ח"כ רייטן מקדמת פיצוי לנשים בהריון שנפגעו מחוק החל"ת

על פי חוק החל"ת, כל מי שמתחת לגיל 45 לא זכאי להארכת דמי החל"ת או האבטלה • נשים בהריון מתקדם מתקשות למצוא עבודה, והן נשארות ללא הכנסה • בימים אלו צפויה להתקבל עמדת האוצר, שתוביל להכנסת סעיף נוסף להסכמים עם ביטוח לאומי לטובת הנשים

אישה בהריון. כ-5,000 נשים שמצאו עצמן ללא הכנסה למשך חודשים ארוכים עד ללידה / צילום: Shutterstock, Demkat
אישה בהריון. כ-5,000 נשים שמצאו עצמן ללא הכנסה למשך חודשים ארוכים עד ללידה / צילום: Shutterstock, Demkat

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן פועלת מול משרד האוצר כדי להטיב עם נשים בהריון בחל"ת או באבטלה, שבעקבות התיקון לחוק החל"ת שעבר בכנסת מצאו עצמן ללא הכנסה. על פי החוק כל מי שמתחת לגיל 45 לא יהיה זכאי יותר להארכת דמי הח"לת או האבטלה, אולם כך מצאו עצמן נשים בחודשי הריון מתקדמים מתקשות מחד למצוא עבודה ומאידך ללא כל הכנסה כשהלידה באופק.

כבר במהלך הדיונים בחוק בוועדת כספים הביא יו"ר הוועדה אלכס קושניר בסיכום עם האוצר תיקון שיוביל לכך שנשים אלו יוכלו לקבל דמי לידה על בסיס השכר האחרון שקיבלו למרות שאינן עובדות, אולם יש לפחות כ-5,000 נשים שמצאו עצמן ללא הכנסה למשך חודשים ארוכים עד ללידה וללא יכולת למצוא עבודה עקב מצבן. לגלובס נודע שבעקבות פנייה של עשרות נשים ללשכתה, פנתה ח"כ רייטן (העבודה) לאגף התקציבים במשרד האוצר בבקשה לפרוש לאותן נשים רשת ביטחון. ח"כ רייטן פועלת בשיתוף פעולה עם שדולת הנשים למציאת פתרון הבעיה.

אפרת רייטן / צילום: שלומי אמסלם
 אפרת רייטן / צילום: שלומי אמסלם

בימים אלו צפויה להתקבל עמדת האוצר שתוביל בתיאום עם רייטן להכנסת סעיף נוסף לאוכלוסייה מסויימת בהסכמי המדינה מול הביטוח הלאומי. "אם היו מוקמות הוועדות היינו עולים על הבעיה הזו בזמן אמת", אמרו גורמים בוועדת העבודה והרווחה ואילו ח"כ רייטן ציינה כי קיבלה תמיכה בנושא כעת הן מחברי ועדת כספים והן מהשרים הרלוונטיים.

"נפגשתי עם 30 הריוניות מכל הסקטורים שמצאו עצמן נפגעות מהתיקון שעבר לחוק. חלק מתעודת הזהות החדשה שלי כיו"ר ועדת העבודה והרווחה היא הסתכלות אחרת כאישה על הנושאים שמובאים לפני, כך ראיתי את הנשים בהריון שנפלו מחוץ לחוק בזמן שאחרים פספסו את זה", אמרה רייטן.