הנציבות מבקשת צו מניעה לשביתת הפרקליטים: "שביתה כוחנית וחסרת תקדים"

על רקע החלטת נציב שירות המדינה לאפשר למשפטנים במשרדי הממשלה לגשת למכרזי הפרקליטות ללא ניסיון רלוונטי, בניגוד לעמדת פרקליט המדינה והיועמ"ש, ארגון הפרקליטים הכריז לפני יומיים על שביתה כללית • אמש פנתה נציבות שירות המדינה לבית הדין לעבודה בבקשה לצו מניעה נגד השביתה

בניין משרד המשפטים בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין משרד המשפטים בירושלים / צילום: איל יצהר

נציבות שירות המדינה והנהלת משרד המשפטים פנו אתמול (ד') בלילה לבית הדין לעבודה בירושלים בבקשה לצו מניעה בעקבות שביתת ארגון הפרקליטים, שהוכרזה על רקע החלטת נציבות שירות המדינה לפתוח באופן חד-צדדי את מכרזי הפרקליטים הבכירים לכל שירות המדינה, זאת מבלי לקבוע דרישות סף ובניגוד לעמדת ארגון הפרקליטים. גם פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, התנגד לפתיחת המכרזים באופן שנעשתה ופנה לנציב שירות המדינה בבקשה להקפיא את ההחלטה.

בבקשה טוענת הנציבות כי "מדובר בשביתה כוחנית וחסרת תקדים הננקטת מהיום למחר - שביתה בשירות חיוני אשר מטבע הדברים תסב נזקים קשים לציבור המתדיינים, למדינה, לפרקליטות ולציבור כולו".

עוד נטען כי הנציבות מחויבת לפתוח את מכרזי הפרקליטות בעקבות החלטה של בית הדין הארצי לעבודה כי יש לאפשר לפרקליטים לגשת למכרזי המשפטנים בשירות המדינה ובשל עיקרון השוויון.

המחלוקות בין הנציבות לפרקליטים נוגעת להליכי המיון שיידרשו, בדרישות להתמודדות למכרזים ובהרכב ועדת הבוחנים. אחת ההחלטות השנויות במחלוקות היא החלטת הנציבות שלא לדרוש ניסיון רב בליטיגציה בניגוד לדרישת ארגון הפרקליטים.

הנציבות טוענת כי דרישת ארגון הפרקליטים כי פתיחת המכרזים תיעשה אך ורק בהסכמה עמם היא בלתי סבירה, וכי החלטת הנציב התקבלה כדין במסגרת תפקידו.

לדברי יו״ר ארגון הפרקליטים, עו״ד אורית קורין, ״החלטתו החד-צדדית של נציב שירות המדינה תהרוס את הפרקליטות, תוציא החוצה אנשי מקצוע ותכניס פנימה מינויים פוליטיים. זה מאבק על פניה של הפרקליטות".

הנהלת משרד המשפטים מסרה כי "לא תחסוך מאמץ להביא לפתרון הסכסוך וסיום המחלוקות עם ארגון הפרקליטים, ובתוך כך מחויבת למזער ככל הניתן את הנזקים החמורים לציבור, הנובעים מהשבתת עבודת הפרקליטים".