דליפה בצינור גז תת ימי הובילה לשריפה במי מפרץ מקסיקו

האש בערה במים במשך יותר מחמש שעות, בהן התרחשו מאמצי כיבוי נרחבים • הפרטים המלאים באשר לסיבה לפריצת הדליקה לא ידועים בשלב זה • עד כה לא מסרה החברה פרטים שיסבירו מהו החומר שבער במשך שעות, ועד כמה חמורה דליפת הגז מהצינור

חברת הנפט המקסיקנית הממלכתית פמקס. לא התאונה המסוכנת הראשונה שהחברה מעורבת בה בעשור האחרון / צילום: Reuters
חברת הנפט המקסיקנית הממלכתית פמקס. לא התאונה המסוכנת הראשונה שהחברה מעורבת בה בעשור האחרון / צילום: Reuters

במהלך היממה החולפת, פרצה שריפה גדולה בקו המים בדרום מפרץ מקסיקו, עקב דליפה בצינור גז תת ימי בסמוך לאסדה של חברת הנפט המקסיקנית הממלכתית פמקס (Pemex).

האש בערה במים במשך יותר מחמש שעות, בהן התרחשו מאמצי כיבוי נרחבים. לפחות חמש ספינות הגיעו למקום הדליקה, כדי לנסות לכבותה בין היתר באמצעות שימוש בחנקן.

ברשתות, הפכו במהרה סרטונים מהשריפה הימית ויראליים, כאשר להבות אדומות הדומות ללבה מותכת היתמרו מעל המים ויצרו מראית של "טבעת אש" בשל צורתן. הפרטים המלאים באשר לסיבה לפריצת הדליקה לא ידועים בשלב זה, אך בחברת "פמקס" הבהירו שייפתחו בחקירה. עד כה לא מסרה החברה פרטים שיסבירו מהו החומר שבער במשך שעות, ועד כמה חמורה דליפת הגז מהצינור.

לפי ההערכות בחברה, הדליפה התרחשה בצינור תת ימי שמתחבר לאסדת "קו מאלוב זאפ", האסדה החשובה ביותר של החברה, שכן היא אחראית על 40% מחביות הנפט אותן היא מוכרת. בפימיקס הבהירו אמנם כי אספקת הגז והנפט לא נפגעו, וכי מאמצי הכיבוי הסתיימו ללא אבידות בנפש, אך עד כה, לא ברור מה היקף הנזק הסביבתי שנגרם באירוע.

מה יכולות להיות ההשלכות האקולוגיות לסביבה הימית? ד"ר יגאל ברנשטיין, חוקר השפעת זיהומי נפט על הסביבה הימית באוניברסיטת מיאמי, מסביר כי "גם בגז טבעי יש חומרים הידרו-קרבוניים רעילים ביותר לסביבה הימית, ויש דמיון בין דליפת נפט לדליפת גז. שריפה הורגת מיידית את כל בעלי החיים באזור שבו היא מתרחשת, פלוס בטווח מסוים שבו יש טמפרטורות גבוהות שלא מאפשרות חיים.

"בין אם מדובר בכרישים או בפלנקטונים, זוהי לא שריפה שבעל חיים יכול לשרוד בקרבתה. בנוסף ללהבות ולחום הכבד, הדליפה משחררת חומרים רעילים הפוגעים בסביבה האקולוגית ובבעלי החיים. זהו אזור שוקק המתאפיין בעושר גבוה של יותר מ-5,000 מיני בעלי חיים, ובשלל דייג משמעותי של מעל ל-800 טון לקילומטר רבוע בשנה. הדייגים באזור, מתפרנסים מבריאות הסביבה הימית".

יש לציין שזוהי לא התאונה המסוכנת הראשונה שבה מעורבת חברת פמקס. בעשור החולף, נהרגו 71 בני אדם בשלוש תקריות שונות במתקני החברה - מפיצוץ במתקן במפרץ מקסיקו, לפיצוץ במתקן גז במחוז טמאוליפס ופיצוץ בתשתיות גז במטה החברה.

נורת אזהרה מהבהבת

בארגוני הסביבה ברחבי העולם צפו לאורך היום בתמונות ממקסיקו, וטענו כי התקרית היא נורת אזהרה מהבהבת לסכנות האקולוגיות והאקלימיות הנובעות מהשימוש האנושי בדלקים מאובנים.

בארץ, מחו ארגוני הסביבה על כך שלמרות הסיכונים הרבים, משרד האנרגיה ממשיך לקדם פיתוח של מאגרי גז בים, אל מול חופי ישראל, בסמוך למגוון ביולוגי מקומי. יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", אמר היום (ש'): "תעשיית הגז מסוכנת ביטחונית, בטיחותית, בריאותית, סביבתית ואקלימית. בנוסף, חשמל מתחנת כוח גזית יקר מאשר חשמל משדה סולארי. על הרקע הזה, תמוה מאד מדוע משרד האנרגיה ממליץ לפתוח מחצית מהמים הכלכליים של ישראל, יותר מ- 10,000 קמ"ר, לקידוחים נוספים. זאת, בשעה שב-2020 מדינת ישראל ייצרה מאנרגיה מתחדשת רק חמישית משיעור החשמל הממוצע שיוצר מאנרגיה מתחדשת בעולם כולו.

"על מדינת ישראל להתגבר על התמכרותה לגז, להתפכח, לעצור את בולמוס הקידוחים, לרבות בהפרעת פלמחים, ולנוע קדימה, כמו שאר העולם, לעבר כלכלה מאופסת פחמן. זה בריא יותר לאדם ולאקלים ואף כלכלי יותר למשק. יש להרחיק מאיתנו שיקולים זרים המשרתים חברות כלכליות ולדבוק אך ורק בטובת הציבור והסביבה".