איך נראים החיים אחרי המנכ"לות כשאתה ג'ף בזוס

בפעם הראשונה מזה 27 שנים, הוא לא ינהל את אמזון מיום ליום • הוא מתכנן לטוס לחלל ולהילחם בשינוי האקלים

ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock
ג'ף בזוס / צילום: Shutterstock

כשג'ף בזוס יפרוש מתפקיד מנכ"ל אמזון מחר (ב'), זה יהיה בדיוק 27 מהיום שבו הקים את החברה. הוא לא מבזבז זמן רב על המערכה השנייה שלו, או על השלישית.

בזוס שיהפוך ליושב ראש בפועל, מתכנן לטוס לחלל שבועיים אחר כך בחללית שנבנתה על ידי החברה שלו, Blue Origin, במה שאמור להיות טיסת החלל המאוישת הראשונה של התוכנית.

הנסיעה תהיה התצוגה הפומבית ביותר של מה שעושה בזוס מחוץ לאמזון בזמן שהוא מעביר את הניהול היומיומי של ענקית המסחר המקוון ליורשו, מנכ"ל שירותי הענן של אמזון אנדי ג'אסי.

בזוס, האיש העשיר בעולם, נע בהדרגה לחיים לאחר המנכ"לות שכוללים חוץ מחקר החלל, נדבנות בנושא שינוי האקלים ואימוץ של מעמד הידוען, כולל הופעות פומביות לצד שחקנים ואילי הון, בתים במיליוני דולרים, טיסה במטוסים פרטיים ובקרוב, גם סופר-יאכטה.

מייסד אמזון, בן 57, התכונן היטב לעזיבתו ומעביר את מושכות החברה לאחד מיועציו האמונים ביותר, אפילו כשאמר למשקיעים שבכוונתו להישאר מעורב בענייניה. בזוס אמר שבתפקידו כיושב ראש, יתמקד ביוזמות חדשות וחידושים, כולל בפרויקטים שיהפכו את מרכזי החלוקה של אמזון לבטוחים יותר לעובדים.

בעבר אמר בזוס שהעברות מקל בין מנהלים צריכות להיות "משעממות" בגלל שההכנות למעבר חלק כבר קרו לפני זמן רב, כך אמר קולין בריאר, ששירת כיועץ טכני מוקדם לבזוס.

"אתה לא רוצה שייצבר בארגון פער ידע", אמר בריאר לגבי מחשבתו של בזוס על הליך העברת המקל.

באמזון סירבו להעניק לתקשורת ראיונות עם בזוס לפני פרישתו.

האינסטגרם של בזוס

בימים אלה, אחת הדרכים הכי טובות לדעת מה בזוס עושה או איפה הוא נמצא היא דרך חשבון האינסטגרם שלו. אחד הפוסטים האחרונים שהעלה מראה אותו מחובק עם כוכב הקולנוע דוויין ג'ונסון בזמן שהוא רומז על שיתוף פעולה בין אולפני אמזון וחברת ההפקות Seven Bucks של ג'ונסון.

כמה פוסטים מהעת האחרונה היו על תחום עניין חדש - מלחמה בשינוי האקלים. בשנה שעברה הכריז בזוס על הקמת קרן כדור הארץ של בזוס בשווי עשרה מיליארד דולר, אחת היוזמות הגדולות ביותר בעולם לגבי שינוי האקלים. בזוס שווה כ־200 מיליארד דולר, על פי מדד המיליארדרים של בלומברג.

בינתיים, תוכניתה של קרן כדור הארץ הייתה בלתי מסורתית ופעלה מחוץ לעין הציבור.

בנובמבר, כשהכריזה על 791 מיליון דולר במענקים, הקרן עוד לא הקימה משרד, שכרה מנכ"ל או הקימה אתר. עמותות הפועלות בנושאים הקשורים לאקלים אומרות שאין להן מושג מה בזוס רוצה לממן או מה האסטרטגיה שלו באופן כללי.

במרץ, הכריז בזוס שהקרן שכרה את שירותיו של אנדרו סטיר, ראש העמותה הכלכלית והסביבתית המכון למשאבי העולם, כנשיא ומנכ"ל. בראיון, אמר סטיר שהמענקים הראשונים של הקרן הראו שתחומי העניין שלה כוללים מחקר, נתונים, מדיניות ושתדלנות.

