פאוול אחרי נתוני האינפלציה המפתיעים: אם עליית המחירים תימשך נשקול לשנות מדיניות

בעדותו החצי שנתית בסנאט יו"ר הפד אמר כי התאוששות הכלכלה עדיין לא מצדיקה את צמצום תוכנית רכישות האג"ח • מוקדם יותר היום סטיבן מנוצ'ין, מי שהיה עד לא מזמן שר אוצר בממשל טראמפ, אמר שצריך להתחיל לצמצם את התמיכה באופן מיידי

ג'רום פאוול / צילום: Reuters, POOL New
ג'רום פאוול / צילום: Reuters, POOL New

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אמר הערב כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב עדיין לא מספקת בכדי להתחיל להקטין (Tappering) את תוכנית רכישות האג"ח החודשיות, תוך שהוא מוסיף כי האינפלציה עשויה להישאר גבוהה בחודשים הקרובים לפני שתתמתן לאחר מכן. 

יחד עם זאת, פאוול אמר כי אם נתוני האינפלציה ימשיכו להיות גבוהים מעבר ליעד שקבע הפד, הוא ישקול לשנות מדיניות. אבל הסבלנות של הפד למרות נתוני האינפלציה הגבוהים של חודש יוני שפורסמו השבוע למעשה מתיישבת עם המסגרת החדשה שעליה הכריז לפני כמעט שנה, ולפיה יעד האינפלציה יכול להיות גמיש ולנוע כממוצע של 2%, וזאת תחת ההנחה כי עליית המחירים כעת מפצה על שנים עברו של העדר אינפלציה.

"הפד יהיה מוכן להתאים את המדיניות המוניטרית כנדרש אם נראה את האינפלציה או ציפיות האינפלציה לטווח הארוך יותר עוברות באופן מהותי ומתמשך את הרמות שמשרתות את מטרתנו", אמר פאואל. 

זה המסר שפאוול מסר הערב בעדותו החצי שנתית בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הסנאט, יום לאחר פרסום נתוני האינפלציה שהפתיעו כלפי מעלה זה החודש השלישי ברציפות שהמשיכו ללחוץ את הפד אל הקיר. התמיכה של הפד ממשיכה להיות אולטרה מרחיבה למרות החשש מהתחממות הכלכלה והמבקרים טוענים כי המשך המדיניות המוניטרית המרחיבה טומנת בחובה סכנה של אבדן שליטה. עליית המחירים שנרשמה ביוני בקצב המהיר שנראה מאז שנות התשעים מוסיפה קיסם למדורה, עם כוכבית.

מוקדם יותר היום סטיבן מנוצ'ין, מי שהיה עד לא מזמן שר אוצר בממשל טראמפ, אמר שצריך להתחיל לצמצם את התמיכה באופן מיידי - אבל הפד מחזיק בעמדה שהגורמים מאחורי העלייה באינפלציה זמניים וקשורים לשיבושים שנוצרו בשרשרת האספקה כתוצאה ממשבר הקורונה. נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול, למשל נתוני מכירות הרכבים, תומכים ברובם בעמדה זו.

מעבר לכך פאואל אמר בקונגרס כי שוק העבודה עוד רחוק מלהצביע על התאוששות שתצדיק את צמצום התמיכה המוניטרית שנחשבת אולטרה מרחיבה נוכח צעדי הממשל במקביל. יו"ר הפד גם הביע אמון שהכלכלה עשויה להשתפר כך ששיעור האבטלה עוד יכול לרדת ל-3.5%.

זוהי עדותו החצי שנתית האחרונה של פאוול לפני שהנשיא ג'ו ביידן יחליט אם להאריך את כהונתו שצפויה להסתיים בפברואר בעוד ארבע שנים.