פרופ' בליצר ממליץ: מגבלות על מחוסנים במקום בידוד

קבינט הקורונה הורה היום על הנחיות חדשות במטרה לעצור את התפשטות וריאנט דלתא, ובהם בדיקות מהירות וחובת בידוד למחוסנים שחוזרים מחו"ל עד לקבלת תשובה שלילית בבדיקה • פרופ' בליצר סבור שבינתיים אין צורך לבודד מחוסנים שבאו במגע עם חולה

פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר
פרופ' רן בליצר / צילום: איל יצהר

קבינט הקורונה החליט היום (ד') על הנחיות נוספות בתקווה לעצור את התפשטות וירוס הקורונה, וביניהן: בדיקות מהירות בכניסה למוסדות גריאטריים, בדיקות מהירות בקייטנות ומחנות קיץ, וחובת בידוד למחוסנים רק עד קבלת תשובה שלילית בעת החזרה מחו"ל. בהמשך מתכנן משרד הבריאות לבחון את האפשרות של קיצור הבידוד, במטרה להגביר את שיתוף-הפעולה של הציבור.

הצורך במגבלות חדשות נובע בשל התפשטות הווריאנט ההודי (דלתא) גם בקרב מחוסנים, אם כי במידה פחותה מאשר בקרב לא מחוסנים. משרד הבריאות העריך שלשום כי הווירוס מדבק ב-36% פחות אצל מחוסנים מאשר אצל לא מחוסנים וכי הוא חוסך כ-93% מן התחלואה הקשה. גם אם הנתונים הללו מבוססים על מידע מועט והם שנויים במחלוקת, ברור כי הווריאנט ההודי מדבק יותר מהווריאנט הבריטי, ולכן אפשר לראות התפשטות של המחלה, שכבר איננה מוגבלת למוקדים, ומתקיימת גם בקרוב מחוסנים.

בינתיים, ישנם רק מעט חולים קשה. מדובר במספר שעל פיו צפויה הממשלה לקבל את ההחלטות. אם ההנחיות החדשות והקיימות יובילו לבלימת קצב הוספת החולים הקשים, ככל הנראה לא יוטלו מגבלות נוספות, גם אם מספר החולים יגדל.

"למקד את האכיפה במקרים שבהם תהיה הדבקה"

כרגע אין כוונה להחזיר את חובת הבידוד למחוסנים, אך הרעיון כבר נזרק לחלל האוויר. פרופ' רן בליצר, מנהל מערך החדשנות של כלכלית ויו"ר קבינט המומחים שמייעץ לממשלה, צייץ היום בטוויטר כי אינו מאמין שיש כרגע צורך לשוב ולבודד מחוסנים, אלא ניתן למצוא דרך ביניים.

בליצר ציין תחילה כי עדיין איננו מוכנים לנקוט במדיניות של ספיגה, משום שכרגע איננו יודעים להעריך כמה חולים קשים ומתים נספוג, ואחר כך יהיה אולי מאוחר מידי לסגת, "כאשר יוותרו בכלינו רק המגבלות הקשות שרצינו שיעברו מן העולם". לכן יש לשיטתו לבלום את ההתפשטות, לפחות עד שיהיה לנו מידע נוסף על שיעורי ההדבקה המדוייקים על ידי מחוסנים ועל שיעורי התחלואה הקשה בקרבם, ועל השפעת המגבלות שכבר ננקטו והתחסנות שליש מן הנוער - צעדים שעשויים להוביל להקלה.

בתקופת הביניים הזו, כותב בליצר בחשבון הטוויטר שלו: "אני לא חושב שנכון לבודד מחוסנים. בסופו של יום הם פחות מדבקים ויותר מוגנים, גם אם לא באופן מלא. אבל אני מסכים שהנתונים מראים שעדיין יש סכנת הדבקה, וכי מחוסנים משחקים תפקיד בשרשראות הדבקה.

"ולכן החלופה שרציתי להציע היא כי מחוסנים במצבים אלה של חשיפה מסכנת (בעיקר אלה ששהו זמן רב עם חולה ללא הגנה), לא יחוייבו בבידוד, יצאו לעבודה וללימודים, אבל יוגבלו בתקופה זו מלהיכנס למקומות הומי אדם, כגון חתונות, כדי לגדר את הסיכון לייצר אירוע 'רב נפגעים'. אני מודע לכך שזה בלתי אכיף, אבל קודם כל - אכיפה אינה חזות הכל. יש עניין של נורמה חברתית והתנהלות הרוב הסביר. שנית, אפשר למקד את האכיפה במקרים שבהם תהיה הדבקה, ואז יבררו מדוע לא עמדו בהנחיות".

בעוד כמה שבועות, אומר בליצר, יהיה לנו יותר מידע: "גם מבריטניה שמקדימה אותנו בחודש ומסמנת לנו איך יראה העתיד, וגם מכאן".