מקבלי מענקים אומרים שנתינת המענקים על ידי בזוס הייתה מהירה, עם מעט ניירת וכללה מעורבות ישירה שלו. גלוריה וולטון, נשיאה ומנכ"לית של Solutions Project מאוקלנד, קליפורניה, ארגון התומך בפעילי אקלים וקיבל מענק של 43 מיליון דולר, אמרה שבזוס תיאר בשיחה את חוסר הניסיון שלו ואמר שהוא רוצה ללמוד ולהקשיב. היא אמרה שלחצה עליו לתת יותר מענקים לקבוצות מבוססות קהילה המובלות בידי נשים ואנשים לא לבנים, והוא הקשיב לדבריה.

"זו הדרך שבה הוא עושה זאת. אין הרבה תשתית, אין הרבה פיתוח אסטרטגי מראש, והוא מעורב בעצמו", אמרה אנג'לה אנדרסון, מנהלת תוכנית האקלים והאנרגיה באיחוד המדענים המודאגים, שקיבל מענק של 15 מיליון דולר. הקבוצה אמרה שתשתמש במענק לתמיכה בעדכונים ברשת החשמל של ארה"ב ולסיוע להאיץ את חישמול המשאיות המסחריות.

קבוצות נוספות שקיבלו מענקים כוללות את מכון המשאבים העולמי ואת קרן חיות הבר העולמיות, שכל אחת מהן קיבלה מענק של מאה מיליון דולר, וכמו כן ClimateWorks Foundation מסן פרנציסקו, שקיבלה מענק של 50 מיליון דולר.

"הוא מבטא את העובדה שפעולה בנושא שינוי האקלים יכולה להניע יותר יעילות כלכלית. זה יכול להניע טכנולוגיות חדשות. זה יכול להוריד סיכון", אמר סטיר, והוסיף שאמנם הקרן נמצאת בימיה הראשונים אבל מתכוונת להתבסס בוושינגטון ולהקים "צוות ברמה עולמית" בהנהגת בזוס.

בשנים האחרונות בזוס בילה יותר זמן בקבלת החלטות בדרג גבוה באמזון בזמן שהפך בעצמן לדמות ציבורית הרבה יותר.

מקדיש זמן למסיבות בהוליווד 

הוא הפך לאושיית מדורי הרכילות כשהחל להקדיש יותר זמן למסיבות בהוליווד ולאירועים, והעלה לרשת צילומי סלפי עם ידוענים כמו הזמר ליזו. בזוס נצפה לעתים קרובות עם חברתו לורן סנצ'ז במסיבות של ידוענים, מועדונים נוצצים, משחקי ספורט ונסיעות בעולם, כולל ביקור בהודו שנה שעברה אליו נסעה סנצ'ז לצד בזוס.

כשהיה בניו דלהי, הבטיח בזוס להשקיע עוד מיליארד דולר בפעילות החברה בהודו. לאחרונה רכש יאכטה באורך 130 מטר שנבנית בימים אלה בעלות של יותר מ־500 מיליון דולר, על פי בלומברג.

בזוס בנה בהדרגה תיק גדול של נכסים, כולל Blue Origin, יותר מ־300 מיליון דולר בהשקעות בנדל"ן ויותר מ־250 מיליון דולר לרכישת הוושינגטון פוסט בשנת 2013. הוא הקדיש כמעט כל יום רביעי ל־Blue Origin, והשתמש בחדר ישיבות על מנת לנהל פגישות ולקבל עדכונים.

בטיסה על גבי החללית של Blue Origin, התוכנית היא שבזוס ילווה על ידי אחיו, מארק בזוס, שהוא שותף מייסד בחברת ההון סיכון HighPost Capital. שני נוסעים אחרים צפויים להיות זוכה בהגרלה שזהותו או זהותה עוד לא ידועה והטייסת בת ה־82 וואלי פאנק, המוכרת מתוכנית "מרקיורי 13" משנות ה־60 שבחנה טייסות נשים לכושר לטיסה בחלל אך מעולם לא שלחה אותם לשם.

אימוני הנוסעים כוללים צורך לטפס בסולם מגדל השיגור - בגובה כשבע קומות - תוך פחות מ־90 שניות. החללית אוטונומית לגמרי ותישא נוסעים לזמן קצר מעל קו קרמן, הנחשב לתחילת החלל החיצון, לפני שתשוב לכדור הארץ.

בזוס, שאמר שהטיסה היא "ביג דיל מבחינתי", עובד למען היעד הזה מאז שהקים את חברת החלל לפני 21 שנים בקנט, וושינגטון. במשך שנים, מכר בזוס מניות של אמזון בשווי מיליארד דולר כל שנה על מנת לממן את תוכנית החלל.

בפוסט באינסטגרם שבו הודיע על הטיסה, תיאר את המסע כמשהו שרצה להגשים מאז שהיה ילד קטן.

"זו ההרפתקה הגדולה מכולן", כתב.