משרד האוצר: עד סוף השנה ימומש כמעט כל תקציב הסיוע למשק בעקבות משבר הקורונה

בהנחה שלא יוטלו מגבלות על המשק ועל פעילות העסקים, עד סוף 2021 ימומש כמעט כל התקציב שהוקצה לתוכנית הסיוע הכלכלית למשק בתקופת משבר הקורונה, בהיקף כ-202 מיליארד שקל • בתחזית הקודמת העריכו באוצר כי יוותרו חמישה מיליארד שקל בקופה שלא ינוצלו

משרד האוצר/ צילום: איל יצהר
משרד האוצר/ צילום: איל יצהר

תוכנית הסיוע הכלכלית למשק בעקבות משבר הקורונה עומדת להסתיים וכך גם הכסף בקופת הסיוע: בהנחה שלא יוטלו מגבלות על המשק ועל פעילות העסקים, עד סוף 2021 ימומש כמעט כל התקציב שהוקצה לתוכנית הסיוע הכלכלית למשק בתקופת משבר הקורונה, בהיקף כ-202 מיליארד שקל. כך עולה מתחזית חדשה שמפרסם משרד האוצר על ביצוע התקציב שהוקצה לתוכנית.

בתחזית הקודמת של האוצר לביצוע התכנית הכלכלית, שפורסמה בינואר השנה, העריכו באוצר כי יוותרו חמישה מיליארד שקל בקופה שלא ינוצלו. כעת, בעקבות ההחלטות להאריך את דמי האבטלה לגילאי 45 ומעלה עד סוף השנה, הקצאת סכומים נוספים למערכת הבריאות ואישור פעימת מענקים נוספת לעסקים לחודשים מאי-יוני (בגובה 50%) בגין ההוצאות הקבועות (תוך הורדת רף הזכאות ל-25% פגיעה ביחס לשנה אליה משווים את ההכנסות) - ינוצל סכום גבוה יותר מתקציב תוכנית הסיוע, ויוותרו בקופה על פי ההערכות 1.8 מיליארד שקל בלבד.

העלות של הארכת דמי האבטלה (מודל החל"ת), הענקת מענק הסתגלות לעבודה לבני 67 ומעלה ותמיכה בהתאוששות בשוק העבודה על ידי הארכת המענקים לעובדים אשר חוזרים לעבודה בשכר נמוך משכרם לפני המשבר (עד סוף יולי 2021) מוערכים באוצר בסך של 1.7 מיליארד שקל.

אישור הפעימה הנוספת של מענקי ההוצאות הקבועות והחזר ארנונה לחודשים מאי-יוני 2021, והורדת סף הזכאות ל-25% פגיעה במחזור (במקום 40%) יעלה למדינה כ-900 מיליון שקל.

בנוסף מציינים באוצר כי הרחבת מתווה ימי הבידוד עד סוף 2021 (המשך ההסדר למימון ימי הבידוד לעובדים בהשתתפות המעסיקים והמדינה וכן מימון הבידוד להורים שילדיהם נכנסו לבידוד) לא תוקצב בתוכנית הסיוע ויעלה למשק עוד כ-170 מיליון שקל, וכך גם הסיוע לענפי התעופה שלא תוקצב בתוכנית ויעלה עוד כ-60 מיליון שקל.

77% מהתקציב התוכנית נוצל עד כה

עד כה נוצלו כ-155.5 מיליארד שקל בלבד מהתוכנית הסיוע - המשקפים 77% ביצוע. בעוד התקציב לסיוע למענה לצרכים הבריאותיים נוצל באופן משמעותי (84% ניצול) וכך גם הסיוע לשוק התעסוקה באמצעות מודל החל"ת (90% ניצול), הסיוע ל"המשכיות העסקית" באמצעות מענקים וסיוע לעסקים במשק נוצל באופן חלקי, ועומד על 66% ניצול בלבד. בנוסף, רק 55% התקציב שיועד להאצה ולפיתוח המשק נוצל.

למרות הנתונים הללו, מעריכים באוצר שעד סוף הסיוע ינוצלו מרבית התקציבים שהוקצו במלואם.