איזו דירה עוברת פרויקט תמ"א: זו של ראש העיר גבעתיים שמתנגד לתוכנית

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, חתם לפני כעשור ולפני שהיה ראש עיר על הסכמתו לפרויקט התחדשות בבניין שבו הוא מתגורר. כיום הוא נחשב אחד המתנגדים החריפים ביותר לתוכנית • בועז צילקר, אחד מבעלי הדירות בבניין: "הוא עשה כל שהיה יכול כדי לנתק את עצמו מהדבר הזה, ושלא יהיה רושם שהוא התערב בפרויקט"

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום: רונן אקרמן

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, ידוע בהתנגדותו לתמ"א 38. רק השבוע הוא אמר לגלובס כי "תמ"א 38 היא לא התחדשות עירונית אמיתית, אלא בנייה רעה, שמעמיסה על הערים הצפופות במרכז עוד ועוד תושבים מבלי לפנות שטחים למבני ציבור וחינוך, מבלי לתת פתרונות תחבורה, וכמובן בלי היטלי השבחה שיאפשרו לפתח את הערים". עם זאת, לגלובס נודע שלמרות עמדתו הגלויה, הוא חתם על הסכמתו לפרויקט התחדשות בבניין שבו הוא התגורר.

יש לציין כי קוניק לא הסתפק בהצהרות. בחודש מרץ 2021 החליטה מועצת העיר גבעתיים לכלול את כל שטח העיר תחת סעיפי 77 ו-78, המונעים קידום מיזמי תמ"א 38. המגבלה אינה חלה על שכונת גבעת רמב"ם וכמה מקומות נקודתיים. נגד ההחלטה הוגשו שתי עתירות, האחת של התאחדות הקבלנים בוני הארץ והשנייה של משרד עו"ד גיא פרבמן, רשף ושות'.

הבניין ברחוב המעיין בגבעתיים, שבו נמצאת דירתו של קוניק, נבנה בתחילת שנות ה-70, וכלל 12 דירות, ב-3 קומות. ב-2012 נחתם הסכם בין הדיירים לחברת אפריקה התחדשות עירונית, לפיו הבניין יהרס ובמקומו יבנה בניין חדש, בגובה 8 קומות, עם 36 דירות וחניון תת קרקעי. רק בחודש נובמבר 2020 הבניין נהרס. עד כה לא התחילה אפילו חפירת היסודות.

בראיון לגלובס, סיפר בעבר בועז צילקר, אחד מבעלי הדירות בבניין: "זה התעכב הרבה בגלל שכנים שעלו לוועדת הערר. הם אמרו לנו מראש, 'נעשה הכול כדי שזה יהיה ייקח לכם כמה שיותר זמן'. וזה באמת לקח הרבה זמן".

תגובת עיריית גבעתיים

בדוברות עיריית גבעתיים הסתייגו מפרסום מעורבותו של קוניק בפרויקט תמ"א: "סיפור זה, שנבדק על ידי כל הגורמים, הוכיח את יושרו של ראש העיר ששכניו מאשימים אותו כיום שהוא עצמו אחראי לעיכוב רב השנים בקבלת ההיתר והתנגדותו לתמ"א בעיר, כולל בבניין בו הוא גר. ראש העיר הקפיד למן הרגע הראשון לא להתערב בנושא, נמנע מלהגיע לאסיפות דיירים, הביע בפניהם את דעתו כי זו טעות לבנות בניין אחד ולא מתחם, לא השתתף בדיוני הוועדה המקומית בנושא וכמובן שלא היה שותף לא בהצבעות ולא בחתימות השונות.

"בסופו של דבר, הבניין הגיש עוד ב-2013 את הבקשה להיתר, בקשה שתואמת ב-100% למדיניות העירייה, בדיוק כפי שהגישו מאות בניינים אחרים בעיר שעברו תמ"א, הוא עבר את אישור ועדת הערר המחוזית וכל זאת כשראש העיר כאמור מתנגד עקרונית ונמצא במיעוט מבין 12 שכניו".

"לא קידם, ולא מנע"

בשיחה עם גלובס חזר בועז צילקר ואישר את דבריו של קוניק: "גם בדיונים שנערכו בין בעלי הדירות בבניין, הוא אמר שזה רעיון גרוע. שלא יקדם, אבל גם לא ימנע. הסגירות שלנו עם היזם נעשו בחודש דצמבר 2012, לפני שקוניק נהיה ראש עיר. בגלל שגם קודם הוא היה חבר מועצה, הוא הפריד את עצמו מהתהליך. אפילו את החתימה בסוף הוא עשה דרך עורך דין, והיה אחרון, כדי שזה לא יראה כאילו הוא לחץ על מי מהדיירים. הוא עשה כל שהיה יכול כדי לנתק את עצמו מהדבר הזה. ושלא יהיה רושם שהוא התערב בפרויקט. לא אצל הדיירים ולא אצל שאר תושבי העיר".

הבהרה והתנצלות: בשבוע שעבר פרסמנו ידיעה על כך שלראש עיריית גבעתיים רן קוניק יש דירה בבניין שמיועד לעבור תמ"א בשעה שהוא מתנגד לתוכנית. בידיעה נכתב אמנם שהפרויקט יצא לדרך לפני שראש העיר נכנס לתפקידו, אך הכותרת והמסגור עשו לו עוול ולא הדגישו את ההקשר. על כן החלטנו לשנות את הכותרות בכל הפלטפורמות הדיגיטליות ולהתנצל בפני מר קוניק