בפעם הראשונה בישראל: "אצטדיון חכם" שיציע שירות דור 5 מלא

קרן אלומה, שנמצאת בשיתוף פעולה עם סלקום, זכתה במכרז של החברה הכלכלית של פתח תקווה לרישות אצטדיון שלמה ביטוח בעיר בתשתית דור 5 מלאה • התשתית החדשה תאפשר מגוון פיצ'רים חדשים, כמו התקנת מצלמות גוף על שחקנים ושידור ישיר של המשחק מזוויות אלו

אצטדיון שלמה ביטוח בפתח תקווה / צילום: אורן אלפסי
אצטדיון שלמה ביטוח בפתח תקווה / צילום: אורן אלפסי

שיתוף פעולה ייחודי בתחום תשתיות הדור החמישי באצטדיונים, בין קרן התשתיות "אלומה" לבין חברת "סלקום": במסגרת מכרז שהוציאה החברה לפיתוח פ"ת ושתוצאותיו התפרסמו היום (א'), תפרוס הקרן שנמצאת בשיתוף פעולה עם סלקום רשת סלולר דור 5 פרטית באצטדיון שלמה ביטוח בעיר. הרשת תאפשר הפעלת יישומים ייחודיים לתחום הספורט במקום. לפי הערכות בשוק עלות הפריסה מגיעה ל-3.5 מיליון שקל.

הרעיון של הפרויקט הוא להקים אתר ניסויים חדשני בטכנולוגיות דור 5 באצטדיון. כך למשל מתעניינות בפרויקט חברות סטארט-אפ שרוצות לחבר לשחקנים מצלמות גוף ולאפשר לצופים באצטדיון ובבית לראות את המשחק דרך עיני השחקנים. טכנולוגיות נוספות יאפשרו צפייה בתלת ממד לרוכשי כרטיסים שיצפו בבית ועוד.

פריסת תשתיות הדור ה-5 כיום במדינת ישראל מתבססת על פריסה בתצורה של NSA (Non Stand Alone) כאשר למעשה מדובר בשלב ביניים בהתפתחות הדור ה-5 המאפשר הגדלת רוחב הפס בלבד עבור יחידות קצה.

שימושים ביכולות הדור ה-5 המלאות בהם זמני השהיה נמוכים, ויכולת הבטחת רוחבי פס ייעודית ליישום, יתאפשרו רק כאשר ייפרסו רשתות סלולר בתצורת SA (Stand Alone). פריסת רשתות ציבוריות אלו נבחנת בחודשים האחרונים על ידי מפעילות הסלולר אל מול העלויות הגבוהות והכדאיות הכלכלית בהקמת ליבה שכזו הנה בעייתית בתקופה שבה אין עדיין מאסה קריטית של יישומים המצדיקים את ההשקעה.

לגלובס נודע כי בחודשים האחרונים בחנה קרן התשתיות "אלומה" באמצעותו של גבאי אורן, מי שעד לא מכבר שימש במנכ"ל CMG, מספר חלופות למימוש יכולות הדור ה-5 והגיע למסקנה כי תחום הספורט בכלל והאצטדיונים בפרט יהיו בין המאמצים הראשונים לשימוש בטכנולוגיה.

נציגי הקרן הציעו למספר אצטדיונים במדינה להיות הראשונים למימוש הפתרון הייחודי לשילוב ליבת סלולר עצמאית (NPN) בתצורת SA, אתרי דור 5 מתקדמים ומערכת עיבוד וניהול ייחודית (MEC - Mobile Edge Computing) שיאפשרו הפעלת יישומי דור 5 מתקדמים.

מי שהרים את הכפפה והיה הראשון להוציא את המודל למכרז היה מנכ"ל החברה הכלכלית פ"ת עו"ד לירון גולדנברג שזיהה את הפוטנציאל הגלום בתוכנית וכמי שמארח כיום בתחומי האצטדיון את חממת הספורט HYPE בחר להיות בין הראשונים בעולם לממש את יכולות הדור ה-5.

לגלובס נודע כי אצטדיונים נוספים מביעים התעניינות במודל וכי סביר להניח כי בעתיד הקרוב נראה אצטדיונים והיכלים נוספים מצטרפים ומיישמים את המודל.

אופן מימוש הפתרון שמציע הקרן מעלה עניין רב בקרב אנשי המקצוע. אולם, בשלב זה מסרבים בקרן לפרט כיצד ימומש הפתרון, מי יהיה ספק הרשת ואילו יישומים ימומשו באמצעות הפתרון.