פז | פרשנות

מאבק השליטה המשולש בפז מתקרב לישורת האחרונה

על שולחנו של יו"ר ענקית האנרגיה הראל לוקר מונחות שלוש הצעות מחייבות לרכישת השליטה בפז • המתחרות: לאומי פרטנרס, שיכון ובינוי ופרשמרקט • איזו הצעה תהיה הטובה ביותר לחברה ולבעלי המניות שלה?

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

מאבק השליטה בחברת פז  עבר השבוע משלב הגישושים לשלב המלחמה הכוללת, ונכון לכתיבת שורות אלו מונחות על שולחנו של יו"ר ענקית האנרגיה, הראל לוקר, שלוש הצעות מחייבות כאלו. פז היא חברה ללא גרעין שליטה, ועל הדירקטוריון שלה לפעול לטובת החברה ובעלי המניות שלה.

שתיים מהצעות הרכישה כבר פורסמו באופן רשמי בידי המציעות, שתיהן בדרך של מיזוג. חברת שיכון ובינוי , שבשליטת נתי סיידוף, הציעה למזג אל תוך פז את החברה הבת שלה, שיכון ובינוי אנרגיה, ולקבל בתמורה 48% ממניות פז.

עסקה זאת משקפת לשיכון ובינוי אנרגיה שווי של כ-3.5 מיליארד שקל, ולחברה הממוזגת שווי של כ-7.3 מיליארד שקל, לאחר שבהצעתה המקורית ביקשה שיכון ובינוי לפחות 58% ממניות פז במסגרת עסקת המיזוג. אלא שהצעה זו לא התקבלה בהתלהבות ובעקבותיה הופחת שווי שיכון ובינוי אנרגיה ביותר מ-30% - מה שמשפר את מצבם של בעלי מניות פז הקיימים.

שווי פז טיפס מאז ההצעה

הצעת רכישה במתווה דומה הגישה רשת הסופרמרקטים פרשמרקט , שבשליטת האחים יוסי ושלומי אמיר. פרשמרקט הציעה להתמזג אל תוך פז בתמורה להקצאה של 36% ממניות פז לבעלי מניותיה הקיימים של פרשמרקט, עם אופציה להגדלת ההקצאה בעוד 9% תמורת השקעה בחברה הממוזגת. ההצעה משקפת לפרשמרקט שווי של כ-2.1 מיליארד שקל, ושווי של כ-5.9 מיליארד שקל לחברה הממוזגת.

ההצעה השלישית שנמצאת על השולחן היא של קבוצת משקיעים שאותה מובילה חברת לאומי פרטנרס, שהיא זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי . במקור הציעה לאומי פרטנרס הזרמת הון לפז כנגד הקצאה של 20% ממניות פז לפי שווי חברה של 3.8 מיליארד שקל לפני הכסף, בתוספת אופציה להקצאה נוספת של 5% ממניות פז לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל לפני הכסף.

אלא שמאז הגשת ההצעה טיפס שווייה של פז לזה שבו נוקבת ההצעה (כ-3.8 מיליארד שקל) ובשל כך הפכה ההצעה לאטרקטיבית פחות. בשל כך, נראה שגם קבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס שיפרה את הצעתה, בניסיון להשיג את השליטה בפז.

סינרגיה שתביא לחיסכון

שתי ההצעות הראשונות לרכישת השליטה בפז מתבססות על מיזוג ויצירת סינרגיות באופן שיחסוך עשרות מיליוני שקלים לפחות, וייצור ערך לבעלי המניות של החברות המתמזגות. אצל פרשמרקט, למשל, קיים חיבור טבעי בין פעילות הסופרים השכונתיים שלה ובין פעילות חנויות הנוחות של פז, שפועלת תחת המותג yellow.

פז גם רכשה באחרונה את רשת "סופר יודה", שמפעילה 16 חנויות סופר שכונתיות בתל אביב. צירוף סניפים אלו לרשימת 41 הסניפים המנוהלים של פרשמרקט יחזק עד יותר את מעמדה של האחרונה בקרב לקוחותיה ואל מול ספקיה.

מנגד, בשיכון ובינוי בונים דווקא על התאמה לאסטרטגיה של פז, שכוללת מעבר מאנרגיה ישנה לאנרגיה חדשה, ייזום נדל"ן ורכישות אסטרטגיות. לפי שיכון ובינוי, המיזוג עם שיכון ובינוי אנרגיה יכניס את פז לתחום ייצור האנרגיה הירוקה, יאפשר לפז למצות את הערך הטמון בנכסי הנדל"ן שלה ויענה על הצורך שלה בביצוע רכישה אסטרטגית.

ההצעה השלישית, של לאומי פרטנרס, מבוססת על הזרמת הון וצירף קבוצת משקיעים בעלי מומחיות לדירקטוריון החברה, לצורך הכוונת פעילותה והשבחתה.