אקונרג'י קיצצה בחצי את השווי בהנפקתה, בעלי השליטה ויתרו על הצעת המכר

חברת האנרגיה המתחדשת אקונרג'י של אייל פודהורצר ויואב שפירא, השלימה גיוס מצומצם של 148.5 מיליון שקל בהנפקה ראשונית לציבור

טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss
טורבינות רוח / צילום: Shutterstock, Searuss

האם דועך המומנטום שמנו נהנו הנפקות חברות האנרגיה הירוקה בבורסה בת"א בשנה האחרונה? חברת אקונרג'י אנרגיה מתחדשת נאלצה לקצץ בכמחצית את השווי בו תכננה להנפיק את מניותיה על פי פרסומים מוקדמים. בנוסף, וויתרו צמד בעליה, אייל פודהורצר ויואב שפירא, על כוונתם למכור במסגרת ההנפקה החזקות בעשרות מיליוני שקלים. אקונרג'י גם הורידה משמעותית את היקף הגיוס בהנפקתה הראשונית בת"א והסתפקה ב-148.5 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כמיליארד שקל לפני הכסף. את ההנפקה הובילו חברות החיתום אוריון ודיסקונט קפיטל.

במצגת שפרסמה טרם ההנפקה, מתוארת אקונרג'י כחברה ותיקה בתחום האנרגיה המתחדשת באירופה, בעלת ניסיון ומוניטין מוכח באיתור, פיתוח, רכישה וניהול של פרויקטים. על פי אותה מצגת צמד יזמיה, פודהורצר (יו"ר ומנכ"ל) ושפירא (דירקטור ומשנה למנכ"ל) פעילים משנת 2009 בתחום עם השקעות בהיקף של 434 מיליון אירו בפרויקטים, מהם 123 מיליון אירו בהון עצמי והיתרה בחוב. טרם ההנפקה החזיקו השניים ב-32% ממניות אונרג'י כ"א.

אקונרג'י, המעסיקה 35 עובדים, פועלת בתחום ייזום ופיתוח מתקנים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית ובטכנולוגיית רוח באיטליה, בריטניה, רומניה, פולין וספרד. החברה מעורבת כיום בעשרות פרויקטים בשלבים שונים של פיתוח וצבר הפרויקטים שהלה, על פי מצגת ההנפקה, עומד על 4.5 ג'יגה וואט.

עם זאת, מדוחות הפרופורמה של אקונרג'י עולה כי בינתיים היא טרם רשמה הכנסות משמעותיות. הללו עמדו בשנת 2020 על 849 אלף אירו בלבד ונבעו ממתן שירותים טכניים ואחרים לפרויקטים, לאחר פעילות אפסית ב-2019. את השנה החולפת סיימה החברה בהפסד של כ-1.2 מיליארד אירו, ולה גירעון של כ-400 אלף אירו בהון העצמי טרם ההנפקה. מצב זה צפוי להשתנות, על פי מצגת החברה, עם הבשלת פרויקטים בהם היא מעורבת, שיגדילו את הכנסותיה על פי התחזיות ל-116 מיליון אירו בשנת 2023.