כך נראו 11 דקות התהילה של ג'ף בזוס בחלל

ג'ף בזוס המריא ונחת בהצלחה עם שלושה נוסעים נוספים לקצה החלל, על הטיל New Shepard של החברה שייסד, Blue Origin • מה עומד מאחורי המשיכה של בזוס, מאסק וברנסון לחלל? "גלובס" עם כל הפרטים והעדכונים מהשיגור

הרגעים שאחרי הנחיתה / צילום: Reuters, Blue Origin/Handout
הרגעים שאחרי הנחיתה / צילום: Reuters, Blue Origin/Handout

 

16:40

רגע אחרי הנחיתה המוצלחת, בבלו אוריג'ין הכריזו כי הם פתוחים לרכישת כרטיסים. כדי לעשות זאת, רק צריך לשלוח הודעה ל-astronauts@blueorigin.com. השנה יש לחברה עוד שתי טיסות מתוכננות.

16:30

ארבעת הנוסעים יצאו מקפסולת השיגור. הם מתחבקים עם יקיריהם, שחיכו להם באתר השיגור.

נחיתת New Shepard / צילום: צילום מסך
 נחיתת New Shepard / צילום: צילום מסך

16:26

צוות ההתאוששות של החברה יוצא לאתר הנחיתה במדבר, שם הם יפתחו את את הקפסולה שבה נמצאים האחים בזוס ושני הנוסעים הנוספים.

16:25

הצוות נחת בהצלחה. כעת ארבעתם יחכו עד שצוותי הקרקע ייגשו אליהם על מנת לוודא שהכל כשורה.

תא הצוות של New Shepard לאחר הנחיתה
 תא הצוות של New Shepard לאחר הנחיתה

16:20

המשגר של New Shepard נחת בהצלחה. הצוות צפוי לנחות גם הוא בעוד כמה דקות.

16:12

הטיל שעליו בזוס ושאר הצוות שוגר כעת. עד כה, נראה שהכל הולך באופן חלק. בעוד 11 דקות הצוות אמור לנחות בחזרה.

שיגור New Shepard / צילום: צילום מסך
 שיגור New Shepard / צילום: צילום מסך

16:06

ניתן אישור לשיגור, ואם שום דבר לא ישתבש, הוא צפוי לקרות בדקות הקרובות.

15:50

ג'ף בזוס העלה סרטון לעמוד האינסטגרם שלו לקראת ההמראה. הסרטון מוקדש לאחיו מארק, שיטוס יחד איתו. קפסולת השיגור של New Shepard נסגרה כשהצוות בתוכה. 

 

View this post on Instagram

A post shared by Jeff Bezos (@jeffbezos)

ג'ף בזוס, האיש העשיר ביותר בעולם, מתכונן לטיסה בת 11 דקות, בטיל שיעוף במהירות של 4,000 קמ"ש לקצה החלל. השיגור יביא לסיומו חודש של הודעות יחצ"ניות לטיסה, לחברת החלל Blue Origin ולבזוס עצמו שכולל קרב ביניים עם המיליארדר ריצ'רד ברנסון, שטס במפתיע לחלל עם טיל משל עצמו. למרות כל מיני אמירות מלאות פאתוס של טייקוני החלל, המאבק על הראשוניות בחלל (שהוכחש על ידי שני המיליארדרים) הוא תזכורת לא רעה לעד כמה הטיסות לחלל הללו הן לא רק "סמל לקידמה והצלחת האנושות" אלא גם סמל סטטוס רווי אגו ויותר מהכול הן עסק כלכלי מיוחצן היטב.

בזוס, שייסד את החברה Blue Origin בשנת 2000 במטרה להשתמש בחלק מההון שלו מאמזון לפיתוח טכנולוגיית טילים למגוון מטרות עסקיות, יבצע את המסע שלו מחוץ לכדור הארץ בשעות אחר הצהריים - רק תשעה ימים אחרי ברנסון, הבעלים של וירג'ין גלקטיק.

אבל הטיסה של בזוס, והטכנולוגיה שהחברה שלו פיתחה על מנת להביא אותו לשם, שונה משל ברנסון. הטיל New Shepard של החברה הוא טיל קטן שטס בגובה נמוך מהמסלול הלוויני של כדור הארץ. הטיל ממריא באופן אנכי ממתקן שיגור ונותן חוויה קצרה יותר אבל במהירות גבוהה הרבה יותר מכלי השיגור מהאוויר של חברת "וירג'ין גלקטיק" של ברנסון.

אבל כמו המטוס של "וירג'ין", גם New Shepard אמורה להטיס לקוחות משלמים כמה עשרות קילומטרים מעל פני כדור הארץ ותשהה כמה רגעים ב"חוסר משקל" שיאפשר לארבעת הנוסעים לרחף בתא הנוסעים, ממנו הם יוכלו לראות מראות פנורמיים של כדור הארץ בחלונות שממוקמים בו.

