גיל הפרישה לנשים יעלה ל-65 ויוצמד במנגנון אוטומטי להתארכות בתוחלת החיים

לאחר שנים בהן נמנעו שרי האוצר להכריע בעניין, כחלק מחוק ההסדרים החדש הוחלט להעלות את גיל הפרישה לנשים • ההעלאה תתבצע באופן מדורג על 2032 ובכדי לא לשוב ולדון בסוגיה בכל פעם שתוחלת החיים מתארכת, יקבע מנגנון אוטומטי להעלאה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

סוגיית גיל הפרישה לנשים מגיעה לטיוטת חוק ההסדרים, וזאת לאחר שנים ארוכות בהן נדחתה ההחלטה על ההעלאה. כיום גיל הפרישה עומד על 62 לנשים, ובהתאם להצעה בטיוטת חוק ההסדרים הוא יעלה באופן הדרגתי עד גיל 65.

ההעלאה מ-62 עד גיל 63 תתבצע בפעימות של 4 חודשים בשנה, עד 2024, ולאחר מכן ההעלאות יתבצעו בפעימות של 3 חודשים בשנה, עד 2032. בנוסף לכך, על מנת לא לשוב ולדון בסוגיית גיל הפרישה בכל פעם שתוחלת החיים מתארכת, יקבע מנגנון אוטומטי להעלאה, שיופעל מיולי 2038.

על פי המנגנון, אחת לשלוש שנים יועלה באופן אוטומטי גיל הפרישה לנשים בשיעור של שני שלישים מהתארכות תוחלת החיים בקרב נשים בנות 65 כפי שפורסמה על ידי הלמ"ס.

כאשר בעקבות התארכות תוחלת החיים ועדכון גיל הפרישה במסגרת ההעלאה האוטומטית תוביל את גיל הפרישה לנשים ל-67, כמו גברים, יוחל מנגנון העלאת גיל הפרישה האוטומטי בהתאם להתארכות בתוחלת החיים גם על גברים.

בהצעה נכתב כי בעשור האחרון מרבית המדינות החברות ב-OECD ביצעו רפורמות להעלאת גיל הפרישה לנשים ולהשוואתו לגברים, וכן חלקן אימצו את מנגנון ההעלאה האוטומטית בהתאם להתארכות בתוחלת החיים.

סוגיית העלאת גיל הפרישה לנשים מעסיקה את ליברמן, לאחר שהעסיקה את שר האוצר הקודם ישראל כ"ץ, ואת הקודם לו משה כחלון, שנמנעו מקבלת הכרעה בסוגיה. ההעלאה נדרשת עקב התארכות תוחלת החיים שיצרה גירעון אקטוארי בקרנות הפנסיה הוותיקות.

הדרך לכיסוי הגירעון היא או קיצוץ קצבאות לפנסיונרים, או העלאת גיל הפרישה. השלכה נוספת בדחיית גיל הפרישה היא דחיית מועד קבלת קצבת הזקנה לנשים, דבר שישפר את המאזן האקטוארי של המוסד לביטוח לאומי.

דיונים ארוכים בנושא התקיימו בוועדת הכספים בתקופתו של כחלון, אך ההכרעה לא התקבלה בשל נתונים על קשיים עימם מתמודדות נשים מבוגרות בשוק העבודה, בייחוד נשים שעובדות במקצועות שוחקים, וכן נשים שנפלטות משוק העבודה בעשור השישי לחייהן, ויצטרכו להמתין שנתיים נוספות עד לקבלת קצבת הזקנה.

ללא פתרון לנשים במקצועות שוחקים

ההצעה שמועלית בטיוטת חוק ההסדרים היא הצעה שכבר גובשה בעבר באוצר לפני יותר משנתיים, והיא מועלית בשינויים קלים של קצב פריסת העלייה ההדרגתית. הדחייה החוזרת ונשנית בהחלטה על העלאת גיל הפרישה נבעה מרצון למצוא פתרונות לנשים אלו, אך השנים חלפו, הגירעון האקטוארי בקרנות הפנסיה הוותיקות תפח, הלחצים להעלאת גיל הפרישה גברו, ופתרונות מהפכניים להתאמת שוק העבודה לגילאים מבוגרים אין, והצעת החוק הנוכחית אף לא מתייחסת ומציעה פתרונות לנשים במקצועות שוחקים.

עם זאת, הלחץ על העלאת גיל הפרישה לנשים הלך וגבר בשנים האחרונות נוכח הגירעונות של המוסד לביטוח לאומי, שהוחרפו בצורה ניכרת בשנת הקורונה, ונוכח האיומים בקיצוץ קצבאות הפנסיונרים, כך שנראה שהימים בהם ניסו למצוא פתרונות לקשיים בשוק העבודה בטרם קבלת ההחלטה על העלאת גיל הפרישה מאחרינו, ולאחר קבלת ההחלטה על העלאת גיל הפרישה, יהיה צורך בפתרונות נקודתיים לקשיים שיצופו לאוכלוסיה העובדת המבוגרת.