אלון מאסק בבית המשפט: "המטרה שלנו היא לא להיות חברת מכוניות"

מנכ"ל טסלה מתמודד עם יום נוסף של חקירה צולבת לאחר יום לוהט ראשון בבית המשפט

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אלון מאסק אמר שטסלה רכשה את החברה SolarCity מסיבה יסודית אחת: להפוך ליותר מחברת מכוניות בלבד.

מנכ"ל טסלה אמר את הדברים בזמן שסיכם יומיים של עדות, לעתים סוערת, בבית המשפט, שם הגן על הרכישה בגובה כ־2.1 מיליארד דולר שהושלמה בשנת 2016 בתקופה בה גם טסלה וגם SolarCity נאבקו מבחינה פיננסית.

השופט ג'וזף סלייטס השלישי, השופט המכהן בתביעה, תקף את הלוגיקה של העסקה בסוף העדות של מאסק. "טסלה התמודדה עם רוחות פנים, היו לה עניינים משלה", אמר השופט. "ולמה ברגע זה חיפשה לרכוש חברה סולרית?"

"המטרה אינה להיות חברת רכב. יש הרבה חברות רכב", השיב מאסק, "אלא חברת מכוניות חשמליות שהיא חלק מעתיד של אנרגיה מתחדשת, כמו גם שאחסון אנרגיה סולרית הוא חלק מהעתיד הזה".

קבוצת בעלי מניות טוענת שמאסק שלט ברכישת החברה הסולרית בזמן שיש לו עניין פיננסי בשתי החברות, שרבים מהדירקטורים התנגדו לרכישה ושטסלה שילמה יותר מדי עבור SolarCity. מאסק אמר שלא הכתיב את הליך ההסכם או המחיר והוציא עצמו מההצבעה של בעלי המניות.

ביום שלישי שוב נאבק מאסק עם עורך הדין של התובעים, רנדאל בארון, והתנגד לרמיזה שלו על כך שהוא "צירף לקבוצה פרטית" מנהלים של טסלה לעבוד על ההסכם מחוץ לפיקוח חבר המנהלים. אחר כך אמר מאסק שעורך הדין "ירה לעצמו ברגל" כששני האנשים התווכחו על מחיר מניית SolarCity בזמן סגירת העסקה.

החברה SolarCity נוסדה בידי אחיינים של מאסק, ומאסק היה יושב הראש שלה ובעל המניות החזק ביותר באותה תקופה. התובעים, שכללו קרנות פנסיה שיש להן מניות של טסלה, איפיינו את ההסכם כמזימה להיטיב עם מאסק ולהציל חברת אנרגיה סולרית שהייתה על סיפה של חדלות פירעון.

בעלי המניות טענו שמאסק וטסלה לא גילו באופן מלא במהלך גיבוש ההסכם עד כמה SolarCity הייתה קרובה לכך שייגמר לה הכסף. בארון שאל את מאסק לגבי הודעת דואר אלקטרוני מיולי 2016 שנשלחה אליו מאחיינו, מנכ"ל SolarCity לינדון ריב. בהודעה כתב ריב שהחברה שלו "מאוד חסרה מזומנים". ההצעה של טסלה לרכוש את SolarCity פורסמה ביוני 2016.

"האם היית מופתע עד כמה גרוע היה המצב של SolarCity?" שאל בארון.

מאסק השיב ש־SolarCity יכלה לגייס הון אבל לא יכלה בקלות להגיע לשווקים בזמן שהצעת טסלה לרכוש את החברה הייתה תלויה באוויר. "זה היה ברור ש־SolarCity הייתה צריכה לגייס הון, מה שעשו ויכלו לעשות לפני כן פעמים רבות, אבל הם לא יכלו לעשות זאת אלא אם טסלה ביטלה את הרכישה", אמר מאסק.

ההגנה של מאסק כוללת הוכחה שבזמן שרצה שהעסקה תצא לפועל, הוא לא הכתיב את תנאיה והרשה לדירקטור עצמאי, רובין דנהולם - כיום יו"ר טסלה - לשאת ולתת עם SolarCity. הוא גם אמר שרכישת SolarCity הייתה חיונית ליצירת המוצר שיחבר בין ייצור אנרגיה לתאי הסוללות המכונים Powerwalls.

בארון לחץ על מאסק לגבי התקשורת בין מנכ"ל טסלה ומנהלים אחרים, דירקטורים ויועצים לגבי ההסכם לפני שנקבע המחיר. כשהצביע על כך שמאסק הזכיר הצעת פרמיה של 30% יותר ממחיר המניה של SolarCity, אמר בארון: "אז כן היית מעורב בדיונים הכלכליים".

