האקס פרסם ספר עם פרטים אינטימיים על בת זוגו לשעבר מבלי ליידע אותה. מה פסק בית המשפט?

מה הייתם עושים אם הייתם נתקלים בטינדר בקישור לספר הכולל תיאור מפורט על הזוגיות הקודמת שלכם? אישה אחת החליטה לתבוע את הגרוש שלה • ביהמ"ש לענייני משפחה בת"א התיר לאקס להוציא לאור את הספר, וחייב את האישה לשלם לו הוצאות משפט

האישה נתקלה בגרוש שלה בטינדר, וכך גילתה שכתב ספר הכולל פרטים מהזוגיות שלהם / צילום: Shutterstock, Thaspol Sangsee
האישה נתקלה בגרוש שלה בטינדר, וכך גילתה שכתב ספר הכולל פרטים מהזוגיות שלהם / צילום: Shutterstock, Thaspol Sangsee

אישה גרושה שוטטה לה באפליקציית ההיכרויות טינדר, והאלגוריתם הציע לה באקראי את בעלה לשעבר כבן זוג פוטנציאלי. בסקרנות טבעית היא נכנסה לבחון את הפרופיל שהוא מציג באפליקציה, ושם גילתה כי לתיאורו הוא הוסיף קישור למה שהוא כינה "יומן". היומן הוא טיוטת ספר, לכאורה בדיוני, שהבעל לשעבר התעתד לפרסם בעילום-שם, אך למעשה כלל פרטים אוטוביוגרפיים רבים מחיי הנישואים של הצדדים.

מדובר בפרטים אינטימיים ובסיפורים אשר אינם מחמיאים לאישה, ולפיכך היא עתרה לבית המשפט בבקשה לאסור על הוצאת הספר, בטענה כי הוא פוגע בפרטיותה ובשמה הטוב.

אין זו הפעם הראשונה שבתי המשפט מתמודדים עם שאלת האיזון בין חופש הביטוי להגנה על פרטיות בני הזוג מהעבר, שהפכו לכוכבי ספר דהיום. בשנת 2014 הגיעה לבית המשפט העליון מחלוקת סביב הוצאה לאור של ספר, אשר גיבורו הוא סופר נשוי המנהל רומן עם שכנתו, סטודנטית לאמנות. שמות הגיבורים אומנם היו בדויים, אך בפועל מרבית התיאורים היו לקוחים מחייו של הסופר עצמו, כך שמי שהכיר את הסטודנטית, ידע לקשר אליה את הפרטים בנקל.

בית המשפט קיבל את עמדת התובעת, אסר על פרסום הספר ואף חייב את הסופר לשלם לה פיצויים בסך 200,000 שקל עבור הפגיעה שכבר נגרמה לה, בנוסף להוצאות משפט בסך 75,000 שקל. הנימוק העיקרי התבסס על כך שכמות המידע החופף את המציאות בספר זה הפכה אותו למעשה לאוטוביוגרפי, ורמת האינטימיות הרבה שהוא כלל, משולה לצילומה של בת הזוג לשעבר בעירום ופרסום התמונות ברבים.

זה קרה גם לשרה נתניהו

בחוק הגנת הפרטיות קיים סייג המאפשר פרסום הפוגע בפרטיותו של אדם, אם מדובר בדברי אמת שיש אינטרס ציבורי בפרסומם. כך למשל ניסה לטעון "סופר" בשם דורון נויברגר, בסכסוך שנסב אודות פרסום ספר על חיי נישואיו עם גרושתו, הגברת שרה נתניהו. מאחר שהגרושה הייתה דמות מפורסמת המחוברת למוקדי הכוח הגדולים במדינה, הסופר טען כי למידע אודות חייה הפרטיים יש חשיבות ציבורית. המחלוקת במקרה זה לא הגיעה להכרעה עקרונית בבית המשפט, לאחר שהסופר בעצמו ויתר על פרסום הספר.

בתביעה שנדונה לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, בית המשפט דווקא התיר לגרוש מהטינדר להוציא את הספר לאור, לאחר שהוא הוריד את הקישור בין הפרופיל האמיתי שלו לספר, והתחייב לפרסמו בשם בדוי בלבד. הגרושה אומנם ידעה להצביע על הצלבות רבות בין חייהם הפרטיים של הצדדים לבין פרטים בספר, אך זאת מאחר שכבר הכירה את זהות הסופר וחיפשה את ההקבלות. בית המשפט, לעומת זאת, לא מצא בספר תיאורים הכוללים פרטים מזהים, באופן שאדם סביר, גם אם הוא מכיר את הצדדים, יוכל לקשר בינם לבין הדמויות הבדיוניות בספר.

כמו כן, בית המשפט קבע כי עומדת לסופר במקרה זה גם הגנת "תום-הלב". הצדדים מתדיינים ביניהם ומתקוטטים אודות הגירושים בבית המשפט לענייני משפחה מזה שנים רבות, והוא מכירם היטב. בית המשפט הדהד את עמדתו האישית על הצדדים, כאשר פסק כי הוא מאמין לנתבע שפרסום הספר נעשה בתום-לב ולא נועד לפגוע בגרושה, אלא כתרפיה לעיבוד הגירושים הקשים בהמלצת הפסיכולוגית.

בנוסף, בית המשפט העמיד לחובתה של הגרושה את העובדה שהיא לא פנתה לנתבע בבקשה להוריד את הקישור האישי שלו לפרטי הספר, אלא להפך - במשך חודשים ארוכים היא עקבה אחר הפרסומים ותיעדה אותם במטרה לחזק את תביעתה.

בשורה התחתונה, בית המשפט התיר את פרסום הספר תחת שם בדוי, וחייב את הגרושה לשלם לסופר כ-20,000 שקל עבור הוצאות משפט וכן שכר-טרחה למומחה.

 עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה