לפיד לא נפגש עם הקהילה העסקית באמירויות ופספס הזדמנות

החלטת שר החוץ להגיע לאמירויות ולדלג על אנשי העסקים הייתה טעות • האמירתים מתגאים מאוד בהשקעות בישראל ומברכים על שיתופי הפעולה איתנו • עם כל הכבוד לדרג הפוליטי, הפעילות העסקית של ישראל זקוקה וראויה לטיפוח וטיפול ייסודי

שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם-לע"מ
שר החוץ של האמירויות עבדאללה בין זאייד ושר החוץ יאיר לפיד / צילום: שלומי אמסלם-לע"מ

מרגע עזיבתו של שר החוץ יאיר לפיד את האמירויות התחילו להגיע הכותרות לארץ: "אנשי העסקים באמירויות זועמים". גם בגלובס דווח כי לפיד דילג על אנשי העסקים המקומיים וגם ביטל פגישה עם משפיעני רשת.

אחד הדברים שלפיד, כשר חוץ, צריך ללמוד עם כניסתו לתפקיד ובטרם יכהן כראש ממשלה בעתיד זה שאחד המדדים העיקריים לקיומו של שלום בין מדינות זה עסקים. לפני שנה ייסדתי עם שותפי, איש העסקים דוריאן ברק, את "המועצה העסקית אמירויות- ישראל" מתוך הבנה שמתפתחים יחסים בין ישראל לאמירויות. לא חשבנו לרגע שהחתימה על "הסכמי אברהם" נמצאת כבר מעבר לפינה.

עד החתימה עצמה כבר היו כ-250 עסקים ישראלים שפעלו באמירויות מתחת לרדאר. אחת מחברותיי בעלת עסק נאלצה להוריד את המדבקות של made in Israel כדי למכור באמירויות - הפוטנציאל העסקי היה ברור לכל. לרגע לא דמיינו שתוך מספר חודשים טראמפ ונתניהו יכריזו על הסכמי שלום עם האמירויות ובחריין.

מאז החתימה, הקהילה העסקית שבנינו הגיעה לאלפי עסקים מכל העולם שמשתפים פעולה עם האמירתים. כמעט חצי מהם ישראלים. מה שברור לכולנו היה שהתשתית הבסיסית של השלום החם והאוהד בין המדינות נסובה סביב הקהילה העסקית. דרך העסקים מתחילים להכיר את האופי והתרבות של הצד השני ומכירים את ההבדלים בינינו.

לכן ההחלטה של לפיד להגיע לאמירויות ולדלג על אנשי העסקים הייתה טעות. האמירתים מתגאים מאוד בהשקעות בישראל ומברכים על שיתופי הפעולה איתנו. עם כל הכבוד לדרג הפוליטי, הפעילות העסקית של ישראל זקוקה וראויה לטיפוח וטיפול ייסודי.

מתוקף תפקידי כיו"ר המועצה העסקית אמירויות-ישראל, וכמי שעומדת בראש פורום "נשות עסקים במפרץ", נסעתי לאמירויות כבר מספר פעמים ונפגשתי עם אנשי ונשות עסקים ממגוון תחומים: תקשורת, תיירות, כלכלה ועוד. כמובן שייצגתי את ישראל ותיווכתי במספר עסקאות חשובות.

על פי מדד העסקאות שהתקיימו בשנה החולפת, אנחנו מעריכים שעד סוף השנה נגיע להשקעות בשווי מיליארד דולר מסחר בין המדינות. בנוסף, כ-200 אלף ישראלים כבר ביקרו בדובאי, ועם פתיחת השמיים תתפתח תיירות מוסלמית לירושלים - שזה סוג חדש של תיירות שמעולם לא ידענו בעיר הבירה. זה מוביל ליתרונות עסקיים וכלכליים אדירים.

בנוסף, אנחנו מובילים בימים אלה מהלך להשקעה בפיתוח כלכלי במזרח ירושלים עם פארק הייטק, מלונות ומרכזים מסחריים- דבר שיפתח את ירושלים ואת האזור המזרחי כולו בפרט. האמירתים מאוד מעוניינים במהלך כזה. מעבר לחשיבות הלאומית של פיתוח ירושלים, מדובר על מאות מקומות תעסוקה והזדמנויות לערביי ירושלים ומינוף לחיבור ואחדות לאומיים. וכמובן שקידום פרויקטים במזרח העיר באמצעות האמירויות יוביל למינוף היחסים הבינלאומיים בינינו.

חבל לי ששר החוץ יאיר לפיד פספס את הקהילה העסקית החשובה הזו. אני מקווה מאוד שבביקור המיועד של ראש הממשלה נפתלי בנט, הוא לא יפספס את ההזדמנות ויתאם פגישות עם בעלי השפעה מקומיים בעולם העסקי על מנת לשמר את היחסים ולהוביל עוד שותפויות כאלה בכל רחבי הארץ.

הכותבת היא משנה לראש העיר ירושלים, מחזיקת תיק התיירות בעיר ויו"ר מועצה עסקית אמירויות-ישראל ופורום נשים במפרץ