הפרטה? ההנהלה והעובדים בנמל חיפה מחדשים את המאבקים ביניהם

דירקטוריון נמל חיפה אישר לגייס מיידית 40 עובדים אך הוועדים מתנגדים. "מנוגד להסכמים קודמים עם האוצר" • ההנהלה: "האישור ניתן מתוך אחריות כלל משקית" • כזכור, המכרז להפרטת הנמל עדיין מתקיים • במקביל, בנמל אשדוד עדיין מנסים להוסיף עובדים נוספים כדי להתמודד עם פקק האניות

נמל חיפה / צילום: איל יצהר
נמל חיפה / צילום: איל יצהר

כשברקע ממשיך המכרז למכירת נמל חיפה, ניצת קרב ישן חדש בין העובדים להנהלה סביב רצונה של ההנהלה לגייס מיידית עובדים לנמל. לגלובס נודע כי בימים האחרונים החליט דירקטוריון הנמל לקלוט 40 עובדים.

לדברי הנהלת הנמל, אמנם פקק האוניות שעמד מחוץ לנמל התקצר משמעותית כשנכון להיום ממתינות רק שלוש אניות מחוצה לו, אלא שעובדים רבים השקיעו מאמץ רב בטיפול באותו פקק, תוך עבודה בסופי שבוע, ואי יציאה לחופשות ועל כן נוצר הצורך המיידי בידיים עובדות נוספות. "האישור ניתן מתוך אחריות כלל משקית ובכדי לאפשר חופשה לעובדים רבים שנטלו חופשות מועטות בזמן הקורונה, כאשר בחגי תשרי צפויה גם כן גריעה משמעותית נוספת בימי עבודה בשל חופשות", נמסר מהנהלת הנמל.

בקרב העובדים יש מי שלא מוכנים לקבל את גרסת ההנהלה, וטוענים כי זו פועלת בניגוד להסכמים. "מדובר במהלך שאינו הגיוני ושמעורר שאלות קשות. בנמל חיפה אין תור תפעולי ולכן המהלך של הדירקטוריון תמוה. כראשי ועדים הצענו להנהלה, באופן חריג ובגלל המצב, להעביר עובדים ממחלקות שונות, ובכלל זה עובדי משרד, לתמיכה במערך הטרנספורט בחודשי הקיץ (המערך שיקלוט את 40 העובדים. ג"ל), תמורת שעות נוספות. כך לא ייווצר מחסור בכוח אדם ולכל עובד שייצא לחופשה ימצא מחליף", אמר לגלובס גיא עודי, יו"ר ועד מחלקת ציוד. לדבריו, ההנהלה לא קיבלה את ההצעה והתעקשה לקלוט עשרות עובדים בזמן הקרוב.

"לדעתי הסיבה לקליטה הוא רצון של ההנהלה להגדיל את מספר העובדים בנמל, למרות שבהסכם הרפורמה שנחתם בין העובדים להנהלה סוכם כי לא יקלטו עובדים חדשים במקום עובדים שיפרשו בפרישה מוקדמת. זה בניגוד להסכמים עם האוצר ולפיהם לקראת ההפרטה של הנמל לא תתבצע בנמל 'דלת מסתובבת' כאשר מצד אחד עובדים יצאו לפרישה מוקדמת, ומצד שני יקלטו עובדים חדשים".

לדבריו, בטווח הקרוב, עם תחילת הפעילות של הנמל הסיני, היקפי הפעילות של נמל חיפה צפויים לרדת דרמטית, כאשר הצפי הוא לעבור מטיפול בכ-1.6 מיליון מכולות לכ-400 אלף בלבד. "אין הגיון שהמשקיע החדש שייכנס בחודשים הקרובים יצטרך להתמודד עם עודף עובדים. כשביקשנו לאחרונה לקלוט שני עובדים, אמרו לנו שהדירקטוריון לא מאשר. למעשה, הפעם האחרונה בה נקלטו כ"כ הרבה עובדים בבת אחת הייתה ב-2007".

