סיוע בשכר לימוד וגמישות בעבודה: השיטה החדשה של מקדונלד'ס לגייס עובדים

רשתות נאבקו למצוא מחדש עובדים אחרי הפיטורין וההתפטרויות של המגפה

מקדונלדס / צילום: אייל פישר
מקדונלדס / צילום: אייל פישר

בעלי רשת מסעדות מקדונלד'ס הולכים לספק שירותי חירום לטיפול בילדים והטבות נוספות, זאת בזמן שבהרבה מהסניפים בארה"ב מתקשים למצוא מספיק עובדים על מנת לנהל את החברה.

זכיינים אמריקאים של ענקית ההמבורגרים מתכוונים להעלות את השכר השעתי, לתת לעובדים חופשות בתשלום ולעזור לכסות שכר לימוד על מנת למשוך מספיק עובדים ולשפר את תדמיתה של הרשת שסמלה הוא שתי קשתות מוזהבות. תאגיד האם המנהל את מקדונלד'ס אמר שהוא עושה השקעה בגובה מיליוני דולרים על מנת לגבות את מאמצי הרשת. כ־95% מסניפי הרשת נמצאים בבעלות זכיינים. למקדונלד'ס כ־13,450 סניפים בארה"ב.

תעסוקה הפכה לאחד האתגרים הגדולים ביותר לשיקום של הכלכלה האמריקאית לאחר המגפה, בייחוד בחברות המאופיינות במתן שירות ותלויות במספר רב של עובדים, כמו למשל הסעדה או מלונאות.

בשנה שעברה מסעדות היו בין סוגי העסקים שפיטרו הכי הרבה עובדים, עקב הסגרים והמגבלות של הקורונה, וכעת נאבקת התעשייה להחזיר עובדים שעזבו ולמצוא חדשים. במסעדות ובברים עוד חסרים 1.3 מיליון עובדים ממה שהיו לפני המגפה, בעוד שבתחומים אחרים התעסוקה כמעט וחזרה לרמות מלאות.

עובדי מסעדות רבים עזבו את התעשייה בשנה שעברה לעבודות אחרות, וכעת יש בתחום את אחד השיעורים הגבוהים ביותר של התפטרויות עובדים. קצב העזיבה של עובדי מסעדות ומלונות הגיע לשיא של עשרים שנה באפריל ונותר גבוה במאי, על פי משרד התעסוקה.

מקדונלד'ס, אחד המעסיקים הפרטיים הגדולים בארה"ב, עם יותר מ־800 אלף איש העובדים בסניפים של הרשת, נצפית מקרוב על ידי אחרים בתעשייה לגבי הצעדים שלה בנושא שכר. במאי אמרה מקדונלד'ס שתעלה את השכר ההתחלתי במסעדות הנמצאות בבעלות ישירה שלה מ־11 דולר לשעה ל־17 דולר לשעה ואמרה שתמשיך להעריך את השכר מעת לעת על מנת להישאר תחרותית.

הסניפים של מקדונלס החלו בשנה שעברה להעריך את השכר וההטבות שמפעילים כעת נותנים לעובדים על מנת להבין מה דרוש שיפור. עובדים ערכו סקרים בקרב עובדים ברשת לגבי מה היו רוצים לראות בשכר שלהם. יותר מ־5,000 עובדים ומנהלים ברשת השתתפו בסקר, על פי החברה.

זכיינים גילו שעובדי מקדונלד נותנים עדיפות לכמה הטבות אפשריות, הכוללות שכר גבוה יותר אבל גם יותר גמישות במקום העבודה. לאחר דיונים שנמשכו כל השנה, מנהיגי הזכיינים הסכימו בחודש שעבר להגביר את הגמישות במקום העבודה, להוסיף הכשרות לעובדים, ולהעלות את השכר וההטבות בכל השווקים. כעת מאמצים הסניפים את התוכנית לעובדים, למשל מפעילה של סניפים בדנבר שמתכוונת להשקיע יותר ממיליון דולר על מנת להעלות את השכר, כך נמסר ממקדונלד'ס.

בעלי מקדונלד'ס אמרו במצגת פנימית שנצפתה בידי הוול סטריט ג'ורנל שהיו צריכים להראות את מחויבותם לעובדים. תוכנית העובדים החדשה, כך נכתב במצגת, אמורה "לשנות באופן יסודי את המשמעות של לעבוד במסעדה של מקדונלד'ס".

מאמצי מקדונלד'ס להמתיק את תנאי ההעסקה לטבחים ולמפעילי חלונות קנה־וסע הן חלק ממאבק נרחב יותר של תעשיית ההסעדה למצוא עובדים בשוק תעסוקה שחסרים בו רבים.

סקר מהעת האחרונה של כ־24 מפעילי רשתות שערכה חברת Compass Restaurant Consulting and Research מצא שקבלת דמי אבטלה הייתה הסיבה העיקרית לכך שמסעדות הפסידו עובדים מאז שהחלה המגפה. מעט מאחוריהם היה מה שעובדים תיארו כמיאוס מתעשיית המסעדות. במקום השלישי היו תחושות של חוסר ביטחון לעבוד במקצוע בו עומדים מול לקוחות בזמן מגפה, כך גילו בסקר.

מספר חברות המפעילות מסעדות מנסות להבין מה צריך לעשות כדי למשוך בחזרה עובדים. ברשת צ'יפוטלה ערכו סקר באורך שבוע על משכורות בשוק לפני שהכריזו בחודש שעבר שיעלו את השכר ההתחלתי לממוצע של 15 דולר לשעה, כך אמרו מנהלי הרשת. מנהלי Shake Shack אמרו שהעלו את השכר השעתי ביותר מחצי מהסניפים בארה"ב השנה והם בוחנים את השכר לעתים קרובות על מנת לשמור עליו תחרותי.

הקיץ, זכיינים של מקדונלד'ס יתחילו ללמוד איך השכר אצלם משתווה למעסיקים אחרים בשווקים שלהם על מנת לעשות אותו תחרותי יותר. קבוצת זכיינים מצפה להתחיל הקיץ לתת לעובדים גיבוי לטיפול בילדים ובקשישים, ובעלי סניפים יחליטו אם להרחיב את התוכנית הזו בסוף השנה.

דיוויד קוסטה, בעל מסעדה וחבר באיגוד הזכיינים הלאומי המגובה על ידי החברה, אמר שבעלי סניפים מקווים שהתמריצים יעזרו למקדונלד'ס ולמפעילי הסניפים להתחרות בשוק המשרות של היום.