העסק שלכם נפגע כלכלית במבצע "שומר החומות"? כך תקבלו פיצוי

רשות המסים פותחת את האפשרות להגיש בקשות לפיצוי בגין הנזקים הכלכליים העקיפים שנגרמו בתקופת מבצע "שומר החומות" • מי זכאי ומה הוא צריך לעשות כדי לקבל את הפיצוי • גלובס עושה סדר

פגיעה של טיל מעזה ברמת גן במהלך מבצע שומר החומות / צילום: Reuters, NIR ELIAS
פגיעה של טיל מעזה ברמת גן במהלך מבצע שומר החומות / צילום: Reuters, NIR ELIAS

הבוקר (ב') פתחה רשות המסים את האפשרות להגיש בקשות לפיצוי בגין הנזקים הכלכליים העקיפים שנגרמו בתקופת מבצע "שומר החומות" (בהם הפסד רווחים, תשלומים לעובדים ששהו בבית, סגירת העסק למשך תקופת המבצע ועוד).

מי זכאי לפיצוי? כמה? איך מחשבים את הסכום המגיע? ואיך מגישים את הבקשות? נשיא לשכת יועצי המס, יועץ המס ירון גינדי, עונה על כל השאלות בדרך לקבלת הפיצוי.

למי מיועד הפיצוי?
"הפיצוי מיועד לעסקים שכתוצאה ממבצע שומר חומות ספגו נזק עקיף, בהנחה שהם עומדים בתנאי הסף לקבלת הפיצוי. התנאים הם שהניזוק לא דיווח על סגירת עסקו לפני 10.05.2021; שהניזוק היה פעיל לפני 10.05.21, ושבעל העסק הגיש דוח 102 לחודשים מאי-יוני 2021.

"עוד נדרש להראות כי העסק הניזוק שילם את המשכורות לעובדיו בעבור ימי ההיעדרות".

עוד על פי התקנות, עסק שהגיש בקשות למענקי קורונה בתקופת מבצע שומר החומות לא זכאי לפיצוי.

מהם מסלולי הפיצוי האפשריים?
מתווה הפיצויים כולל שלושה מסלולים חלופיים לפי בחירת העוסק: מסלול מחזורים, מסלול שכר עבודה ומסלול חקלאים. עסקים באזור עד 40 ק"מ מהרצועה יכולים לבחור באחד משלושת המסלולים ולעסקים באזור מעבר ל-40 ק"מ ועד 80 ק"מ מרצועה מוצע מסלול שכר עבודה.

מהו מסלול המחזורים?
מדובר במסלול שהפיצוי בו נקבע על פי הירידה במחזור העסק בתקופת הלחימה. גינדי מסביר: "במסלול זה יחושב הפיצוי בהתאם לירידה במחזורים בתקופת מבצע שומר חומות בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019 או 2020 - הכל לפי תאריך פתיחת העסק. החישוב יערך באמצעות נוסחה שתוצאתה תהיה סכום הפיצוי.

"המסלול מיועד לעסקים הנמצאים בטווח 0-40 ק"מ מרצועת עזה בלבד ובמסלול זה מחושב הפיצוי כמכפלה של ההפרש שבין מחזור תקופת הבסיס למחזור תקופת הזכאות, בשיעור משלים ההוצאה הנחסכת".

מהו "מחזור" תקופת הבסיס" ומהו "מחזור תקופת הזכאות"?
תקנות הפיצוי מגדירות את "מחזור עסקאות" כמחזור העסקאות כפי שדווח למע"מ, ללא הכנסות הוניות וללא חשבוניות עצמיות. "לצורך חישוב הירידה במחזורים לא תחשב כעסקה מכר טובין או מתן שירות שניתן מאת בעל מניות או שותף בשותפות לחברה שהוא בעל מניות בה או שותפות שהוא שותף בה", מסביר גינדי.

