למרות שטרם גובשה הסכמה: חוק הותמ"ל אושר בוועדת שרים לחקיקה

החוק יעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת • עם זאת, השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ויו"ר סיעת העבודה רם שפע מתנגדים והחוק עשוי להיתקל בקשיים • שפע: "דורש שינויים קריטיים ולא יעבור במתווה הנוכחי"

השרה איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty
השרה איילת שקד / צילום: Associated Press, Oded Balilty

חוק הותמ"ל אושר בצהריים בוועדת שרים לחקיקה, ויעלה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. זאת למרות שטרם גובשה הסכמה בין המשרדים הנוגעים בנושא לעניין קידום החוק. לגלובס נודע כי במהלך הישיבה דרשו להמשיך לאישור החוק בכפוף להסכמות בנושאי סביבה, חקלאות ותחבורה. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג נמנעה בהצבעה.

כפי שפורסם בגלובס, לקראת הדיון בוועדה, שלחה זנדברג מכתב לשרי הבינוי והשיכון והפנים, ובו היא קוראת לאי חידוש חוק הותמ"ל. מתוך גישה ריאליסטית, הלוקחת בחשבון שהחוק יקודם, מוצעים במכתב תיקונים שיצמצמו באופן משמעותי את כוחה של הוועדה.

להתנגדות של זנדברג מצטרף גם יו"ר סיעת העבודה רם שפע ונראה כי מצבור ההתנגדויות לחוק בקואליציה יערים קשיים על קידומו. ח"כ שפע כתב בטוויטר שלו כי "חוק הותמ"ל דורש שינויים קריטיים ולא יעבור במתווה הנוכחי. אישור החוק היום בוועדת השרים לא נותן פיתרון לשמירה על השטחים הפתוחים, לטבע ולחקלאות הישראלית. אני ביחד עם חבריי לסיעת העבודה נעשה הכול כדי להוביל לשינויים בחוק ולאיזון הנדרש".

תוקף חוק הותמ"ל לא חודש מאז חודש מאי 2020 כך שהוועדה, שתכלית הקמתה היתה לקדם במהירות בנייה למגורים, דנה אך ורק בתוכניות ישנות. המטרה המוצהרת של חוק הותמ"ל הייתה "קידום יעיל ומהיר של תוכניות בנייה לדיור ביחס למתחמי קרקע, שהוכרזו על ידי הממשלה כמתחמים מועדפים לדיור, זאת במסגרת הליך תכנוני מיוחד הנותן עדיפות ברורה לפיתוח באדמות מדינה". לשם כך ניתנו לוועדה מרבית הסמכויות של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה וכן סמכות לאשר תוכניות שהוראותיהן גוברות על הוראות הקבועות בתוכניות מתאר ארציות אחרות. איילת שקד, שרת הפנים, הודיעה ממש עם היכנסה לתפקיד כי היא רואה בחידוש פעילות הותמ"ל מכשיר חשוב לקידום והאצת פתרון משבר הדיור.

עיקרי דרישות המשרד להגנת הסביבה, כפי שנוסחו במכתב, הם הכפפה של פעילות הותמ"ל לתוכניות המתאר הארציות תמ"א 1, תמ"א 35 ותוכניות המתאר המחוזיות - המשמעות היא שלא ניתן יהיה לתכנן בשטחים חקלאיים, או שטחי טבע; הגבלת משך פעילות הותמ"ל לשנה אחת בלבד; צמצום מספר המתחמים שבהם יוכל לדון הותמ"ל, באופן אבסולוטי, ל-15; שנציג המשרד להגנת הסביבה ישב באופן קבוע כיועץ הותמ"ל.

שרת הפנים איילת שקד מסרה: "בתקופה בה מחירי הדיור מזנקים וישנו צורך ממשי בקידום תוכניות איכותיות למגורים ברחבי המדינה - חוק הותמ"ל נחוץ מאיי פעם ובעל חשיבות ראשונה במעלה. חוק הותמ"ל מייצר יותר תחרות לוועדות המחוזיות וכתוצאה מכך הן מתייעלות, החזרת פעילותו לסדר היום הציבורי הינו צעד חשוב והכרחי.
הותמ"ל יפעל תוך מינימום פגיעה בשטחים חקלאיים ותוכניות שלא פוגעות בחקלאות יקבלו עדיפות".

יו"ר מרכז השלטון האזורי שי חג׳ג׳ מסר: "אני בטוח שהותמ"ל לא תחזור על טעויות העבר. בשבועות האחרונים קיימנו מרתון פגישות עם השרים וחברי הכנסת. אני מקווה שההסכמות עם המשרדים השונים יישמו את התיקונים הנדרשים. אנחנו נמשיך לעמוד על המשמר בועדת הפנים, ולא נאפשר פגיעה הרסנית. אנו נהיה בכל דיוני הוועדה על מנת לוודא שהותמל לא תחזור על טעויות העבר ותשמש כלי לפגיעה בשטחים החקלאיים ובשטחים הפתוחים".

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח: "החלטת ועדת השרים לחקיקה לאשר את הארכת הותמל עם התניה של הידברות עם נציגי החקלאים היא צעד חשוב מאוד עבורנו ובונה אמון מצידה של השרה שקד וכעת עלינו להטמיע את ההגנה על הקרקע החקלאית בדיונים בוועדות הכנסת לקראת אישורו הסופי במליאת הכנסת. מבחינתנו המלאי הקיים אינו החסם לטיפול ביוקר הדיור אלא קיימים חסמים אחרים כמו טיפול בתשתיות והסכמות עם ראשי הערים, שבהם צריך להשקיע את המאמצים לטובת הגדלת היקף וקצב הבנייה. כעת יחד עם מרכז השלטון האזורי נאבק להשלמת החקיקה עם הגנה על היישובים החקלאים, אנו מציגים חזית אחידה שתפעל באופן רציף ומשותף מול כל חברי הכנסת על מנת להסיט את פעילות הותמ"ל להתחדשות העירונית , מגזר ערבי וחרדי שם היא דרושה ומוצדקת ולהשיב את התכנון בשטחים החקלאיים לדרך המלך. לטובת ביטחון המזון של אזרחי ישראל ולטובת הדורות הבאים".