יצרנית סוכריות הגומי ותוספי תזונה משדרות רוצה להנפיק לפי שווי שזינק ביותר מפי 3 בשנה

טופ גאם מכוונת לשווי של כ-650 מיליון שקל על בסיס רווחיות מצומצמת • בין בעלי המניות - מורי ארקין ודיסקונט קפיטל שהשקיעו בה אשתקד • בשנה החולפת רשמה ירידה בהכנסות ממכירות ממתקים, אך עלייה בפעילות תוספי התזונה שלה

מפעל סוכריות הגומי טופ גאם / צילום: מצגת החברה
מפעל סוכריות הגומי טופ גאם / צילום: מצגת החברה

במסגרת גל הנפקות האקוויטי הראשוניות השוטף את הבורסה בת"א עושה את דרכה למסחר גם חברת טופ גאם (TopGum), יצרנית סוכריות גומי ותוספי תזונה, שבין בעליה נמנים קרן השקעות של שמואל וולודינגר, בעברו מהשותפים הבכירים בקרן פימי; איש העסקים מורי ארקין, מיליארדר ומשקיע מוביל בישראל; ודיסקונט קפיטל.

טופ גאם, שהוקמה בשנת 2004, "מפתחת, מייצרת, מוכרת ומשווקת סוכריות גומי" במפעל בשדרות. בנוסף, החברה מייבאת ומשווקת ממתקים נוספים, בהם שוקולדים, מרשמלו, סוכריות על מקל ועוד, בעיקר תחת המותג תנת'ה (Tenta) ומשנת 2016 פועלת גם בתחום תוספי התזונה, בו היא "מפתחת, רוקחת פורמולות ייחודיות, מייצרת ומשווקת תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריית גומי". מנכ"ל טופ גאם הוא עמיחי בר-ניר, והחברה מעסיקה קרוב ל-100 עובדים.

טופ גאם מתכננת לגייס בהנפקה ראשונית לציבור 30-40 מיליון דולר (100-130 מיליון שקל), לפי שווי חברה שינוע סביב כ-200 מיליון דולר (כ-650 מיליון שקל) לפני הכסף. מדובר בשווי של יותר מפי 3 לעומת זה בו הוערכה טופ גאם אשתקד, לצורך השקעה של 42 מיליון שקל ע"י קרן איי.פי (AP) פרטנרס שנוביל שמואל וולודינגר - השקעה שגזרה לטופ גאם שווי של כ-180 מיליון שקל לאחר הכסף - הסכם ההשקעה של הקרן כלל תשלום נוסף בהתקיים תנאים מסוימים, המשקף שווי חברה של כ-280 מיליון שקל.

בעלי השליטה בטופ גאם הם המייסד ונשיא החברה חי חיון ושותפו רועי לוסטרניק, שמכרו בבאותה עסקה נתח ממניותיהם לקרן AP תמורת 9 מיליון שקל כל אחד . השניים מחזיקים כשליש ממניות החברה כל אחד, בדומה להחזקתה של השותפות טופ וואליו, שהקימה קרן AP לאחר הרכישה יחד עם מורי ארקין ודיסקונט קפיטל.

את ההנפקה מובילה פועלים אי.בי.אי, יחד עם דיסקונט קפיטל ואפסילון.

צמיחה בתוספי התזונה

מטיוטת התשקיף עולה כי טופ גאם החלה בשנת 2019 למכור את תוספי התזונה שלה ללקוחות, בעיקר בארה"ב. מכירות אלו באו לידי ביטוי בדוחותיה הכספיים, ותרמו לה הכנסות של כ-32 מיליון שקל בסיכומה של 2020 ובסה"כ עלו הכנסות החברה בשנה החולפת ב-24% ל-82 מיליון שקל.

זאת למרות ירידה של 19% בהכנסות ממכירות הממתקים של החברה ל-40 מיליון שקל, כתוצאה "משפעות מגפת הקורונה". כפי שטופ גאם מסבירה, הפגיעה במכירות הממתקים נגרמה "בשל ההגבלות על התנועה, סגירת מקומות מסחר, שווקים, מקומות בילוי וגני אירועים" ועוד, וכן היא מציינת בנושא, כי היא הצליחה "למזער את נזקי סגירת השווקים בשל היותה יצרן מקומי בעל גמישות תפעולית".

בצד החיובי, התפרצות הקורונה הגדילה את הביקוש "למוצרי תזונה מסויימים אשר קשורים לפעילות המערכת החיסונית בגוף, כגון ויטמין C, ויטמין D ועוד", וכבר לפני כשנה החלה טופ גאם לייצר בשתי משמרות במטרה "לאפשר גמישות ורציפות ייצור עקב הנחיות התו הסגול, ועל רקע זינוק חד בביקוש של תוספי התזונה".

לדברי טופ גאם בעניין תוספי התזונה שלה, יש לה "קו מוצרים ייחודי של תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, המבוססים על סיבים תזונתיים וחומרי טבעיים, ללא תוספת סוכר"

שיפור ברווח הגולמי

הצמיחה בפעילות תוספי התזונה סייעה לטופ גאם להציג שיפור ברווח הגולמי בסיכום שנתי, וסייעה לה להציג רווח נקי של קרוב ל-3 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-600 אלף שקל ב-2019, ושל כ-3 מיליון שקל ב-2018.

מטיוטת התשקיף עולה בין היתר, כי תמורת ההנפקה מיועדת לשמש את טופ גאם "למימון צעדי צמיחה והתרחבות", בין היתר בתחום תוספי התזונה, וכן לשיפור וייעול פעילות המפעל הנוכחי שלה, מימון הוצאות מו"פ וכן לפעילות מיזוגים, רכישות ושיתופי פעולה בתחום תוספי התזונה.

עוד עולה בין היתר מטיוטת התשקיף, כי טופ גאם החליטה על הקמת מפעל לייצור תוספי תזונה בטווח הקצר בשדרות או במקום אחר בארץ המתוכנן להסתיים בשנת 2023, ובהמשך גם מתכננת הקמת מפעל בארה"ב, והיא מעריכה כי עלות שני הפרויקטים תנוע בטווח של 110-140 מיליון שקל.