קרן הפנסיה הגדולה בנורבגיה משכה השקעותיה מ-16 חברות "המעורבות בכיבוש הישראלי"

הישג ל-BDS: קרן KLP הנורבגית הודיעה כי מכרה את החזקותיה וכי לא תשקיע יותר בחברות, הפעילות בתחומי הטכנולוגיה, הבנקאות והבנייה • סך ההחזקות של הקרן עד כה בחברות אלה עמד על כ-32 מיליון דולר

התנחלויות / צילום: מץ 76
התנחלויות / צילום: מץ 76

קרן הפנסיה הגדולה בנורבגיה הודיעה היום (ב') כי משכה את השקעותיה מ-16 חברות שלדבריה קשורות להתנחלויות הישראליות בשטחים הכבושים. הודעת הקרן מהווה הישג לתנועת ה-BDS, השואפת בין השאר להסיט השקעות (Divest) מחברות הקשורות לפי התנועה לכיבוש הישראלי. הקרן הנורבגית (KLP) הודיעה כי מכרה את החזקותיה וכי לא תשקיע יותר בחברות, הפעילות בתחומי הטכנולוגיה, הבנקאות והבנייה. סך ההחזקות של הקרן עד כה בחברות אלה עמד על כ-275 מיליון קרונות נורבגיות (כ-32 מיליון דולר).

בין החברות שבהם הפסיקה הקרן את השקעתה נמצאות: מוטורולה, שלטענת הקרן מסייעת למערכות מעקב וניטור המשמשות להגן על ההתנחלויות ועל הגבולות; בנק לאומי, בנק הפועלים ובנקים ישראלים נוספים, בזק, סלקום, פרטנר וחברות תקשורת נוספות שלפי הקרן פעילות בהתנחלויות וגם חברות העוסקות בבנייה ישירה, כמו Alstom הצרפתית ואלקטרה ואשטרום הישראליות. גם חברת דלק ו-Eneregix נמצאות ברשימה.

"לפי ההערכה של KLP, יש סיכון בלתי ניתן לקבלה שהחברות שהוצאו מחוץ לרשימת ההשקעות תורמות לפגיעה בזכויות אדם במצב של מלחמה ועימות, באמצעות הקשרים שלהם עם ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית הכבושה", הודיעה הקרן.

לפני כחודשיים הודיעה קרן העושר של נורבגיה, גוף ההשקעות הגדול ביותר בעולם שבו מצטברים כספי הנפט והגז הנורבגיים, כי תפסיק את ההשקעה ב"שפיר" וב"מבנה", שתי חברות בתחום התכנון העירוני והנדל"ן, אותן האשימה בקשרים וברווחים הנובעים מהפעילות בהתנחלויות.