עיריית רמת גן התנגדה למיזם תמ"א; ועדת הערר אישרה אותו

בהחלטה של ועדת הערר המחוזית בתל אביב, התקבל הערר של חברת א.ג דיגמי יזמות ואושר לה להקים מבנה בן 10 קומות ברחוב יהודה הנשיא • זאת למרות התנגדות עיריית רמת גן, אשר בועדת הערר נכתב ש"לא עושה דבר" כדי לקדם את התכנון של הפרויקט

תמ"א 38 ברמת גן / צילום: פביו טרופה
תמ"א 38 ברמת גן / צילום: פביו טרופה

עיריית רמת גן דרשה מיזם תמ"א 38 לערוך התחדשות על מספר מבנים כתנאי לאישור הפרויקט, ואולם הוסיפה להתנגד לפרויקט גם לאחר שהוברר שהשכנים לא מעוניינים לחבור לו ושאין לו היתכנות כלכלית, בעוד היא לא עושה דבר, כדי לקדם את התכנון הזה. כך עולה מהחלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, שקיבלה את ערר היזם והתירה לו להקים מבנה בן 10 קומות ברחוב יהודה הנשיא ברמת גן, כפרויקט של תמ"א 38.

חברת א.ג דיגמי יזמות הגישה לפני 3 שנים בקשה לאשר פרויקט תמ"א 38 ברחוב יהודה הנשיא 12 בעיר, שבמסגרתו ביקשו להרוס מבנה בן 2 קומות ו-6 יחידות דיור, עם זכויות בנייה נוספות, ותחתיו להקים מבנה של 10 קומות ו-21 יחידות דיור, במסגרת תמ"א 38/2. בהמשך ציצמצה את מספר הדירות המתוכננות ל-18. הוועדה המקומית דחתה את הבקשה והטילה על היזם לקדם פרויקט מתחמי, שיכלול גם מספר מבנים שכנים. במרץ השנה התקיים שוב דיון בוועדה המקומית שהחליטה שוב לסרב לאשר את הפרויקט. את סירובה נימקה בהרבה נימוקים טכניים שקשורים למפרט הפרויקט, ובנימוק עקרוני, שהיא דורשת שהפרויקט יכלול עוד 3 מבנים שכנים.

החברה עררה על החלטה באמצעות עו"ד אסף עירוני ממשרד ש. פרידמן בנימוק, כי אין היתכנות לאור חוסר הסכמות בבניינים השכנים.

בדיון בוועדת הערר, בראשות עו"ד תמר עיני ורדון הסבירו נציגי היזם, כי 2 מבין המבנים שהיו אמורים להצטרף לפרויקט כוללים דירות גדולות, שבעליהן סירבו להצטרף לפרויקט ואילו דיירי המבנה השלישי הביעו אף הם התנגדות. במהלך הדיון בוועדה המקומית הבירו גם נציג ממינהלת התחדשות עירונית של העירייה, שאין היתכנות לתכנון מתחמי במקום, עקב סירובם של השכנים להצטרף אליו.

ועדת הערר קיבלה אמנם חלק מההתנגדויות של הוועדה המקומית, אבל מצאה להן פתרונות, שניתנים ליישום, מבלי צורך לבטל את התוכנית.

באשר לדרישת הוועדה המקומית לבצע במקום התחדשות עירונית מתחמית על 4 מבנים כתבו חברי הוועדה בהחלטתם, כי על אף שהם סבורים שתכנון על 4 מגרשים היה מייצר מוצר תכנוני טוב יותר עבור השכונה - זו עדיין לא סיבה לדחות את הפרויקט. "במערכת האיזון שבין האינטרסים השונים , לא די בשיקול זה בענייננו כדי להצדיק סירוב לבקשה להיתר שהוגשה לפני למעלה מ-3 שנים, שנדונה כבר פעמיים בוועדה המקומית, ושמטרתה חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה", נכתב בהחלטה.

ועדת הערר ביקרה את הוועדה המקומית רמת גן, על כך שמאז שהוגשה הבקשה לקבלת היתר בנייה ועד היום "לא קידמה הוועדה המקומית תכנון במגרשים אלה ומעיון בתמליל הדיון בפני הוועדה המקומית עולה, כי קיים ספק רב באשר להתכנותו. השתכנענו כי גם מינהלת ההתחדשות העירונית עשתה מאמצים לסייע לעוררים לקדם תכנון כזה, ללא הועיל".

סופו של סיפור - ועדת הערר קיבלה את הערר ואישרה את כל הפרויקט.

עו"ד אסף עירוני הגיב, כי: "ידוע כי עיריית רמת-גן עושה ככל שבידה לעצור פרויקטים של תמ"א 38. בשורה של החלטות ועדות הערר הבהירו, כי לא תמיד העדפת תכנון מתחמי תגבור על אינטרס חיזוק בניינים מפני רעידות אדמה מכח תמ"א 38. בנסיבות המקרה הקיצוניות, הוועדה המקומית דחתה את הבקשה להיתר בנימוק עיקרי של העדפת תכנון מתחמי, וזאת חרף עמדת נציגי המנהלת להתחדשות עירונית שהבהירו בדיון כי אין היתכנות לתכנון מתחמי לאור חוסר הסכמות של בעלי הדירות בבניינים השכנים".