גינדי מסביר עוד, כי לגבי עסקים שנפתחו לפני ה-2 במאי 2019, נקבע כי העסק ישווה את המחזור במאי 2021 למחזור בחודש מאי 2019, ואם הוא מדווח בדיווח דו חודשי אז למאי-יוני 2019. לגבי עסקים שנפתחו אחרי ה-2 במאי 2019 נקבע כי השוואה תעשה מול המחזור שמיום תחילת הפעילות של העסק ועד סוף חודש פברואר 2020 מחולק במספר חודשי הפעילות ולגבי עסק שנפתח בין התאריכים ה-1 במרץ 2020 ל-30 באפריל 2020 נקבע כי מחזור העסקאות יחושב בהשוואה לחודש מאי 2020 או מאי-יוני 2020 (במידה ומדווח דו חודשי).

באשר לעסקים שנפתחו בין התאריכים 2/5/20-30/4/21 נקבע כי מחזור העסקאות בתקופת הבסיס יחושב כמחזור מיום תחילת הפעילות של העסק ועד סוף חודש אפריל 2021, מחולק במספר חודשי הפעילות.

מהו מסלול שכר עבודה?
מסלול השכר מיועד לעסקים שמעוניינים לקבל פיצוי עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם בגלל מבצע שומר חומות. המסלול מיועד לעסקים הנמצאים בטווח 0-80 ק"מ מרצועת עזה.

"במסלול זה מחושב הפיצוי למעסיק כמכפלה של ימי ההיעדרות של העובד בשל המצב הביטחוני ב-430 שקל, ללא קשר לגובה השכר היומי של העובד", מסביר גינדי. "לעובד שעבד חלק מיום עבודה - גובה הפיצוי לאותו היום יהיה כיחס של מספר השעות שעבד בפועל באותו היום למספר השעות היומי הרגיל שלו מוכפל ב 430 שקל. לעובד במשרה חלקית, סכום הפיצוי יהיה כיחס בין שעות העבודה היומיות של העובד לשעות עבודה במשרה מלאה , מוכפל ב-430 שקל".

על פי התקנות יום היעדרות מהעבודה ייחשב ליום שבו העובד לא עבד בעבודתו בשל המצב הביטחוני למעט ימי מחלה, בידוד, תאונה, חופשה שנתית, מילואים או בשבת וחג וימי שישי (למעט מי שעובד באופן רגיל בימים אלה).

מה כולל מסלול הפיצוי לעוסקים בתחום החקלאות?
מסלול הפיצוי לחקלאים מיועד לחקלאים בתחום 0-40 ק"מ מגבול עזה. "התנאים בסיסיים לזכאות לפיצוי זה הם שהנזק נגרם בישובים המסומנים ברשימה שנקבעה, העובד נעדר בשל המצב הביטחוני ושכר העובדים בגין יום ההיעדרות בשל המצב הביטחוני שולם", מסביר גינדי. "חקלאי עם שטחי גידול בין 0-7 קילומטר מרצועת עזה או בישוב ספר שהוכרז ככזה ערב התקנות, יקבל 4,031 שקל כפול מספר העובדים של החקלאי המועסקים בשטחים האמורים; חקלאי עם שטחי גידול בין 7-20 קילומטר מרצועת עזה יקבל סך של 3,225 שקל כפול מספר העובדים של החקלאי העובדים בשטחים האמורים; וחקלאי עם שטחי גידול בין 20-40 ק"מ מרצועת עזה יקבל 1,935 שקל כפול מספר העובדים של החקלאי המועסקים בשטחים האמורים".

עד מתי ניתן להגיש בקשות לפיצוי?
יש להגיש את הבקשה באופן מקוון עד 90 יום מיום פתיחת המערכת (היום). במידה והבקשה נדחית על הרשות לנמק את סיבת הדחייה בכתב. במידה והבקשה מתקבלת תוך 45 יום יקבל הניזוק מקדמה בשיעור של 50% מסכום הפיצוי.