האם "מינהלת הבדואים" עברה השבוע לשליטתה של רע"ם?

מה בדיוק השיגה רע"ם השבוע ולאן תעבור "מינהלת הבדואים"? עשינו סדר • המשרוקית של גלובס

השבוע הנוכחי נפתח במיני משבר קואליציוני. במפלגת רע"ם זעמו על ההתנהלות מולם במספר נושאים, והעלו אולטימטום שנגע למה שממילא הובטח להם בהסכמים הקואליציוניים לגבי "מינהלת הבדואים". עוד באותו יום אישרה הממשלה בהצבעה טלפונית את דרישתם והמשבר נפתר.

המשבר נפתר, אבל ההישג של רע"ם זכה למספר פרשנויות מוטעות, בין אם במכוון ובין אם מתוך בלבול. ביום שלישי התראיין ח"כ עמיחי שיקלי בגל"צ וסיפר למאזינים כי הוא "מאוד מוטרד… ממה שהולך להיות בנגב" לאחר שרע"ם "דאגה עכשיו שהרשות לטיפול בנושא של הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב תעבור לשליטתה". שיקלי לא היה היחיד. בציוץ שעלה בחשבון הטוויטר של גל"צ דווח על כך שראש מועצת עומר, פיני בדש, התנגד במהלך ראיון שהעניק לתחנה "להעברת האגף לפיתוח כלכלי במינהלת הבדואים לידי רע"ם". גם ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא בכנסת, אם כי כדרכו עשה זאת בצורה מתוחכמת יותר ומדויקת יותר: "הם דרשו להעביר את הסמכויות בעניין הנגב למשרד הרווחה כדי שרע"מ תשלוט בפועל בנושא הזה", הסביר.

נעשה סדר. "סעיף 12.ב" בהסכם הקואליציוני בין יש עתיד לימינה קובע כי "עם הקמת הממשלה, תתבצע העברת סמכויות כדלקמן: אגף בכיר לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב - (יעברו) ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה". "הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב" היא מה שמכונה לעתים בתקשורת "מינהלת הבדואים". זו הוקמה בהחלטת ממשלה ב-2007 ומאז נודדת באופן קבוע כמעט בין משרדי הממשלה השונים. בתחילה הייתה כפופה למשרד הבינוי והשיכון; בתקופת כהונתו של אורי אריאל במשרד החקלאות היא הועברה אליו; בממשלה הקודמת היא הועברה לטיפולו של עמיר פרץ במשרד הכלכלה; מה נקבע כעת, עם הקמת הממשלה החדשה, כבר הסברנו: המינהלת עוברת למשרד הרווחה.

אפשר היה אולי לחשוד בשיקלי שהוא לא מכיר את הפרטים או התבלבל, אלא שבאותו ראיון, כמה דקות קודם לכן, הוא עצמו ציין ש"(רע"ם) דרשו עכשיו שמינהלת הבדואים תעבור למשרד הרווחה". שר הרווחה הטרי, מאיר כהן, הוא כידוע איש יש עתיד. באיזה אופן העברת המינהלת לאחריות משרדו מהווה מתן שליטה לרע"ם בה?

ביקשנו משיקלי להסביר את דבריו והוא השיב שהתכוון לכך שבשלבים מוקדמים יותר של המו"מ הקואליציוני המינהלת הייתה אמורה לעבור לאחריותו של משרד הפנים בראשות איילת שקד, ורע"ם סיכלה זאת לאחר שהתעקשה על העברתה למשרד הרווחה. אלא שגם אם זה נכון, לא מדובר כאן בשום צורה בדרישה חדשה של רע"ם או בהישג חדש שלה. ימינה הסכימה לכך כבר לפני למעלה מחודש, כשחתמה על ההסכמים הקואליציוניים שאפשרו את הקמת הממשלה החדשה, והשינוי היחיד שנרשם בעניין השבוע היה זירוז המהלך.