מאסק דחה את הדברים, כפי שעשה במקרים אחרים, ואמר שהדברים שיקפו את הגישה הכללית שלו לתמחור של מיזוגים בין חברות. "בהחלט לא השתתפתי בדיונים ממשיים", אמר. "אלה נעשו על ידי חבר המנהלים".

מאסק ובארון נלחמו זה בזה במשך כל המשפט. מאסק נזף בעורך הדין בתצהיר משנת 2019, כשכינה אותו "ראוי לנזיפה" על כך שהוא "תוקף את האנרגיה המתחדשת".

למרות שהשאלות של בארון התמקדו בעיקר בשאלה איזה מידע קיבלו בעלי המניות של טסלה לגבי המצב הפיננסי של SolarCity, הפליג מאסק לעתים לתחומים אחרים, בייחוד כשהדברים הגיעו לדיון בשאלה אם הייתה לו שליטה גדולה מדי על הרכישה, שאלת מפתח במשפט.

ביום שני אמר מאסק שהוא לא נהנה להיות הבוס של טסלה. "אני די שונא את זה, והייתי מעדיף בהרבה לבלות את זמני בעיצוב והנדסה, שזה מה שאני אוהב באופן בסיסי לעשות", אמר.

כששאל בארון ביום שלישי את מאסק אם שיקר לגבי מתי יהיה מוכן מוצר ליבה של SolarCity להימכר בכמויות גדולות, השיב: "אני נוטה להיות אופטימי". בארון השיב מיד: "זה יותר מאופטימי. זה פשוט לא נכון".

מנכ"ל טסלה גם מתח ביקורת על חברות יריבות שיש להן שתי רמות של בעלי מניות שעשויות להותיר בידי חלק מבעלי המניות יותר כוח הצבעה. הוא ביקר את חברת פורד, שם מבנה המניות בשתי רמות מאפשר למשפחת פורד יותר שליטה, ואת פייסבוק, שם יש למנכ"ל מארק צוקרברג יותר כוח הצבעה, בין היתר. מניות טסלה של מאסק מגיעות ללא זכויות הצבעה מיוחדות. בפורד סירבו להגיב ופייסבוק לא הגיבה לבקשות תגובה על דבריו של מאסק.

אם יפסיד מאסק במשפט, הוא עשוי להתבקש לפצות את טסלה. התשלום הזה יכול להיות שווה לערך של כל העסקה לרכישת SolarCity אם השופט המכהן יגיע למסקנה שהחברה הסולארית לא הייתה שווה כלום כשהסכימה טסלה לרכוש אותה.

חברים אחרים בחבר המנהלים של טסלה בזמן ההסכם הסכימו בשנה שעברה לקבל ביחד 60 מיליון דולר, שישולמו על ידי חברת ביטוח. חברי הדירקטוריון, שלחלקם יש עניין גם בטסלה וגם ב־SolarCity, הכחישו שפעלו לא כשורה.

אחיו של מאסק קימבל מאסק נקרא להעיד אחריו. כמה חברי דירקטוריון של טסלה היום ובעבר צפויים גם הם להעיד. אחייניו של מאסק ומייסדי SolarCity לינדון ופיטר ריב גם הם צפויים להיקרא להעיד. עד שיוכרע פסק דין עלולים לחלוף כמה חודשים.

לי רודי, אחד מעורכי הדין האחרים של התובעים, לחץ על קימבל מאסק לגבי השאלה אם קשריו הפיננסיים לחברים אחרים בדירקטוריון של טסלה השפיעו על עצמאותו. קימבל מאסק ביקש הלוואה של 10 מיליון דולר מאחיו כמה חודשים לפני שמאסק דיבר עם הדירקטוריון לראשונה לגבי רכישת SolarCity. הכסף, כך אמר קימבל מאסק, היה אמור להיות מושקע בחברת המסעדות שלו.

קימבל מאסק ביקש את ההלוואה בגלל שההון שלו היה קשור במניות, שחלקן היו ב־SolarCity ולאחרונה ירדו בערכן, כך אמר. אחיו לא סיפק את ההלוואה, העיד קימבל מאסק.

קימבל מאסק אמר שהוא מייצג את האינטרסים של בעלי המניות של טסלה בתמיכה בהסכם לרכישת SolarCity ואמר שהוא מאמין שאנרגיה סולארית "הולכת להפוך לתעשייה הגדולה ביותר בעולם".