בסכסוך באופ"ק, איחוד האמירויות משתחררת מהצל של ערב הסעודית

המדינה, שסטתה מהקו של שכנתה הגדולה יותר לגבי נושאים אזוריים, כעת לא מסכימה עם ריאד על מדיניות הנפט

נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock
נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

אופ"ק, ארגון המדינות המייצרות נפט, נכשל בניסיון השלישי לנסות לפתור אי הסכמה על ייצור נפט לאחר שמחלוקות בין ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות זלגו לשווקים ציבוריים ופיננסיים בינלאומיים.

הארגון ביטל פגישה שנקבעה ליום שני עם יצרניות נפט בהובלת רוסיה אחרי שאיחוד האמירויות הערביות - לרוב אחת המדינות התומכות ביותר בערב הסעודית בקבוצה - סירב להסכים לעסקה בגיבוי סעודי להגדיל את התפוקה, כך אמרו אנשים המקורבים לנושא. ההסכם, שאושר באופן ראשוני על ידי שאר המדינות בארגון ועל ידי הקבוצה בהובלת רוסיה, המוכרים יחד כאופ"ק+, קורא לשחרר עוד מיליוני חביות של נפט גולמי ביום על מנת לעזור למתן עליות מחירים עקביות בנפט.

מחירי הנפט עלו לשיאים רב־שנתיים חדשים אחרי שבוטלה הפגישה של אופ"ק+ בתוך כך שמשקיעים שקלו אם העלייה עשויה לסכן הסכם לטווח קצר להגדלת התפוקה שכבר נחתם. נפט ברנט, המדד הבינלאומי, עלה ב־1% למחיר של 76.96 דולר לחבית, הרמה הגבוהה ביותר מאז סוף 2018.

באיחוד האמירויות הערביות מבקשים אפשרות לייצר יותר נפט במסגרת כל הסכם שיבוא. חוסר המוכנות של האמירויות להתפשר קורה בתוך כך שריאד ואבו דאבי - שהן שכנות, שותפות צבאיות וחברות מסורתיות באופ"ק - אינן מסכימות לגבי כמה נושאים, כלכליים וגיאופוליטיים.

איחוד האמירויות הערביות מושקע באופן משמעותי בתוצר שלו - מאמץ שנועד לשאוב יותר נפט, מהר יותר, ולממן מעבר לכלכלה יותר מגוונת. "אסטרטגיית האנרגיה של איחוד האמירויות הערביות התפתחה לקחת בחשבון מעבר אנרגטי, המהירות בה היא רוצה לפתח את משאביה", אמר רוג'ר דיוואן, מנהל בכיר בחברת הייעוץ IHS Markit המתרכז בנושא הנפט.

בכירים במפרץ ודיפלומטים ערבים אומרים שהעימות הזה מראה שגישתה של איחוד האמירויות הערביות בהובלת נסיך הכתר מוחמד בן זאייד מאופיינת באסרטיביות חדשה כשהוא מדגיש את הבדלי המדיניות הכלכלית והדיפלומטית שלו לעומת נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

אין זה ברור כמה רחק מוכן השיח מוחמר מאבו דאבי להסלים את העימות. באופ"ק לא הודיעו מתי גוף המדינות יתכנס שוב. ערב הסעודית, היצרנית הגדולה ביותר בקבוצה בפער גדול, נקטה בעבר צעדים באופן חד צדדי כשבאופ"ק לא הושגה הסכמה.

באיחוד האמירויות צופים לקבל הסכם טוב יותר על ידי עמידה עיקשת מול ערב הסעודית בשלב זה, כך אמר אדם המכיר את הנושא. אם באופ"ק לא יושג הסכם, זה ישחרר את איחוד האמירויות הערביות לשאוב נפט נוסף בכל מקרה, ויפגום במוניטין של ערב הסעודית בתור המדינה שמחזיקה את הקרטל מאוחד, כך אמרו אנשים המכירים את החשיבה המדינית באמירויות.

