הרפורמה שתדאג לאינטרנט סלולרי דור 5 בכל הארץ

משרד התקשורת מציע רפורמה חדשה כדי לקדם את פריסת רשת 5G ברחבי הארץ, במסגרתה ישונה תהליך האישור להצבת אנטנות דור 5 • לפי המתווה, יוטל פטור גורף מהיתר בנייה לאנטנות קטנות לטווח קצר, ואנטנות גדולות יאושרו במסלול ישיר דרך הות"ל, ללא צורך באישור מהעיריות

הדור ה-5 בסלולר / צילום: Shutterstock, Fit Ztudio
הדור ה-5 בסלולר / צילום: Shutterstock, Fit Ztudio

הדור החמישי של רשת האינטרנט הסלולרי ("5G") ישנה את הדרך שבה אנחנו גולשים: תקשורת אמינה תוך מילישניות בודדות תאפשר חיבור מיידי בין אנשים עם מינימום תקלות ובעיות. אך התועלת המשמעותית ביותר אינה בתקשורת הבין-אישית, אלא עם מכשירים שונים: רחפנים, ציוד חקלאי וציוד בריאותי יוכלו לקבל פקודות באופן אמין ומיידי, מה שיאפשר גל חדש של חדשנות טכנולוגית שתשפר את החיים של כל אחד ואחת מאיתנו. יישומים נוספים בבידור ובגיימינג יאפשרו שירותי אינטרנט מהירים וזולים יותר מכל מה שהכרנו עד עתה.

עם זאת, יש ב-5G חסרונות. התדר הגבוה שבו הם משדרים מחייב מספר רב של אנטנות המסוגלות לשדר כל אחת לטווח קצר בלבד. זה הופך את הצבת האנטנות, שיכלה להתנהל בעבר בעצלתיים, לפרויקט תשתית לאומי. כיום, ישנם 7,970 אתרים בלבד, בזמן שהכמות האמיתית הדרושה מגיעה ככל הנראה לפי עשרה.

כאן, הצורך בפריסה מהירה ויעילה של תשתית נתקלת במחסום רשויות התכנון בישראל. כיום, כל אנטנה חדשה דורשת היתר בנייה מהרשות המקומית. הן נמצאות במלכוד: מצד אחד, העיריות מודעות היטב לחשיבות של פריסה רחבה של תשתית דור חמישי. מצד שני, הן נתקלות בהתנגדות תושבים להצבת אנטנות ספציפית בקרבתם.

המשרד להגנת הסביבה מציין כי "קרינה בלתי מייננת בכלל והקרינה הסלולרית בפרט הוכרזו כמסרטן אפשרי על-ידי ארגון הבריאות העולמי. זאת, בהתבסס על מחקרים שהצביעו על כך שמעל רמה מסוימת, קרינה זו יכולה לגרום סרטן", אך מרכז הסרטן הלאומי של משרד הבריאות האמריקאי כותב במפורש שאין הוכחה מחקרית לכך שקרינה בלתי-מייננת מהסוג שפולטות אנטנות הדור החמישי היא מסרטנת.

ככה או ככה, ככל שאדם קרוב יותר לאנטנה, כך עוצמת הקרינה תפחת, מכיוון שהטלפון נדרש לשידור פחות עוצמתי כדי להגיע לאנטנה. לכן, המשרד להגנת הסביבה מבצע בדיקות קרינה, ומחזיר תשובה לאחר שבוע בלבד. האישור מהרשות המקומית, לעומת זאת, יכול לקחת בין מספר חודשים לשנתיים. הרשויות יודעות שאם הן ידחו את הבקשה, יהיה אפשר לערער עליהן לוועדת התכנון הלאומית (ות"ל), ולכן הן מעכבות את הבקשות ככל הניתן כדי לעמוד בלחצי התושבים.

מאזן כוחות חדש

NIMBY הוא ראשי תיבות מאנגלית ל-Not in my back yard, כינוי להתנגדות תושבים מקומיים להקמת משהו שהוא באינטרס הציבורי, כמו מסילת רכבת קלה או בית חולים פסיכיאטרי, אך התושבים חוששים מהקמתו לידם כתוצאה מירידת שווי הנכסים שלהם או מחששות אחרים. לכן, הם מגישים עררים רבים לרשויות המקומיות ומפעילים לחץ פוליטי כדי להקים את האתר במקום אחר. כולם מסכימים שהבנייה נדרשת, אבל לא רוצים שהיא תהיה ספציפית לידם. בצורה כזאת מתעכבים ומתבטלים פרויקטים שהם באינטרס הציבורי הרחב, או ממוקמים היכן שיש הכי מעט התנגדויות ולא במקום האופטימלי ברמה התכנונית.

הרפורמה החדשה שמציע משרד התקשורת, שנחשפה במצגת חוק ההסדרים הקרוב, היא לשנות מהותית את תהליך האישור הנדרש להצבת אנטנות דור 5. האוצר מציעים לתת פטור גורף מהיתר בנייה לאנטנות קטנות לטווח קצר (Small Cell), ולאפשר לאנטנות הגדולות מסלול ישיר דרך הות"ל שייתר את אישור העיריות.

עם זאת, העיריות יכולות לערער על האישור בבית המשפט, כך שהרפורמה יוצרת מאזן כוחות חדש בין חברות הסלולר שמציבות את התשתית לבין העיריות - העיריות יכולות לעכב את ההצבה, אך ניתן גם לעקוף אותן. כך, מקווים באוצר, חברות הסלולר והעיריות ייאלצו להתפשר ולהביא מתווה פריסה שיוסכם על כל הצדדים. בצורה כזאת תסתיים הסחבת, ותתבצע פריסה מהירה של תשתית דור חמישי בכל רחבי הארץ, דבר שיחבר את כל תושבי ישראל לאינטרנט סלולרי מהיר, ויאפשר פיתוחים טכנולוגיים שישפרו את חיינו עוד יותר.