האם מותג הטחינה המוביל בארץ יחזור להימכר אצל רמי לוי?

מחלוקת מסחרית הרחיקה בספטמבר 2020 את מוצרי אחוה - שהטחינה שלה היא הנמכרת ביותר בארץ - מסניפי הרשת השנייה בהיקפה בישראל • ייתכן כי כעת הצדדים בדרך לפיוס • וגם: באיזה פרס זכתה אפליקציית התשלומים bit • אירועים ומינויים

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

כבר קרוב לשנה שמוצרי הטחינה והחלווה של חברת אחוה לא נמכרים בסניפי הרשת רמי לוי שיווק השקמה, אך ייתכן כי כעת הצדדים בדרך לפיוס.

מחלוקת מסחרית הרחיקה בספטמבר 2020 את מוצרי אחוה - שהטחינה שלה היא הנמכרת ביותר בארץ - מסניפי הרשת השנייה בהיקפה בישראל. סמנכ"ל השיווק והמכירות באחוה, יובל מלאך, טוען כעת בפני גלובס כי תנאי הסחר ברשת רמי לוי לא היו הוגנים, לתפיסתו. "נאמר לנו ששיטת העבודה משתנה, ושמדי חודש יבדקו את המחירים שלנו בשאר הרשתות, ועל פיהם יתומחרו המחירים בסניפי רמי לוי - במידה שיש פער במחיר, אני אצטרך לספוג אותו.

"כידוע, מאז חוק המזון הרשתות הן שקובעות את המחיר ולא אנחנו, ואנחנו מסכמים מולן מראש על מבצעים או הנחות. אם רשת מסוימת בוחרת 'לשבור את השוק' עם מבצע או קידום מכירות מעבר למחיר שסוכם, היא עושה את זה על חשבונה - וזה בסדר גמור, כי אני מקבל את הסכום שסיכמנו עליו מראש. ברמי לוי דרשו מאתנו לספוג את הפערים במחירים מול רשתות אחרות, וזה תנאי שלא נוכל להסכים לו. אני מוכר מוצר ולא פוליסות ביטוח לרווח של הרשתות".

נציין כי בעבר כבר נרשם סכסוך דומה בין שני הצדדים - בינואר 2019 התגלעה ביניהם מחלוקת מסחרית סביב מחיר הטחינה.

לוי מציג גישה פייסנית יותר לנושא. "אני אוהב את החברה הזו ואת הבעלים שלה, שאתו אני עושה עסקים כבר עשרות שנים. אחוה לא הסתדרו עם מנהל הסחר שלנו. לאורך כל הדרך אנחנו דואגים למכור לצרכן במחיר הזול ביותר, ואיתם לא הגענו להסדר לגבי מחיר שיהיה מספיק טוב לצרכן. נקווה שבעתיד נוכל להגיע להסכם".

לוי אף טוען כי "בעבר פנינו אל אחוה לייצר עבורנו את מוצרי הטחינה למותג הפרטי שלנו". כיום יצרני הטחינה של המותג הפרטי של רמי לוי הם הנסיך וחברת ירושלים.

ב-2020 הסתכמו מכירות הטחינה של כלל היצרנים ב-207 מיליון שקל, לעומת 165 מיליון שקל בשנת 2019. על פי נתוני סטורנקסט שהועברו מטעם אחוה, נתח השוק של החברה עומד על כ-40% מבחינה כמותית, ו-31% מבחינה כספית. מכירותיה מסתכמות ב-65 מיליון שקל בשנה.

במקום השני ממוקם המותג בארכה, עם נתח שוק כמותי של כ-22% ונתח שוק כספי של כ-25%. במקום השלישי טחינה אל ארז, עם נתח שוק כמותי של כ-11% ונתח שוק כספי של כ-15%. במקום הרביעי נמצאת טחינה ירושלים, עם נתח שוק כמותי של כ-7% ונתח שוק כספי של כ-8%.

אזור התעשייה

ללמוד עם יאנגו
המחסור בכוח אדם בענף ההייטק הישראלי הפך אקוטי למדינה שרוצה להמשיך להתהדר בתואר אומת הסטארט-אפ. גופים שונים מנסים למצוא פתרון לעניין: תוכנית Cyber4s הופכת לוחמים קרביים ללוחמי סייבר, הקורס המשותף של ארגון צופן וחברת Dell מכשיר סטונטים במקצועות ההייטק מהחברה הערבית (ראו בהמשך), וגם ענקית הטכנולוגיה Yandex, שמוכרת בארץ בעיקר בזכות אפליקציית המוניות Yango, נמצאת בתמונה.