בשורה התחתונה: דבריו של שיקלי מטעים. עצם העברת "מינהלת הבדואים" למשרד הרווחה אינה הישג חדש של רע"ם. ייתכן שהעברתה למשרד שבראשות מאיר כהן תהיה נוחה יותר עבור רע"ם, אך לא נכון לטעון כי המינהלת תהיה תחת שליטתה.

תחקיר: טלאור שמש

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: עמיחי שיקלי
מפלגה: ימינה
תוכנית: נכון להבוקר, גל"צ
תאריך: 13.07.21
ציטוט: "רע"ם דאגה עכשיו שהרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב תעבור לשליטתה"
ציון: מטעה

משבר קואליציוני נוסף התרחש בתחילת השבוע. דיווחים על מגעים בין גורמים בקואליציה לנציגי הרשימה המשותפת עוררו כעס רב בקרב חברי מפלגת רע"ם, שכזכור פרשה מהרשימה המשותפת בתחילת שנת 2019. הכעס לא נשאר רק ברמת האמירות, אלא הוביל למספר איומים. כך למשל, שניים מחברי המפלגה, ח"כ גנאים איים שיפעל לפרק את הקואליציה אם הממשלה תחליט לתקוף בעזה ואילו ח"כ טאהא הודיע שרע"ם לא תשתתף בדיוני הוועדות ולא תצביע על חוקים במליאה עד להודעה חדשה. פרט לכך, הציבה מפלגת רע"ם אולטימטום - העברה מיידית של מנהלת הבדואים (הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב) ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה.

ביום ראשון האחרון, 11.07.21, אושרה בהצבעת ממשלה הדרישה של רע"ם. בתוכנית "נכון להבוקר" בגל"צ התראיין ח"כ שיקלי מסיעת ימינה, שרק בשבוע שעבר הצביע נגד חוק האזרחות בניגוד לעמדת סיעתו, וציין ש"(רע"ם) דרשו עכשיו שמנהלת הבדואים תעבור למשרד הרווחה" והביע את דאגתו הרבה מאישור הממשלה: "אני מאוד מוטרד. בעיקר ממה שהולך להיות בנגב… עם הכוח הזה שיש לרע"ם, שמחזיקה בראשות ועדת הפנים, שדאגה עכשיו שהרשות לטיפול בנושא של הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב תעבור לשליטתה, אני חושב שיש לנו פה בעיה מאוד מאוד גדולה". בראש משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים עומד השר מאיר כהן מיש עתיד, כך שלא ברור כיצד הסיק ח"כ שיקלי שהמהלך יוביל לשליטה של רע"ם במנהלת הבדואים. עוד ניגע בכך שוב בהמשך.

האמירות המודאגות והבלבול לא התחילו ממנו. כבר למחרת ההצבעה, בישיבת סיעת הליכוד שהתקיימה ב-12.07.21, אמר יו"ר האופוזיציה נתניהו: "אתמול בצהריים רע"ם הציבה עוד אולטימטום לבנט, הם דרשו להעביר את הסמכויות בעניין הנגב למשרד הרווחה כדי שרע"ם תשלוט בפועל בנושא הזה. אם בנט לא יכנע, רע"ם אמרה בצורה הכי ברורה 'לא נצביע לממשלה'. תוך שלוש שעות בלבד בנט נכנע לאולטימטום של רע"ם ומכר לעבאס את הנגב". בכך התחילה שורת התבטאויות בנושא, חלקן מטעות. כך למשל, בטוויטר של גל"צ עלה ציוץ שבו נכתב כי "ראש מועצת עומר, פיני בדש, התנגד בראיון לתוכנית יומן הצהריים להעברת האגף לפיתוח כלכלי במנהלת הבדואים לידי רע"ם: 'רע מאוד. זה לתת לחתול לשמור על השמנת, ועל כל מה שסביבה. זה אומר שהתקציבים לא ילכו על פי תוכנית מוסדרת. עבאס ינסה למנף הישגים על חשבוננו'". אלא שהאגף המדובר בכלל לא עובר לידי רע"ם.

