ליברמן ביטל את סבסוד מעונות היום לתלמידי ישיבות שאינם עובדים

שר האוצר הודיע על החלת מבחן חדש של "מיצוי כושר השתכרות" של הורים כקריטריון לזכאות סבסוד מעונות יום, במקום המבחן הנוכחי שקבע שמספיק שרק האם עובדת בחצי משרה כדי להיות זכאים • הקריטריון החדש שולל סבסוד מ-21 אלף ילדים של תלמידי ישיבות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

ליברמן הודיע על שינוי תנאי הזכאות של הורים לסבסוד הממשלתי של מעונות היום לילדיהם, באופן השולל את הסבסוד בעיקר מתלמידי ישיבות חרדים כבר בשנת הלימודים הקרובה. מטרת המהלך לעודד את השתלבותם של החרדים בשוק העבודה.

על פי הכללים החדשים, על מנת להיות זכאי לסבסוד ממשלתי לשכר הלימוד במעונות יום (מעונות ויצו, אמונה וכדומה), יצטרכו שני בני הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות. נכון להיום, תנאי זה קיים רק לגבי אמו של הפעוט ולא הייתה דרישה דומה לגבי בן הזוג, האב. בנוסף, הוחלט לאפשר קבלת סבסוד לסטודנטים רק במקרים בהם בן הזוג רוכש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה. עד היום ניתן הסבסוד גם למי שלומד בלימודים תורניים (לימודים בישיבה גבוהה או בכולל).

משמעות שתי הדרישות הללו - עבודת שני בני הזוג בהיקף חצי משרה לפחות או שבן הזוג לומדים במסלולי לימודים מוכווני תעסוקה - הנה שלילת הסבסוד הניתן כיום לכ-18 אלף משקי בית בעבור כ-21 אלף ילדים, המקבלים סבסוד חודשי בהיקף כ-1,000 שקל בממוצע לילד כאשר בן הזוג לא עובד ולומד בישיבות.

"ביטול התמריץ השלילי שהיה עד כה"

נכון להיום מסבסדת המדינה מעונות יום בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל בשנה, ל-85 אלף פעוטות. כ-23 אלף מתוכם קיבלו את הסבסוד תחת ההגדרה של "בן זוג לומד" ומתוכם כאמור 21 אלף פעוטות במשפחות בהם האב לומד לימודים תורניים. החיסכון למדינה בעקבות החלת התנאים החדשים לסבסוד מוערך בכ-400 מיליון שקל.

לדברי גורם באוצר, "מדובר בביטול התמריץ השלילי שהיה עד כה שלא לצאת לעבודה. המדינה מסבסדת כרגע 1.2 מיליארד שקל בשנה כאשר אותם אנשים שלא יהיו זכאים מקבלים שליש מהסכום - 400 מיליון שקל שיחסכו למדינה. יש כ-23 אלף ילדים שקיבלו סבסוד כאשר האב לומד, מתוכם 21 אלף ילדים שהאב למד בישיבה. רק ב-1,500-2000 מקרים מדובר באבות שלמדו בלימודים שאינם לימודים תורניים, אלא לימודים מכווני תעסוקה. כעת הם לא יהיו זכאים יותר לסבסוד, ואנחנו מקווים שזה יוביל את האבות להשתלב בשוק העבודה.

עוד מוסיף אותו גורם, כי "המנגנון הקיים לא מתמרץ עבודה. נכון להיום לוקחים את ההכנסה של האם ושל האב ומחלקים במספר הנפשות בבית. במקרה של אברכים השכר שלהם עמד על אפס, אז הם היו זכאים לסבסוד גבוה. אם האב היה מחליט שהוא רוצה לצאת לעבוד במשרה חלקית במקביל ללימודים בישיבה, הוא היה מקבל סבסוד נמוך יותר מאב שאינו עובד ורק לומד בישיבה, אז נוצר מנגנון שלא מתמרץ לצאת עבודה. מבחן מיצוי כושר השתכרות מבטל את התמריץ שלא לצאת לעבודה. בפועל, ההשפעה הכי גדולה תהיה על האוכלוסייה החרדית ותלמידי הישיבות".

ליברמן: "צעד חשוב מאוד שמשנה את סדרי העדיפויות במדינה"

כאמור, על פי הכללים שהיו קיימים עד כה, משק בית שבו האם עבדה בחצי משרה (24 שעות שבועיות) והאב היה תלמיד ישיבה, אברך, היו זכאים לסבסוד מעונות היום. בעקבות השינוי של ליברמן, החל מספטמבר הקרוב הם לא יהיו זכאים יותר לסבסוד. הדרישה היא כי אותם הורים "לומדים" ילמדו בלימודים מוכווני תעסוקה, ובהם קורסים שונים להכשרה מקצועית, לימודי מקצוע, שהעיסוק בו דורש רישוי או רישום על פי דין, אולפן לעולים חדשים, לימודים לתואר ראשון או שני מוכר, במוסד אקדמי, לימודי הוראה ועוד מסלולים שהוכרו ועוגנו בכללי הסבסוד. שאר כללי הזכאות הרגילים לסבסוד יישארו כלשונם (זכאות לפי מבחן הכנסה לנפש, זכאות להורים יחידנים וכו').