עודי התייחס גם לנושא המכרז למכירת נמל חיפה ואמר כי העובדים חוששים מהתחרות מול הנמל הסיני שעומד להיפתח בחודשים הקרובים, טרם המכרז למכירת נמל חיפה הושלם: "הנמל הסיני אמור להיפתח בתוך כחודשיים, ואילו סיומו של הליך המכרז להפרטת נמל חיפה אמור להסתיים רק לקראת סוף השנה. המשמעות היא שהנמל הסיני יוכל לסגור חוזים מול חברות ספנות, ולמשוך אותן מנמל חיפה. העובדה כי לנמל חיפה אין למעשה בעל בית ואין מי שינהל מידיית את התחרות מול הנמלים האחרים, תשאיר אותו ללא הסכמים ותביא לירידה גדולה עוד יותר בהיקפי הפעילות. הזוכה שיתחיל לנהל מו"מ על חוזים רק בעוד כמה חודשים יהיה כבר לא רלוונטי והנמל יישאר 'נכה'. לא התכוונו להיות 'נכים' בהסכם הרפורמה עליו חתמנו. צריכים לקחת בחשבון שלדבר עלולה להיות השפעה גם על המחיר שבו יימכר בסופו של דבר הנמל והנכונות של גופים בינלאומיים להשתתף בסופו של דבר במכרז".

מהנהלת נמל חיפה הוסיפו כי "הצעת המנכ"ל להעסקת עובדים זמניים אושרה בדירקטוריון תוך שיתוף פעולה מלא עם הסתדרות העובדים הכללית".

מההסתדרות נמסר כי "אכן התקבלה בקשה מהנהלת נמל חיפה לקליטת 40 עובדים זמניים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה מקיים מגעים הן עם ההנהלה והן עם עובדי הנמל מתוך כוונה למצוא פיתרון נכון ומאוזן".

ובינתיים בדרום: מחפשים עובדים

במקביל, בנמל אשדוד ממשיכים לנסות ולגייס עובדים כדי להתמודד עם עומס האניות שמחוץ לנמל (היום ממתינות מחוץ לנמל 25 אניות). בפגישה שנערכה השבוע בהשתתפות נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור, מנכ"ל נמל אשדוד שיקו ז'אנה, נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה ונשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון מר דוד קסטל, סוכם לפעול בשילוב ידיים לקליטת 50 עובדים זמניים נוספים על ה-50 שמגויסים כבר כיום, זאת כחלק מהחלטת דירקטוריון הנמל מלפני מספר חודשים.

מימין לשמאל: דוד קסטיאל, שיקו ז'אנה, אוריאל לין, אורנה הוזמן בכור ויורם זבה / צילום: דוברות לשכת המסחר
 מימין לשמאל: דוד קסטיאל, שיקו ז'אנה, אוריאל לין, אורנה הוזמן בכור ויורם זבה / צילום: דוברות לשכת המסחר
 

למרות החלטה זו, שיחות עם ההסתדרות הובילו לגיוס של 50 עובדים בלבד, וכעת מקווים בהנהלת נמל אשדוד כי שילוב הכוחות עם איגוד לשכות המסחר, יוביל להסכמה לקליטת 50 העובדים הנוספים.

"יש לעבור מיד לשלב של גיוס 50 עובדים נוספים על מנת להפחית את העלויות הגבוהות מאוד המושתות היום על היבוא והיצוא. כלל היבואנים וגם כלל היצואנים בישראל מייחסים חשיבות מכרעת לכושר התפקוד של נמל אשדוד וליכולותיו להתמודד עם תקופות של גאות", אמר לין, ואילו הוזמן בכור הוסיפה כי "נמל אשדוד הציב בראש סדר העדיפויות מציאת פתרון להתמודדות עם המצב החריג הפוקד אותנו ונמלים מרכזיים רבים ברחבי העולם. לאחר שהגענו להסכמה עם ההסתדרות לקליטת 50 עובדים, אני מברכת על שילוב הכוחות הנוכחי עם איגוד לשכות המסחר, שמטרתו קליטת 50 עובדים זמניים נוספים".