דובר של משרד האנרגיה הסעודי אמר שחוסר ההסכמה בשווקי הנפט לא קשורה לאי הסכמה בנושאים פוליטיים.

שני הנסיכים התקרבו ונעשו חברים בנסיעת נופש למדבר לפני חמש שנים, ובתחילה טיפחו קשרים אדוקים בין שתי המדינות.

התיאום ביניהם לגבי נושאים אזוריים החל להיסדק בתקופה האחרונה. ב־2019 הודיעה איחוד האמירויות הערביות שתסיג את כוחותיה מקואליציה בהובלת סעודיה שנלחמה בתימן.

הסכם השלום בין איחוד האמירויות הערביות לישראל הוביל לאי הסכמה בתוך ההנהגה בערב הסעודית, מתווכת הכוח המסורתית של המפרץ.

לאחרונה, כך אמרו בכירים ודיפלומטים, נבהלו באיחוד האמירויות הערביות מהמהירות בה ריאד השלימה עם קטאר, מדינה שבמשך זמן רב הרגיזה גם את ערב הסעודית וגם את איחוד האמירויות. בעבר, ריאד ואבו דאבי שיתפו פעולה בהחרמת דוחא, עד שהסעודים הסכימו מוקדם יותר השנה לשביתת נשק בתיווך אמריקאי. "הסכסוך באופ"ק לא התפרץ בן לילה", אמר פקיד סעודי בכיר. "איחוד האמירויות והממלכה פשוט לא רואים עין בעין לגבי המזרח התיכון".

זמן קצר לאחר ההכרזה על הסכם דוחא, הממשלה הסעודית הודיעה שתפסיק להנפיק חוזים ממשלתיים לעסקים שהמשרדים האזוריים שלהם נמצאים מחוץ לממלכה - צעד שאיים על מעמדה של עיר־המדינה דובאי כמרכז אזורי של עסקים, מסחר ותיירות. "זה היה רק עניין של זמן עד שהקשר ידרדר וזה מתבטא גם בדיונים של אופ"ק", אמר דיפלומט ערבי בכיר.

העימות באופ"ק מאיים לשתק את הקרטל באחת מהתקופות החשובות ביותר בשנים האחרונות. לאחר התחלת ייצור הנפט מפצלי שמן בארה"ב, נראה היה שכוחו של הקרטל להטות שווקים הצטמצם באופן משמעותי. הקרטל הצטרף לרוסיה, הוסיף נתח שוק - וכוח תמחור. ואז, הקורונה התחילה.

בתחילת השנה שעברה, הקבוצה הרוסית־סעודית הסכימה לקצץ את הייצור הקיבוצי בכ־9.7 מיליון חביות ליום, הוצאה מהשוק של כמות המקבילה לכ־10% מהביקוש העולמי בשנת 2019, כשכלכלות החלו להיסגר. הצעד הזה עזר למחירים. כשכלכלות החלו לחזור לפעול, החזירה הקבוצה כמות ניכרת מהייצור. ביום שישי, רוב הנציגים הסכימו על תוכנית לסיים באופן הדרגתי בקיצוצים הנותרים, שיעור של כ־5.8 חביות ביום, על ידי הגדלת הייצור ב־400 אלף חביות ביום כל חודש עד סוף שנת 2022.

כל הספק השאיבה המוגדל הזה נותן לאופ"ק ולבנות בריתה יותר השפעה על שווקי הנפט הגולמי ממה שהייתה להם כבר שנים -אם יצליחו להסכים ביניהן איך ליישם אותה.

איחוד האמירויות הערביות סירב להצטרף להסכם, והודיע שברצון המדינה לקדם את כמויות הייצור שלה במסגרת המסגרת הגדולה יותר של אופ"ק+. בנובמבר, הודיעו באיחוד האמירויות הערביות שיזרימו 122 מיליארד דולר לתוכניות להגדיל ייצור בכמיליון חביות ליום עד 2030.