גז טבעי | בלעדי

טורבוג'ן משנה כיוון ופונה לקהל בישראל בסיוע סופרגז

חברת האנרגיה שמבקשת לצאת להנפקה בקרוב, חתמה על מזכר הבנות עם סופרגז לקידום והטמעת מערכת המיקרו טורבינה שלה בישראל, זאת בניגוד לתוכנית קודמת לפעול רק בחו"ל • סופרגז היא בין היתר בעלת שליטה בחברה שלה זיכיונות בחלוקת גז טבעי בשני אזורים בארץ

גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO
גז טבעי / צילום: Shutterstock, INSAGO

חברת טורבוג'ן שבשליטת יצחק אבן ארי ודב פרידמן, המפתחת מערכות מיקרו-טורבינה מבוססות גז טבעי לייצור חשמל בבניינים משותפים ובמפעלים, חתמה על מזכר הבנות עם סופרגז לקידום והטמעת הפעילות שלהם בישראל - כך נודע לגלובס.

טורבוג'ן פיתחה מיקרו-טורבינה רב-דלקית (גז טבעי וביו-דיזל) לייצור מקומי של חשמל וחום במבנים. התוצר הוא חשמל וחום שמופק מפעילותה של המיקרו-טורבינה ומשמש לחימום מבנים, ובכך הוא אמור להעלות את הנצילות האנרגטית במבנים שבהם המערכת מוטמעת, כשהתוצאה היא הפחתה משמעותית של מחיר החשמל. עדיין לא מדובר במערכת שפועלת, כאשר בטורבוג'ן, שפועלת מפתח תקווה, אמנם סיימו לפתח את האב טיפוס של המערכת, אך הפעלתה בפועל מיועדת להתבצע רק במחצית השנייה של השנה הבאה בניו יורק. בשיחה שקיים גלובס עם החברה לפני מספר חודשים נטען כי החברה מתכננת לפעול רק בשווקים בחו"ל, בדגש על ארה"ב, אלא שלדברי מנכ"ל החברה, ירון גלבוע, שינויים שקרו בחודשים האחרונים הביאו אותם למחשבה מחודשת ולשיתוף הפעולה עם סופרגז בכדי לפנות לקהל המקומי בישראל.

סופרגז מוכרת לציבור בעיקר בזכות פעילותה לאורך שנים רבות בתחום הגז לבישול ביתי, אלא שחברת בת בבעלותה (בשותפות עם שפיר) - סופר אנ. ג'י, היא בעלת זיכיון לחלוקת גז טבעי בשני אזורים בארץ - במרכז ובחדרה והעמקים, דבר שמעניק לה יתרון הן בהיכרות עם השטח, והן מבחינת הצרכים של הצרכנים. בישראל בסך-הכול יש שישה אזורים שבהן פועלות זכיינות - כאשר שלוש חברות שולטות כל אחת בשני זיכיונות.

בכדי שהטורבינה תפעל, היא זקוקה לחיבור לרשת חלוקת גז טבעי. במסגרת ההסכם, תוקם חברה משותפת לשתי החברות. זו תספק אנרגיה שמבוססת על המיקרו-טורבינה של טורבוג'ן. החברה מעריכה כי המיקרו-טורבינות יותקנו תחילה באזור המרכז ובנגב, היות ששם תשתית הולכת הגז היא המתקדמת ביותר.

בחודש שעבר הודיעה טורבוג'ן כי בכוונתה לצאת להנפקה, כאשר לפי הערכות היא תבקש להנפיק לפי שווי של בין 200-250 מיליון שקל. המסמכים שפרסמה החברה כוללים דיווח של רואי החשבון של החברה לפיהם יש לה גירעונות ותזרים מזומנים שלילי מפעילת שוטפת, כאשר הפסדיה הסתכמו ביותר מ-12 מיליון שקל בשנתיים האחרונות, וכי היא תלויה "במקורות גיוס שונים לצורך המשך פעילות".