בימים אלה מתקיימת ההרשמה למחזור הראשון במסלול פיתוח WEB והשלישי במסלול Data שמתקיימים במסגרת תוכנית Yandex Education. שני המחזורים ייפתחו בספטמבר במסגרת מסלול הפרקטיקום שבעקבות הקורונה הלימודים בו מתקיימים אונליין בפלטפורמה של יאנדקס.

המסלול הזה, שנמשך 6-10 חודשים, מאפשר לכ-100 אקדמאים חסרי ניסיון בהייטק לשלב בין למידת האונליין ללמידה תוך כדי עשייה. אלמנט ייחודי הוא שהמשתתפים בתוכנית אינם צריכים לשלם עליה - אלא רק לאחר קבלת המשכורת הראשונה לאחר שישתלבו בענף.

תוכנית Yandex Education כוללת גם את מסלול Y-DATA שמעמיק במדעי הנתונים, הוא ייפתח באוקטובר באוניברסיטת תל אביב, וילמדו בו עד 60 סטודנטים.

השבוע פתח ארגון צופן את הקורס ה-50 שלו, שבו משתתפים כ-30 צעירים וצעירות מהחברה הערבית המעוניינים להשתלב בתעשיית ההייטק. הקורס יתמקד בהכשרת עובדים איכותיים בתחום פיתוח JAVA, ויכלול פיתוח תוצרים אמיתיים, לפי דרישת השוק. הפעם גם מרכז הפיתוח של חברת Dell Technologies לוקח חלק בקורס, הן בחלק של בניית התכנים והן בליווי הצוות המקצועי.

הקורס מתקיים כחלק מפרויקט Tech Bridges לקידום הבנה בין יהודים לערבים בהייטק, של הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID) ובמסגרת המיזם להשמת אקדמאים ערבים בתעשיות עתירות ידע (Forsatek) מטעם משרד העבודה והרווחה, ובשיתוף בנק הפועלים.

קצב הביט
אפליקציית התשלומים bit זכתה בתחרות הפינטק הבינלאומית PayTech Awards, בקטגוריית "מיזם תשלומי הסלולר הטוב ביותר". מדובר בתחרות המתמקדת במצוינות וחדשנות בעולמות התשלומים, ומתקיימת מדי שנה בלונדון.

מדובר בתחרות שבה חברות פיננסים ממדינות שונות מגישות מועמדות ומסבירות את החדשנות במוצר שלהן, האופן שבו הוא פותר בעיה, ומה התוצאות שלו בפועל. ל-bit יש 2.5 מיליון משתמשים פעילים. האפליקציה חינמית לאנשים פרטיים, ובתשלום לעסקים.

בנימוקי הזכייה נכתב כי bit התאימה את עצמה לצרכים המשתנים, והשיקה את הארנק הדיגיטלי ואת bitcard, כך שהיא מרכזת מגוון תשלומים באפליקציה אחת: העברת כסף לאנשים אחרים, קבלת זיכויים, רכישות אונליין ותשלום ללא מגע בחנויות ובכרטיס.

תפסו מונית
חברת EV Motors תשווק בישראל את הדגם החשמלי של המוניות הלונדוניות המפורסמות של היצרן הבריטי LEVC. המוניות יהיו מותאמות גם לבעלי מוגבלויות עם משטח עלייה לכיסאות גלגלים. בשלב זה הגיעו לנמל חיפה ארבע מכוניות להדגמה, ובעוד פחות מחודש תחליט החברה על תחילת השיווק, כמות ומחיר. עם זאת, כבר כעת מעריכים שם כי במחצית השנייה של 2021 יימכרו בישראל עשרות "מוניות לונדוניות", שחלקן ישמשו כמוניות גם בישראל.

חדשות טובות

קרן רוטשילד תורמת 180 מיליון שקל לבניית מעבדות מחקר וכיתות הוראה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפון. מדובר בתרומה הגבוהה ביותר של הקרן בישראל, והיא תאפשר להגדיל את המחקר הרפואי בצפון ואת מספר הסטודנטים שלומדים רפואה.