סלולרי קונים לאט, דירות קונים מהר: איך נראים הרגלי הנדל"ן של הישראלים

סקר שערך אתר madlan בקרב רוכשי דירות העלה שדווקא ברכישה הגדולה ביותר, הקונים מוותרים על בדיקות מעמיקות - וחלקם גם מתחרטים • כמחצית מהקונים ביקרו בדירה שקנו פחות משעתיים

53% מרוכשי הדירות ציינו לפחות נושא אחד שהם מצטערים שלא בדקו לפני הרכישה / אילוסטרציה: טלי
53% מרוכשי הדירות ציינו לפחות נושא אחד שהם מצטערים שלא בדקו לפני הרכישה / אילוסטרציה: טלי

עם יד על הלב - כשאתם קונים טלפון סלולרי חדש או אוזניות למשל, כמה זמן אתם משקיעים בקנייה? בהשוואה בין מוצרים, בהשוואת מחירים? בעיון בחוות דעת וביקורות? ומה באשר לקניית נעלי ריצה או שמלה? רבים מאיתנו משקיעים לא מעט זמן במציאת הפריט הנכון. מנגד, כשנערכים לקנייה הגדולה והמשמעותית ביותר - דירה - מתברר שהרוב אינם משקיעים בבדיקה מעמיקה.

כמחצית מרוכשי דירות העידו על עצמם כי ביקרו בדירה שרכשו פרק זמן של עד שעתיים ורק 14% ערכו שיחות עומק עם השכנים. הסקר: ממצאים אלה ואחרים עולים מסקר שערכה חברת madlan בקרב 210 רוכשי דירות. את הסקר ערכה חברת MIRI DIKMAN - מחקרי שוק ותובנות צרכנים בקרב 210 מרואיינים מהאוכלוסייה היהודית דוברת העברית בגילאי 25 ומעלה, שרכשו דירה במהלך חמש השנים האחרונות.

כאמור, מחצית מרוכשי הדירות (48%) ביקרו בדירה שרכשו פרק זמן של עד שעתיים בלבד - פרק זמן קצר למדי ביחס להיקף ההשקעה. כ-60% מדווחים שביקרו בדירה ברוב שעות היממה, כך שיש להניח שמדובר בסדרה של ביקורים קצרים יחסית.

בדיקת חלופות: האם הרוכשים בדקו חלופות אחרות לפני שקנו את הדירה? 37% מהרוכשים מעידים שביקרו בנכס אחד עד ארבעה נכסים נוספים בלבד טרם הרכישה, ובממוצע ביקרו הרוכשים בכשישה נכסים נוסף לדירה שרכשו. 13% מרוכשי הדירה מדווחים כי לא ביקרו בנכס נוסף.

איך מחפשים את הדירה הרצויה? 58% עושים זאת דרך הלוחות השונים ובאמצעות מתווכים (49%), 32% מחפשים דירה בעמודי פייסבוק או באמצעות חברים.

השיקולים: מהם השיקולים המרכזיים המנחים את הרוכשים בהחלטתם לרכוש דירה? השיקול הבולט ביותר, כפי שעולה מהסקר, הוא שקט ושלווה, שדורג על ידי 57% מהמשתתפים כשיקול חשוב בבחירת דירה, ודורג על ידי 20% מהמשתתפים במקום הראשון מבין השיקולים.

השיקול השני שבלט בתוצאות הסקר הוא הפוטנציאל לעליית שווי הנכס, שדורג על ידי 49% מהמשתתפים כשיקול חשוב, ועל ידי 18% כשיקול הכי חשוב. במקום השלישי עולה סוגיה מהותית הרלוונטית במיוחד בימים אלה שבהם פקקי התנועה שוברים שיאים - ל-40% חשוב זמן הנסיעה הצפוי למקום העבודה. הנושא הרביעי שצף בעיקר בעקבות אירועים ביטחוניים הוא הצורך במרחב מוגן בדירה, כך על פי 33% שציינו שקיום ממ"ד בדירה הוא שיקול חשוב.

על מה מתחרטים: גם חרטה עולה לאחר רכישת דירה: מהסקר עולה כי 53% מרוכשי הדירות ציינו לפחות נושא אחד שהם מצטערים שלא בדקו לפני הרכישה. מה למשל? ביצוע שיחות עומק עם השכנים - 30% ציינו כי הם מתחרטים שלא עשו שיחה כזו. נושא זה משמעותי במיוחד נוכח העובדה ששיחה עם השכנים היא אחת הדרכים היחידות לגלות מפגעי רעש. רק 9% מהמשתתפים בסקר ציינו כי בדקו את הקרינה בסביבת הדירה לאור אנטנות, שנאי חשמל וכו', ו-23% מתחרטים שלא עשו זאת.

סוגיה אחרת שמחובת הרוכשים לבדוק היא תכנון עתידי לשכונה שבה ממוקמת הדירה. 28% ציינו כי בדקו את התכנון העתידי לשכונה לטווח של חמש שנים ו-21% מתחרטים שלא עשו זאת.

 
  

ועוד בעולמות החרטה שבדיקה מעמיקה יכלה למנוע או לצמצם: 38% מרוכשי הדירות מדווחים כי גילו על הדירה דברים שבדיעבד חבל שלא ידעו טרם הרכישה - 21% מהם ציינו ליקויים בדירה שיכלו לגלות אילו היו בודקים קודם, במקום השני, סוגיה מהותית בהחלט - טיב האוכלוסייה בסביבה: 16% ציינו כי הם הופתעו לרעה מהשכנים.

גם רעש עלה בהיבט הזה על פי 13% מהקונים. שליש מהקונים מודים שאילו היו יודעים מראש דברים שהם גילו רק בדיעבד על הדירה, הם לא היו רוכשים אותה. על פי הסקר, מתוך 32% שמודים שלא היו רוכשים את הדירה אילו היו יודעים עליה דברים בדיעבד, 17% מביעים בגלוי חרטה של ממש, במכון המחקר משערים כי המספר קטן יותר לאור "הצורך בהפחתת דיסוננס ובשל העובדה שמדובר בקנייה משמעותית מאוד".

בשורה התחתונה: "אף שניתן ללקט מידע ממקורות מגוונים, עדיין קיים אצל הקונים קושי בהבנת אופי השכונה, האם מתוכננת בנייה עתידית בסמוך, בתי ספר, שכנים, הקהילה וכו'", אומר טל קופל, מנכ"ל madlan. "תוצאות הסקר שערכנו מעידות שלמרות שיקולי קירבה למקום העבודה או הפוטנציאל לעליית שווי הנכס, רובנו רוצים לגור בסביבה שתעניק לנו שקט ושלווה - וזה בדיוק המקום בו בדיקות שנעשות טרם קבלת ההחלטה יכולות להשפיע".

טל קופל, מנכ"ל madlan / צילום: שרון אדלר
 טל קופל, מנכ"ל madlan / צילום: שרון אדלר