ממשלת השינוי גורמת במו ידיה לקריסת מודל צבא העם

העובדה שדווקא ממשלת השינוי, עם המבנה הקואליציוני הנוכחי, היא זו שעומדת לייצר אסון חברתי אשר יביא לכך שבתוך מספר שנים יקרוס מודל שירות צבא העם - היא טרגית במיוחד

חיילים מתגייסים - לשכת גיוס / צילום: אופק רון כרמל - במחנה
חיילים מתגייסים - לשכת גיוס / צילום: אופק רון כרמל - במחנה

הממשלה החדשה מורכבת מ-8 מפלגות, ונדמה שהן לא מסכימות כמעט על כלום, למעט העובדה שבנימין נתניהו לא צריך להיות ראש הממשלה. אבל מסתבר שיש עוד נושא שהן מסכימות עליו - נושא אי גיוס החרדים.

אי גיוס החרדים? האם אין כאן טעות כתיב? יאיר לפיד? שכך התחיל את הקריירה? בני גנץ? הרמטכ"ל לשעבר? ניצן הורוביץ שהקים ארגונים בנושא החילוניות? אביגדור ליברמן?

לצערי הרב, אין כאן טעות כתיב אלא טעות קונספט. אחד החוקים הראשונים שהממשלה מתכוונת להעביר היא הורדת גיל הפטור לחרדים לגיוס ל-21. כן כן, דווקא הממשלה של ליברמן-גנץ-לפיד-הורוביץ היא זו אשר תיתן לחרדים את המתנה הגדולה מכולם. על פי החוק שהם מתכוונים לקדם, בכדי שחרדי יקבל פטור מכל שירות שהוא , כל שעליו לעשות הוא להצליח להגיע לגיל 21.

הנימוק הוא כלכלי - רוצים שהחרדים יקבלו פטור בכדי שיצאו לעבוד. כלומר, התירוץ שהיה מאז קום המדינה שבגינו החרדים לא יכולים לשרת נעלם לגמרי. תמיד אמרו לנו שהם לא יכולים לשרת כי עליהם ללמוד ולהתפלל וכמה פעמים שמענו פוליטיקאים חרדים צועקים שהתפילה ולימוד התורה חשובה לעם ישראל לא פחות משירות בצבא או בשירות אזרחי, אז מסתבר שלא, התפילה לא באמת חשובה.

מה שחשוב זו ההשתמטות משירות והדרך לעשות זאת היא "להחזיק" מעמד עד גיל 21. וכך, מאז הסדר "תורתו אומנותו" שאמר שחרדים צריכים להיות בישיבה עד גיל 45 נחשפת כעת  הצביעות במלואה.

כאמור, הנימוק של הפוליטיקאים החילוניים הוא כלכלי: ככל שיקבלו את הפטור יצאו יותר מהר לעבוד. אבל מה עם הנימוק הביטחוני? על הכמות ההולכת והקטנה של המתגייסים? ומה עם ערך השוויון? איזו סיבה בעולם יכולה להיות לצעיר חילוני להתגייס, אם ברור שכל מה שצריך לעשות בכדי לקבל פטור הוא להיות חרדי? אפילו לא צריך "להתפלל".

לא יקרה כלום לכלכלה, אם החרדים יעשו שירות צבאי או אזרחי ואז יחליטו האם רוצים, להתפלל, ללמוד או לעבוד כמו כל ישראלי אחר - אין שום סיבה לתת להם פטור רק בשל צבע הבגדים שהם לובשים.

עוד אדם אשר יהיה במבוכה קשה הוא ראש הממשלה נפתלי בנט המייצג את הציונות הדתית, אשר רבים מבניה מוכיחים כי ניתן להישאר דתי, יחד עם שירות צבאי משמעותי. מה הוא יגיד לנוער? מה יגיד לבניו?

העובדה שדווקא ממשלת השינוי היא זו שעומדת לייצר אסון חברתי אשר יביא לכך שבתוך מספר שנים יקרוס מודל שירות צבא העם היא טרגית במיוחד. במבנה הפוליטי של ישראל, שבו לחרדים כוח פוליטי לא פרופורציונלי, מדי מספר שנים מגיעה הזדמנות פוליטית ומשפטית המאפשרת לעשות תיקון, אשר משרת גם את הציבור החרדי השבוי בידיים של פוליטיקאים הרוצים רק לשמר את כוחם.

בעבר נוצלו הזדמנויות אלו לתיקונים חשובים כמו הפחתת קצבאות למשפחות ברוכות ילדים או שבירת חלק מהמונופולים החרדים, אך נדמה שהממשלה הזו מתכוונת לפספס את ההזדמנות הנדירה.

החטא הוא כפול מכיוון שבג"ץ יתקשה לתקן החלטה המתקבלת על ידי ההרכב הקואליציוני הנוכחי-ובכך תהיה בכיה לדורות. לא במקרה שומעים את הפוליטיקאים החרדים שקטים במיוחד בסוגיה. הם מבינים שהם הולכים לקבל מתנה ענקית ושבמקרה הזו בנט-לפיד-ליברמן-גנץ-הורוביץ הם החמורים שעליהם תרכב המשך ההשתמטות ההמונית.

הכותב הוא יועץ תקשורת, מראשי הפורום לשוויון בנטל ומחבר הספר "הקרב על הגיוס"