הורים מחוסנים שילדיהם בבידוד יהיו זכאים לתשלום דמי בידוד

הממשלה אישרה את הצעת שר האוצר להסדרת מימון ימי הבידוד - אך לדברי מעסיקים זה לא מספיק • כמו כן יוארך משך הזמן להגשת בקשות מעסיקים להחזר

חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio
חיסון לקורונה / צילום: Shutterstock, LookerStudio

הממשלה אישרה היום (א') את הצעת שר האוצר, אביגדור ליברמן, להאריך את המתווה למימון היעדרות עובד בשל דרישה לבידוד, כך שההסדר יוארך עד סוף אוקטובר 2021.

הצעת החוק שאושרה כוללת את הארכת הסדר השיפוי הקיים בגין ימי הבידוד, הכולל תשלום שכר לעובד וחלוקה בין המדינה למעסיק בעלויות השכר. על פי החוק, ההסדר יימשך עד לסוף אוקטובר, כששר האוצר יהיה רשאי להמשיך את ההסדר בהתאם לצורך.

עוד על פי הצעת החוק, יוארך משך הזמן להגשת בקשה ב-30 יום נוספים, כך שמעסיקים יוכלו להגיש בקשות רטרואקטיבית החל מחודש אפריל, וזאת באמצעות הארכת האפשרות להגיש בקשה תוך 90 יום בחוק במקום 60 יום הקבועים בו.

מדובר בחקיקה שמגיעה על רקע טענתם של בעלי עסקים רבים על כך שהם פספסו את מועד הגשת בקשה להחזרים בגין ימי הבידוד, בין היתר כי לא ידעו שהם זכאים להחזר כלל על ימי הבידוד או לא הכירו את מגבלת 60 הימים שנקבעה בחוק (ומקציבה חודשיים מיום התשלום לעובד שיצא לבידוד לצורך מימוש הזכאות).

בחודש שעבר פרסם גלובס את טענותיהם של מעסיקים רבים שפספסו את מועד הגשת הבקשות ומפסידים בשל כך אלפי שקלים, שמצטברים למאות מיליוני שקלים שלא מגיעים אל המעסיקים. משרד האוצר הקציב כמיליארד שקל לשיפוי מעסיקים בעבור ימי הבידוד ששילמו לעובדיהם, אך עד לאחרונה שילם הביטוח הלאומי כ-150 מיליון שקל בלבד.

הזכאות להחזר עבור ימי הבידוד נולדה על רקע מאבק של המעסיקים מול האוצר שבסיומו נקבע שהמדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד למעסיק בעסק קטן ו-50% למעסיקים אחרים. הגשת הבקשות לשיפוי התאפשרה מ-7 בפברואר, אך כאמור עד כה נוצלו רק 150 מיליון מתוך התקציב שהוקצה לנושא.

מאז הפרסום התרבו הפניות אל גלובס בעניין זה, וכן נעשתה פנייה לשר האוצר אביגדור ליברמן לאחר מינויו, בבקשה למתן ארכה להגשת תביעות תשלום למעסיקים עבור ימי בידוד לעובדים.

ליברמן החליט לתקן את החוק ולהאריך את פרק הזמן להגשת הבקשות ל-90 ימים, והצעה זו כאמור אושרה כעת בממשלה ואולם חלק מארגוני המעסיקים אומרים כי זה לא מספיק כיוון שזה לא עוזר לאותם מעסיקים שכבר עברו את 90 הימים מתום הבידוד של העובד.

לדברי נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, "לאחר שקיבלנו דיווחים מהשטח על אלפי בעלי עסקים קטנים שלא הצליחו לקבל את הכספים המגיעים להם כי לא עמדו בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, הצפנו את זה ושמחנו לשמוע ששר האוצר נענה לבקשתנו ונכון להאריך את תקופת הזכאות. לצערנו, התבדינו. התיקון לחוק לא פותר את הבעיה המקורית שלשמה נתכנסנו".

לטענת אלקובי, התיקון לחוק לא פותר את הבעיה של אלפי המעסיקים שפספסו את מועד ההגשה וכעת איבדו את הזכאות. "יש כסף צבוע לטובת העניין, לא ברור מדוע לא מוצאים דרך שהמעסיקים יקבלו את מה שמגיע להם גם רטרואקטיבית. אנו שבים ואומרים, אין דין עסק קטן כעסק גדול. אין לנו כיסים עמוקים, אין לנו רזרבות. אין לנו צי רואי חשבון שיתפלפלו עם הביטוח הלאומי על כל פסיק. בעל העסק הקטן עושה הכל לבד. אנחנו צריכים מנגנון פשוט, וכזה שדואג לאינטרס של העובד ושל העסק הקטן. האוצר חייב לעשות תיקון לתיקון".

שיפוי עד 10 ימי בידוד בלבד

מלבד הארכת המועד להגשת בקשות ל-90 ימים, נקבע בהצעת החוק כי עובד יהיה זכאי למקסימום תשלום עבור 10 ימי בידוד, זאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות לאפשרות קיצור השהות בבידוד.

עוד נקבע בהצעה, כי עובד שלא התחסן ויהיה חייב בבידוד, יהיה זכאי ל- 75% מהשיפוי, לעומת עובד שהתחסן.

בנוסף קובעת הצעת החוק שאושרה, כי הורים מחוסנים שילדיהם חייבים בבידוד יהיו זכאים לתשלום על פי ההסדר (עד כה לא היו זכאים). ההטבה תינתן גם רטרואקטיבית, החל מינואר 2021, להורים שילדיהם היו בבידוד ועומדים בתנאים, ומעסיקים יוכלו להגיש בקשות לשיפוי עבור הורים מחוסנים גם עבור התקופה הרטרואקטיביות, למשך 90 ימים מכניסת החוק לתוקף.