6 ח"כים ו-6 מ"מ - השליטה של ליברמן בוועדת הכספים מתהדקת

ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו לא נשאר לבד בוועדת הכספים בכנסת: המפלגה קיבלה מכסות לשישה ממלאי-מקום בה על חשבון סיעות הקואליציה • בהמשך היום תתקיים פגישה בלשכת יו"ר הכנסת בניסיון להגיע להסכמות עם האופוזיציה לגבי הרכב הוועדות

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא מסתפק בהצבת יו"ר ועדת כספים מטעמו בכנסת (ח"כ אלכס קושניר). ממסמך חלוקת הכוח בוועדות שיידון הערב (א') בוועדה המסדרת עולה כי ישראל ביתנו קיבלה מכסות לשישה ממלאי-מקום בוועדה על חשבון סיעות הקואליציה. המשמעות: ליברמן יוכל לשלוח מטעמו חברי כנסת נוספים לוועדה על חשבון סיעות הקואליציה וכך יוכל להעביר עוד יותר בקלות נושאים שיונחו על שולחן הוועדה.

ליברמן הודיע בעבר כי בכוונתו לקבל לידיו את ועדת כספים כדי להעביר בקלות את החלטות האוצר גם בכנסת. בפועל לישראל ביתנו שישה חברי כנסת בלבד, והם לא יכולים להשתמש בכל ההקצאה הנדיבה שהעמידה לרשותם הקואליציה. אך די יהיה בהחלפת ח"כ אחד או שניים בנוסף ליו"ר הוועדה וחבר קבוע כדי לקבל אור ירוק לכל יוזמה שבה יחפוץ יו"ר המפלגה.

בתוך כך, עוד עולה מהמסמך כי ח"כ יוליה מלינובסקי תקבל בנוסף לוועדת הרפורמות - חלק מוועדת הפנים שתפוצל לשלושה חלקים - ותדון גם בנושאי הדת היהודית, נושאים שהיא אחראית עליהם כבר שנים ארוכות במפלגת ישראל ביתנו. החלק השני - ביטחון פנים יהיה בוועדה בראשות ח"כ מירב בן ארי ואילו בידי רע"ם יישאר בהתאם להסכמים הקואליציוניים: תכנון ובנייה, איכות הסביבה ונושאי דת נוספים.

טרם הגיעו להסכמות עם האופוזיציה בנוגע להרכב הוועדות

באופן תמוה יש עתיד מעבירה בוועדה לביקורת המדינה תפקיד ממלא-מקום לרשימה המשותפת מהאופוזיציה, ככל הנראה במסגרת השת"פ בין המפלגות. כך גם בוועדת כספים בזמן שהסיעה הגדולה באופוזיציה מקבל שני חברים בוועדה, כך גם הרשימה המשותפת בת 6 המנדטים בלבד. לצורך השוואה, הציונות הדתית עם מספר זהה של מנדטים מקבלת נציג אחד בוועדה הזו וכך גם ש"ס עם שבעה מנדטים.

עד כה הביעו האופוזיציה התנגדות עיקשת להרכב הוועדות כפי שהוצע ולכן חודש לאחר הקמת הממשלה טרם הוקמו הוועדות הקבועות בכנסת. היום בשעה 17:00 תתקיים פגישה בלשכת יו"ר הכנסת בניסיון להגיע להסכמות ולא, בניגוד למסורת הפרלמנטרית בכנסת, יוקמו הוועדות שלא בהסכמות קואליציה-אופוזיציה.