השופט הכיר בכך".

אפילו כמה מאלה התומכים בשינוי אמרו שהדרך לשינוי של ההגבלים העסקיים לא תהיה חלקה. "הייתה אי הסכמה בין הדמוקרטים בוועדה, ולא כל הדמוקרטים הצביעו בעד, וכמה חברים בכירים ביותר התנגדו [להצעות החוק]", אמר ביום שלישי מנהיג הרוב בבית הנבחרים סטני הויר (דמוקרט ממרילנד). "ברגע זה הם לא מוכנים למליאה, ואני לא רוצה לעשות תחזיות לגבי מתי יהיו מוכנים".

המחוקקים אולי יבקשו גם להיות מתואמים עם סנאט המחולק באופן כמעט שווה, ובו לרפובליקאים יש יותר השפעה, אמר הויר. הרפובליקאים לעתים קרובות רואים את הכללים הקיימים באופן חיובי ומתנגדים לסטנדרטים קשוחים יותר בגלל שהם טוענים שכאלה יהוו מקור לאי וודאות כלכלית וחוסר הוגנות.

מצידן, חברות הטכנולוגיה הגדולות גם הן עושות מאמצי שתדלנות למצוא עוד תומכים בבית הנבחרים, לקראת ניסיונות חדשים להעביר את הצעות החוק, שמחוקקים ולוביסטים אומרים שעשויים לקרות בספטמבר.

צעד אחד שלוביסטים סימנו למחיקה הוא הצעת חוק שעשויה לפרק חברות. ההצעה עברה בוועדה בהצבעה של 21-20, מה שמראה עד כמה היא לא יציבה.

"שינוי המבנה הזה לפי פקודה הוא אחד האיומים הרגולטוריים החמורים ביותר שהתעשייה אי פעם עמדה מולם", אמר מט שרוירס, נשיא איגוד המחשבים ותעשיית התקשורת, קבוצת שתדלנות של חברות טכנולוגיה. הוא התייחס לחקיקה המכונה Ending Platform Monopolies Act.

כמה מחוקקים המייצגים מחוזות בקליפורניה, שם נמצאים המשרדים של חברות כמו פייסבוק ואלפאבית, חברת האם של גוגל, חוששים מההשפעה שעשויה להיות לחקיקה המוצעת. במהלך השימוע בוועדת בית הנבחרים, חברת בית הנבחרים זואי לופגרן (דמוקרטית מקליפורניה), המייצג חלקים מעמק הסיליקון, אמרה שהצעת החוק "בעצם, באופן מטפורי, לוקחת רימון יד ופשוט מגלגלת אותו לתוך כלכלת הטכנולוגיה כדי לפוצץ אותו שם ולראות מה יקרה".

לינדזי וויז ושרה נידלמן השתתפו בהכנת הכתבה.