ראשל"צ בחוץ, ת"א בפנים: הרשות שתסדר את התחבורה ל(חלק) מגוש דן

טיוטת חוק ההסדרים כוללת פרק מיוחד שעוסק ברפורמה שמתעכבת מזה שנים: רשויות אזוריות שיטפלו בקידום התחבורה במקום שכל עיר בנפרד תעשה זאת, ובשפה המקצועית: רשויות תחבורה מטרופוליניות • לפי תזכיר החוק הרשות הראשונה שתקום תהיה בגוש דן ותכלול 13 רשויות בלבד, בהובלת רון חולדאי

רון חולדאי, ראש עיריית ת"א / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית ת"א / צילום: איל יצהר

הממשלה החדשה מתכוונת ליישם החלטת ממשלה שניתנה כבר לפני כעשור להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות, כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים שהגיעה לידי גלובס. המטרה של רשויות שכאלה היא להיות אחראית על התכנון והתפעול של תחבורה ציבורית במרחב מטרופוליני בשונה מהצב כיום בו כל רשות אחראית על תחומה. זאת מתוך הבנה שעבור הציבור אין משמעות לגבולות הגיאוגרפיים של רשויות.

לפי תזכיר החוק הרשות הראשונה שתקום תהיה במטרופולין דן. יוזכר כי בעבר כשכבר היה ניסיון להקים רשויות שכאלה, הממשלה, בהובלת שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ, ביקשו להקים את הרשויות הראשונות (דבר שלא קרה בפועל. ג"ל) במטרופולינים של ירושלים ושל באר שבע תחילה.

"במסגרת הצו של שרת התחבורה להקמת הרשות יוגדר כי עיריית תח אביב תשמש כעיר הראשית וייכללו בה, הם הקמתה, הרשויות המקומיות הבאות: ר"ג, גבעתיים, חולון, בת ים, בני ברק, פ"ת, רמה"ש, הרצליה, קריית אונו, אור יהודה, אזור וגבעת שמואל". מי שלא נמצאות ברשימה הן הערים שבדרום המטרופולין ראשון לציון, לוד, ורמלה כמו גם רשויות נוספות כמו יהוד מונוסון והוד השרון. בעניין זה נכתב בסעיף 1ב לתזכיר כי שרת התחבורה, מרב מיכאלי תוכל לכלול בצו רשויות מקומיות נוספות שיבקשו להצטרף לרשות עתידית זו.

מי שכאמור יוביל את הרשות יהיה ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. "יו"ר הרשות יהיה ראש עיריית העיר הראשית", נכתב, אם כי לפי תזכיר החוק שר התחבורה יהיה רשאי לקבוע כי יו"ר הרשות לא יהיה ראש עיריית העיר הראשית. בנוסף במועצת הרשות יהיו נציגיהם של כלל הרשויות לפי שיקולים שונים של מספר מועסקים, היקף נתיבים לתחבורה ציבורית בשטחי הרשות, וקרבתה של כל עיר לתל אביב.

כחלק מהקמת הרשות היא תקים מרכז בקרה שיכלול את כל מערך ניהול התנועה במרחב הרשות לכל אמצעי התחבורה הקיימים, לרבות רמזורים. בסעיף מעניין אחר בתזכיר החוק נקבע כי לרשות יהיו גם סמכויות אכיפה. "הרשות המטרופולינית תבצע אכיפה של שימוש שלא כדין בנתיב נסיעה אשר יועד וסומן בתמרור כנתיב תחבורה ציבורית באמצעים טכנולוגיים, בכל מרחב אחריותה הגיאוגרפי, זאת לרבות הצבה, תפעול ותחזוקה של האמצעים הנדרשים לכך".

לחברת נתיבי איילון יהיה חלק משמעותי ברשות זו כמי שתהווה את "זרוע הביצוע של הרשות המטרופולינית", נכתב.