טיולים | פיצ'ר

קפיצה עירונית עם הרבה אטרקציות: מה חדש בזכרון יעקב?

זכרון יעקב משלבת מדרחוב שוקק, אטרקציות והיסטוריה • עכשיו יש גם פסטיבלים וחידושים ופעילויות שמתאימות לילדים

רחוב בזכרון יעקב / צילום: Shutterstock
רחוב בזכרון יעקב / צילום: Shutterstock

מדרחוב שוקק, מבנים היסטוריים, אטרקציות, תצפיות נוף וטבע יפה מסביב - כל אלה הם חלק מהתמהיל שזכרון יעקב מציעה למבקרים. שילוב מיוחד בין היסטוריה מרתקת, מושבה חיננית עם אווירה, בתי קפה, גלריות אמנות וחנויות צבעוניות.

ברחוב המייסדים ניצבים הבתים ההיסטוריים, וחלק מהחקורות, אותן חצרות חקלאיות שהיו לכל בית, הוסבו לשלל שימושים. בעקבות פתיחת המשק וההתעוררות התיירותית קמה לתחייה גם עמותת התיירות "הגדעונים", ששמה לה למטרה למצב את זכרון יעקב בתודעה התיירותית, לגבש חבילות ולייצר אירועים.

זכרון יעקב / צילום: Shutterstock
 זכרון יעקב / צילום: Shutterstock

אירועי קיץ: הפסטיבל הראשון, "לה סטראדה", כבר יצא לדרך ויתקיים מדי יום חמישי של יולי-אוגוסט במדרחוב עם מופעים, יריד אמנים, מוזיקה, דוכנים וסדנאות. בשעה 19:00 יצא סיור מודרך ללא תשלום (18:00-23:00) ובימי שלישי יהיו הצגות ילדים. במדרחוב (ליד בית אהרונסון) יש תחנת מידע חדשה שמפעילה העמותה ומציעה המלצות למסלולים, עלוני מידע, הדרכות בתשלום (גם לקבוצות קטנות) ועוד.

רמת הנדיב: אחת האטרקציות החדשות היא "חוות הנדיב", חווה חקלאית תיירותית שמטרתה הנגשת החוויה החקלאית למשפחות. המקום נקי ומטופח, עם פינות ישיבה ועגלת קפה ומזון בכניסה. יש גם חממות שמגדלים בהן מיני ירקות ופירות ואפשר לאכול במקום כמה שרוצים. בחווה החקלאית המדריכים מסבירים על חיות המשק ואם באים בשעת ההאכלה הילדים יכולים להאכיל בעצמם. העיזים, החמורים והפרות שיתפו פעולה.

בחווה 70 זוגות אופניים להשכרה, גם לילדים, כולל כיסאות לקטנטנים, כך שאפשר לרכוב ברמת הנדיב היפה ואפילו ליהנות ממשחק בריחה. בקרוב יגיעו גם כלי רכב קטנים (ריינג'רים ואיזי ריידרים) לטיולי שטח שיוכלו להרחיק עד רמת מנשה (30-40 שקל. בסופי שבוע נדרשת הרשמה: hanadiv-farm.co.il).

את הגן הבוטני הנפלא של את גני הנדיב מכירים רבים, אבל תמיד כיף לגלות אותם מחדש. כדאי להיכנס ולהתבשם מגינת התבלינים ומגן הוורדים ולבקר גם בחלקת הקבר של הברון רוטשילד ואשתו אדלאייד (www.ramat-hanadiv.org.il).

רמת הנדיב / צילום: אורלי גנוסר
 רמת הנדיב / צילום: אורלי גנוסר

טבע, הליכה, רכיבה: בטבע שמקיף את הגן יש לא מעט נקודות חן ושבילי הליכה ורכיבה. המסלולים מתחילים באותה נקודת מוצא, בפאתי החניה של הגן. הכחול, הקצר שבהם, כשני קילומטר, פונה מזרחה וחולף בעין צור ובחורבת עלק הקטנה והיפה. המסלול הירוק יוצא צפונה ומערבה, אורכו כשלושה קילומטר וחצי, והוא חולף בנקודת תצפית יפה במערת כברה. המסלול האדום, אף הוא שלושה וחצי קילומטר, מוביל למנצור אל עקב עם תצפית מעלפת אל רצועת החוף. אותו עשינו באופניים (שוכרים במקום) והיה ממש כיף.