במשרד האוצר מבהירים כי הכללים החדשים יחולו החל משנת הלימודים הקרובה תשפ"ב וככל שההורים ישתלבו בשוק העבודה במהלך שנת הלימודים הם יוכלו לקבל סבסוד החל מיום תחילת העבודה.

לדברי שר האוצר, אביגדור ליברמן, "ההחלטה שאני מביא היום היא צעד חשוב מאוד שמשנה את סדרי העדיפויות במדינה ושמה בראש את אלו שעובדים ומשלמים מיסים. המנגנון הנוכחי פוגע בהורים עובדים ומתעדף את אלו שאינם ולכן השינוי מתבקש. אמשיך להוביל מהלכים שיבטלו תמריצים שלילים להשתלבות בשוק העבודה".

באוצר לא יודעים לומר כרגע בכמה יעלה המהלך הזה את שיעור התעסוקה של גברים חרדים, אך השאיפה היא לראות שינוי מהיר בהשתלבותם בשוק העבודה וכן למקד את הסיוע של המדינה "באוכלוסייה שבאמת צריכה את זה", כפי שמבהירים גורמים באוצר.

"כל עוד החרדים היו בממשלה, סדרי העדיפויות היו אחרים"

הצעד של ליברמן משפיע כאמור בעיקר על תלמידי הישיבות, ומהווה המשך ישיר ויישום של ההצהרות של ליברמן על כך שהוא מתכוון להקדיש את כספי המדינה לאנשים שמשרתים בצה"ל, עובדים ומשלמים מסים (גם טרם כניסתו לתפקיד שר האוצר). בראשית השבוע, בכנס לשכת רואי החשבון, הודיע ליברמן על כך שבכוונתו לקדם תכנית לפיה משפחה שבה שני ההורים עובדים במשרה מלאה תהיה זכאית לקבל מעונות יום לגילי 3-0 בחינם. 

ליברמן אמר בכנס, כי "כל עוד החרדים היו בממשלה, סדרי העדיפויות היו אחרים. זוג צעיר שילם על מעונות יום בגלל שהמבחן לקבל את הזכאות לסבסוד היה מבחן ההכנסה. אני רוצה לשנות את זה למבחן כושר ההשתכרות. אם שני בני הזוג עובדים במשרה מלאה הם צריכים לקבל מעונות יום חינם, ואם זוג יושב בבית אז הוא לא יקבל".

ההודעה של ליברמן היום על ביטול הסבסוד לתלמידי הישיבות היא צעד בדרך ליישום התכנית המלאה עליה הודיע למימון מעונות היום מגיל אפס, אך מהלך זה דורש חקיקה ותקציב, בעוד שינוי מבחני הסבסוד הקיימים עליו הודיע כבר אינו דורש מהלכי חקיקה, ולכן קל ליישם את השינוי החל משנת הלימודים הבאה. במשרד האוצר הבהירו כי בימים אלה כי בזמן הקרוב יתקיימו ישיבות, יבחן הצורך התקציבי ותגובש תכנית בהתאם להודעה של ליברמן על מימון מעונות היום מגיל אפס.

"ההחלטה הראשונה של שר האוצר היא פגיעה בחרדים"

התגובות מראשי המפלגות החרדיות לא מאחרות לבוא. יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי אמר כי "ההחלטה הראשונה של שר האוצר היינה פגיעה בחרדים, ליברמן בצעד דורסני ומורשע החליט לפגוע במשפחות ברוכות ילדים רק בשל היותם חרדים. בנט וסער שהבטיחו 'לדאוג לחרדים' הקימו ממשלת שנאה שחרטה על דגלה את הפגיעה בעולם התורה".

ביהדות התורה גם הגיבו בחריפות. ח"כ משה גפני אמר כי "הקריטריון שקבע ליברמן הרשע ימנע מאישה עובדת שבעלה לומד תורה את הסיבסוד לילד במעון ויפגע פגיעה כלכלית קשה במשפחות אלו. אנחנו ממתינים לבנט שאמר שלא יתן לפגוע בציבור החרדי והפגיעה הראשונה והקשה שנחתמה על ידי ליברמן הרשע מגיעה לעולם נגד הציבור החרדי, הנשים העובדות ולומדי התורה".

חברו למפלגה ליצמן הגיב ואמר: "ליברמן מיישם בפועל את מדיניות ״פן ירבה״ של ממשלת הזדון בראשות בנט-לפיד, נגד החרדים ומסורת ישראל. מדובר בפגיעה ישירה ומכוונת נגד משפחות חרדיות, מתוך סלידה ושנאה כלפי ציבור האברכים ומשפחות ברוכות הילדים. זהו חלק ממדיניות הממשלה הרפורמית שמנהלת מאבק כלפי כל הקדוש והיקר לנו, בתיאום מושלם למסרי ההסתה הפרועה, שמוביל ליברמן בשנים האחרונות.
נוכחנו לראות כי בנט, שקד וסער שהבטיחו ״לאזן״ את איווט, אינם רלוונטים כלל ושותפים מלאים לרדיפת המשפחות החרדיות".