ננסה להתיר את הפלונטר ולעשות סדר בהחלטות ובמשמעויות. מנהלת הבדואים, או בשמה הרשמי "הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב", הוקמה בשנת 2007 בהחלטת ממשלה ותחילה הייתה כפופה למשרד הבינוי והשיכון. במהלך השנים, עברה הרשות לשבת תחת משרד החקלאות ולאחר מכן, עד ההחלטה האחרונה, תחת משרד הכלכלה. כלומר, העברת הרשות בין משרדים איננה דבר חדש. עניין העברת מנהלת הבדואים ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה לא עלה כדרישה בעקבות המשבר הקואליציוני האחרון, אלא נחתם כבר בהסכמים הקואליציוניים טרם הקמת הממשלה. הסעיף הרלוונטי לא נמצא בהסכם מול רע"ם אלא דווקא בהסכם מול ימינה - סעיף 12.ב לפיו: "עם הקמת הממשלה, תתבצע העברת סמכויות כדלקמן: אגף בכיר לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב והרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב - תעבור ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה".

מה שכן התחדש הוא לא הדרישה אלא לוח הזמנים. ההחלטה על המעבר הייתה אמורה לעלות להצבעה רק עוד שבועיים, אך בהסכמה לדרישת רע"ם היא נערכה ביום ראשון האחרון במקום ואושרה העברת מיידית. מעבר לכך, שני הגופים, גם האגף לפיתוח כלכלי חברתי וגם הרשות לפיתוח והתיישבות בחברה הבדואית עוברים להיות תחת משרד הרווחה. למעשה, באותו ראיון בגל"צ מציין בדש את שביעות רצונו מכך שמי שיהיה אחראי על הרשות הוא מאיר כהן, שהיה ראש עיריית דימונה ובקיא באזור ובנושא. לגבי האמירה שלו על האגף לפיתוח כלכלי חברתי, הוא אמר שהוא לא יודע מה הוחלט לגבי זה, אבל שאם זה יעבור לידי רע"ם יהיו לזה משמעויות רעות. כאמור, זה לא עבר לידי רע"ם אלא למשרד הרווחה ונשאר בידי יש עתיד.

השימוש במילה "נשאר" ולא "עבר" היא לא מקרית. הגופים הללו ישבו עד ההחלטה שהתקבלה בתחילת השבוע תחת משרד הכלכלה. השרה העומדת בראש המשרד היא אורנה ברביבאי, גם היא מסיעת יש עתיד. אם כך, לא ברורה הטענה כי העברת הרשות למשרד הרווחה מחזקת את השפעתה של רע"ם על מנהלת הבדואים. בפנייתנו לח"כ שיקלי על מנת לקבל הבהרה, נעננו כי הסיבה שבמו"מ הקואליציוני רע"ם התעקשו על כך שמנהלת תעבור למשרד הרווחה היא שבשלבים מוקדמים יותר של המו"מ המנהלת הייתה אמורה לעבור לשבת תחת משרד הפנים בראשות איילת שקד. הוא הפנה אותנו למנכ"ל עמותת רגבים, מאיר דויטש, שבשיחה טלפונית איתנו אמר: "במהלך המו"מ הקואליציוני היינו בקשר עם כל גורמים בימינה שאמרו לנו שהרשות תהיה תחת ימינה. איילת אמרה לי מפורש שהיא מתכוונת להעביר את זה למשרד הפנים תחתיה. זה בכלל לא היה עניין במו"מ אבל כשעבאס הבין שזה המצב הוא דרש שזה יעבור".

לסיכום, על פי אישור החלטת הממשלה מיום ראשון 11.07.21 הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב וכן האגף בכיר לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב יועברו ממשרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה, בהתאם להסכמים הקואליציונים שנחתמו טרם הקמת הממשלה ועל פי בקשת רע"ם. הדרישה הנוכחית של המפלגה, בעקבות המשבר הקואליציוני האחרון, הובילה לכך שהאישור ניתן שבועיים מוקדם מהמתוכנן. כעת, יישבו שני הגופים תחת השר מאיר כהן מיש עתיד ובכל מקרה אף אחד מהם לא עובר לשליטת רע"ם. לכן דבריו של שיקלי מטעים.