טיול משפחות בג'יפ: ויש עוד אופציה, בג'יפ של מיקי קליין שלוקח משפחות לטיול שטח, כולל למעיינות ופינות שלא מגיעים אליהן בדרך כלל לבד. אפשר לבחור בין הכרמל לרמת מנשה, תלוי במסגרת הזמן הרצויה, אנחנו יצאנו לטיול של שעתיים ברמת מנשה והספקנו המון.

כמי שמכירה את האזור הופתעתי מהמסלול שהצליח לשלב מכל הטוב שיש לאזור להציע בפרק זמן כל כך מוגבל. התחלנו משולי הר חורשן, אחד המאתגרים שיש לנהיגת שטח, וחווינו קטע קופצני שחידד את יכולות העבירות של הג'יפ המוגבה שלו. משם המשכנו לאורך נחל דליה והגענו לשני ברושים עתיקים אדירי ממדים. המשכנו בין שטחי חקלאות והגענו לעין נילי, מעיין קסום שעמד באופן מפתיע כולו לרשותנו (לא לשכוח בגד ים). לאורך כל הטיול קליין סיפר והסביר והראה והוסיף טיפים. (054-4825833).

לישון בסביבה: אם רוצים להאריך את הבילוי ולהישאר גם ללילה, כדאי לדעת שבשנים יש בזכרון היצע הולך וגובר של אופציות לינה מעניינות. מלון זמארין למשל: מלון בוטיק קטן, 11 חדרים בלבד, שזכה לאחרונה לריענון וכך נוספו לו ספא ובר יין ויצא בקונספט חדש של מעין "הכול כלול": חבילה עם ארוחת בוקר, טיפולי ספא ובר יין שפתוח חופשי עם יין הבית, משקאות חריפים, קפה, מאפים ופירות (1,400-2,000 שקל לזוג ללילה, www.zamarin.co.il).

זכרון יעקב / צילום: אורלי גנוסר
 זכרון יעקב / צילום: אורלי גנוסר

מלון אלמא הוא אופרה אחרת, עם סיפור על יזמת עיקשת, לילי אלשטיין, ומבנה היסטורי שהפך למלון ומרכז אמנויות. המבנה של בית ההבראה לשעבר, בסגנון הברוטליזם מבטון חשוף, הוסב בהשקעת עתק למלון. כיום המקום הוא מפעל אמנות ענק, שמאפשר לאמנים בתחומים שונים ליצור, להציג ולהופיע. יש גם בריכה, ספא וחמאם טורקי, וגם מסעדה. שני אולמות המופעים גדושים רוב ימות השנה בהופעות מוזיקליות ואחרות (www.elmahotel.co.il).

לאכול בסביבה: אם מתארחים בזמארין, צריך להשלים עצמאית ארוחת ערב. מסעדת המייסדים 16 הצמודה למלון מציעה מטבח בשרי כשר עם מנות שיוצאות מטאבון עצים (hameyasdim16.co.il). אופציה לא כשרה היא מסעדת אדמה, ששומרת על איכות זה שנים ואף שיפצה בתקופת הקורונה (adama-bc.co.il).

אמל"ק:

1. למחפשי האטרקציות: מוזיקה, דוכנים, סיורים. מדי יום ה' סיור ערב מודרך ללא תשלום (מ-18:00]
2. למשפחות עם ילדים: חווה עם חיות משק, משחק בריחה, הצגות ילדים בימי ג'
3. לשוחרי הטבע: שבילי הליכה ואופניים, גן בוטני, טבילה במעיין