דירות גדולות יותר חזרו להיות מבוקשות

יזמי נדל"ן ברחבי ארה"ב מנסים לענות לצרכיהם של המילניאלז ולהתאים את יחידות הדיור למעבר לעבודה מרחוק

דירה רחבת ידיים בבניין קומות בפלורידה, ארה"ב / צילום: Shutterstock
דירה רחבת ידיים בבניין קומות בפלורידה, ארה"ב / צילום: Shutterstock

דירות גדולות הפכו שוב לאופנתיות ברחבי ארצות הברית. יותר ויותר אנשים מחפשים מקום נוסף בגלל שהם מבלים זמן רב יותר בעבודה מהבית.

ב-36% מהערים בארה"ב, דירות בשלבי בנייה גדולות יותר באופן ממוצע מאלה שנבנו בחמש השנים הקודמות, על פי דוח של RENTCafé, מנוע חיפוש דירות ברחבי ארה"ב. דירות ב-33 מתוך 92 ערים שנחקרו הן גדולות יותר ב-5 מ"ר בממוצע, נכתב בדוח.

הביקוש לדירות גדולות יותר בא לאחר כמה שנים שבהן הדירות הצטמקו, בין היתר משום שיחידות דיור קטנות יותר הן רווחיות יותר לבעלי נכסים. באזורים עירוניים צפופים וסביב אוניברסיטאות, יזמים רבים ממשיכים לבנות דירות קטנות יותר כדי להציע יותר יחידות ולמלא יעדי ביקוש גבוהים לדיור בשכירות, כך אומרים ב-Yardi matrix, חברת מודיעין על נכסים המספקת נתונים לדוח של RENTCafé.

אבל שיעור הדירות החדשות הגדולות יותר הוא הגדול ביותר שהיה זה חמש שנים ומשקף את העדפות הדיירים, אומר דאג רסלר, מנהל מודיעין עסקי ב-Yardi Matrix. מילניאלז מבוגרים יותר הגיעו לגיל שבו רוכשים דירות, אבל רבים לא מסוגלים למצוא בית בר-השגה. במקום זה, הם מחפשים לשכור דירות גדולות יותר לעצמם ולמשפחותיהם, אמר רסלר.

הדחף להגדיל דירות קדם למגפת הקורונה, אבל יש בכירים בתעשיית הנכסים שאומרים שהוא יימשך כל עוד משבר הבריאות מוסיף פרמיה לשטח בנוי נוסף. יזמים אומרים שהם בונים יחידות שיש בהן יותר חלל לעבוד ולנוח, כדרך לספק את צרכיהם של תושבים היוצאים מהערים הצפופות לטובת הפרברים ברחבי המדינה.

"אנחנו עושים דברים קטנים כמו להוסיף משרדים בילט-אין ואזורים שבהם אנשים יכולים לעבוד מהבית בכל מיני נישות", אמר מייקל ון דר פול, שותף מייסד ב-Asia Capital Real Estate, חברת פרייבט אקוויטי המתמחה בייזום בנייני מגורים.

"גם 5 מ"ר הם תוספת חשובה לשטח"

ג’יי דיוויד הלר, מנכ"ל קבוצת NRP, יזם של בניינים מרובי יחידות, אמר שהחברה תציע בתוכניות פינה שיכולה לשמש כמשרד ביתי גם בדירות עם חדר שינה בודד וגם עם שני חדרי שינה. NRP, יזמית הפועלת בין היתר בסנט פיטרסבורג, בפלורידה ובסן אנטוניו, הרחיבה כמה מהתוכניות שלה ב-3-5 מ"ר נוספים, אמר הלר.

כמה יזמים של פרויקטים למשפחות בצפון ניו ג’רזי נוקטים גישה דומה, ומחליפים דירות חדר בדירות חדר + פינת עבודה, אמר בריאן גרטקווסקי, נשיא Sparrow Asset Management. השטח הנוסף שמציעים קבלנים אמריקאים אינו גדול, אבל "בדירה של 55 מ"ר, 5 מ"ר הם תוספת חשובה", אמר ג’סטין בראון, נשיא ומנכ"ל Skender, חברה יזמית משיקגו.

דירות של חדר שינה יחיד, של שני חדרי שינה או של שלושה חדרי שינה גדלות במספר המטרים בכמעט חצי מהערים שניתח הדוח של RENTCaf&eacute. ביחידות דיור כאלה מוסיפים קבלני הבנייה בממוצע 2.5 מ"ר, 3.6 מ"ר ו-10 מ"ר בהתאמה, על פי הדוח.

המשמעות: עלייה בשכר הדירה

העיר אוורט בוושינגטון מובילה את המגמה. יזמים שם בונים דירות שגדולות בממוצע ב-25 מ"ר ממה שבנו בחמש השנים האחרונות, על פי הדוח. ערים מובילות אחרות כוללות את קירקלנד, וושינגטון, עם 20 מ"ר נוספים, ואחריהן סקטוסדייל, אריזונה, עם 19 מ"ר נוספים בממוצע לדירה.

הדוח לא התייחס לשאלה אם השינוי בהוספת מטרים בנויים יעלה את מחירי השכירות. לא כל היזמים משוכנעים שהמגמה תחזיק מעמד, ומציינים את דמי השכירות כאתגר.
"איננו בטוחים אם בטווח הארוך הגודל הממוצע של יחידות הדיור יעלה משום שהמשמעות של זה בסופו של דבר תהיה שכר דירה גבוה יותר", אמר עומאר ריחאני, מנהל פרויקטים לבניית בניינים מרובי יחידות דיור בחברה Project Management Advisors.