ארגון המורים הגדול בארה"ב דחה הצעה לגנות את ישראל כמבצעת טיהור אתני

האסיפה המייצגת של ארגון המורים הגדול ביותר בארה"ב דחתה סעיף שנוסח כך שהוא הגדיר את פעולות הטרור הפלסטיניות כ"מאבק הירואי" בקרב שלהם נגד מה שתואר כ"דיכוי צבאי" ו"טיהור אתני" של ישראל • "ליבי יוצא אל חברי ה־NEA היהודים שהארגון משתמש בדמי החבר שלהם על מנת לקדם שקרים אנטישמיים על יהודים ועל ישראל"

ג'ו ביידן באסיפת איגוד החינוך הלאומי בארה"ב / צילום: Reuters
ג'ו ביידן באסיפת איגוד החינוך הלאומי בארה"ב / צילום: Reuters

האסיפה המייצגת של ארגון המורים הגדול ביותר בארה"ב דחתה החלטה לגנות את ישראל בגין "טיהור אתני של הפלסטינים". הסעיף נפל לאחר שחברים יהודים בארגון וקולות אחרים התנגדו לו ופעלו לבטלו.

הצעד הכושל, שרק 23% מהחברים ב"איגוד החינוך הלאומי" (NEA) תמכו בו, היה אחד מ־30 נושאים שהארגון דן בהם באספה השנתית שלו, כך דווח בעיתון היהודי אמריקאי אלגמיינר.

דחיית ההחלטה הגיעה לאחר שכמה ארגוני מורים קטנים יותר גינו בחודש שעבר את ישראל "כמדינת אפרטהייד" והביעו אהדה לתנועת ה־BDS, הקוראת לחרם על ישראל.

סעיף ההחלטה שנדחה ביקש להקצות כ־71,500 דולר לקידום מטרות פלסטיניות דרך מספר תוכניות. כותבי הסעיף ניסחו אותו כך שהוא הגדיר את פעולות הטרור הפלסטיניות כ"מאבק הירואי" בקרב שלהם נגד מה שתואר כ"דיכוי צבאי" ו"טיהור אתני" של ישראל. בסעיף המדובר קוראים ל־NEA "לתת ביטוי פומבי לתמיכתה במאבק הפלסטיני לצדק ולדרוש מהממשל האמריקאי להפסיק לחמש ולתמוך בישראל".

בטרם התקיימה ההצבעה, הנהגת השדולה היהודית כתבה שההחלטה, בנוסף לסעיף אנטי־ישראלי אחר עליו נערכה הצבעה, "עשויה להחמיר את הסנטימנט האנטישמי, או אנטי־ערבי בארה"ב, ואולי גם להביא לפשעי שנאה מסוגים כלשהם". עוד הזהירו במכתב שהסעיף עשוי לגרום לתלמידים יהודים "לחוש שלא בנוח" ולכן להעמיד את ה־NEA "בסכסוך עם הקהילה היהודית הרחבה יותר".

בחודש שעבר, התאחדות המורים של לוס אנג'לס (UTLA) אישרה החלטה שדרשה מארה"ב לקצץ את כל הסיוע לישראל ותצטרף לקואליציה הבינלאומית התומכת בחרם ומשיכת השקעות ממנה. בתגובה לסנטימנט האנטי־ישראלי ופרו־פלסטיני ב־UTLA, מורה אחד מלוס אנג'לס הודיע על עזיבת הארגון. "אני חש שלא בנוח כיהודי בתוך ה־UTLA", אמר.

ניקול ניילי, נשיאת הארגון "הורים מגנים על החינוך", ארגון המבקש לעצור חילחול של אקטיביזם פרוגרסיבי לבתי הספר, מתחה ביקורת חריפה על ה־NEA על כך שבהצבעות האספה נותנים עדיפות לסדר יום פוליטי על פני קידום מערכת חינוך איכותית לתלמידים ולמורים. "ליבי יוצא אל חברי ה־NEA היהודים שהארגון משתמש בדמי החבר שלהם על מנת לקדם שקרים אנטישמיים על יהודים ועל ישראל", אמרה.