עד היום ה-New Shepard כבר ביצעה 15 טיסות מבחן אוטומטיות ללא נוסעים. לאחר ההצלחות של הניסויים, בזוס הכריז בתחילת יוני שהוא מתכוון לטוס בטיסה המאוישת הראשונה ב-20 ביולי, תאריך הנחיתה של אפולו 11 על הירח ב-1969.

בטיסה עצמה יש רק נוסע משלם אחד, הולנדי בן 18. מלבדו יטוסו בזוס, אחיו וטייסת ותיקה בת 82 שחלמה מאז שנות ה-60 לטוס לחלל. מעבר להישג של הטסת תיירי חלל מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ, מדובר בטיסת יח"צ לכל דבר שתשודר בשידור חי באתר שיועד לכך, ברשתות החברתיות וכמובן בלא מעט גופי תקשורת מסורתיים שיעקבו אחרי כל שנייה של הטיל שיעלה לשמיים. מהחברה נמסר כי צילומי פנים או בכלל הבעות פנים של בזוס לא ישודרו עד לאחר הנחיתה. מן הסתם, כדי לסחוט עוד כמה דקות תהילה יקרות מהלימון הזה. הטיסה צפויה לצאת בשעה 8:00 בבוקר (שעון החוף המזרחי בארה"ב), כל עוד מזג האוויר יאפשר זאת.

מבחינת בזוס, היוקרה שתתלווה לטיסה הנוכחית חורגת הרבה מעבר לטיסות תיירותיות לחלל. אלה הן אפיק כלכלי נחמד מאד (ובשלב זה לא ברור עדיין איך יתומחרו הטיסות בעתיד) אבל השאיפות של בזוס חורגות הרבה מעבר לתיירות חלל. בזוס לוטש עיניים לחוזים הממשלתיים של של הפנטגון ונאס"א, שכיום נשלטים על ידי החברה של אלון מאסק. על פי וול סטריט ג'ורנל, ב-14 השנים האחרונות SpaceX של מאסק השיגו חוזים בהיקף של 2.8 מילארד דולר בעוד שבזוס השיג באותה תקופה חוזים בהיקף של פחות מ-500 מיליון דולר. הכסף הגדול נמצא שם. בזוס יודע את זה ומאסק יודע את זה. השניים יכוונו לשם מאמצים רבים בחודשים הקרובים ובשנים הקרובות.

הנה כל מה שצריך לדעת לקראת האירוע הגדול.

מי יטוסו היום?

למרות שהקפסולה בראש הטיל יכולה לשאת שישה אנשים, בזוס לוקח רק שלושה נוספים לטיסת הבכורה הזו: אחיו מארק בזוס, וואלי פאנק, טייסת בת 82 ואחת מנשות "מרקיורי 13", ובוגר תיכון בן 18 ששמו אוליבר דיימן.

הנוסע המסתורי ששילם 28 מיליון דולר במכירה פומבית על כרטיס פנוי, הודיע בשבוע שעבר כי הוא מבטל את השתתפותו בשל "בעיות בלוח זמנים". את מקומו תפס דיימן, שאביו, מייסד הולנדי של חברת השקעות ששמו ג'וס דיימן, שילם על הכרטיס שלו.

מה אמור לקרות בטיסה?

בניגוד לאיך שרבים מדמיינים טיסה לחלל, תיירי החלל של בלו אוריג'ין לא יקיפו את כדור הארץ ויתעופפו בחללית במשך כמה ימים. האחים בזוס ושני הנוסעים הנוספים יעלו לחלל ויירדו כמעט כלאחר יד. הטיסה כולה מההמראה ועד נחיתה צפויה לקחת 11 דקות בלבד, זמן של מקלחת ארוכה.

איפה ההמראה תתקיים?

השיגור של טיסת ה-New Shepard ייראה במידה רבה דומה לשאר שיגורי המבחן של החללית מהשנים האחרונות: הטיל והחללית ימריאו מאתר השיגור במתקן הפרטי של בלו אוריגי'ין בטקסס, כ-180 קילומטר מזרחית לאל פאסו.

מה קורה מבחינת המסלול אחרי ההמראה?

הטיסה של New Shepard תגיע למהירות הגבוהה בערך פי שלושה ממהירות הקול - כ-4,000 קמ"ש - במסלול אנכי עד שהטיל יגמור את רוב הדלק שלו. אז צוות החללית ייפרד מהטיל בחלק הגבוה ביותר של המסלול וימשיך לנסוק לזמן קצר לפני שהחללית כמעט תרחף בנקודה הגבוהה ביותר במסלול שלה, מה שייתן לנוסעים תחושת חוסר משקל למספר דקות בודדות.

מה צפויים להרגיש הנוסעים?

כל עוד הטיל יאיץ מעלה, הנוסעים ירגישו לחץ גדול בגוף כלפי מטה עד להתנתקות של הקפסולה מהטיל שיחזור לכדור הארץ. בנקודה הזו, התחושה תהיה דומה לחוסר המשקל שחשים כשמגיעים לנקודה הגבוהה ביותר בנסיעה ברכבת הרים, בדיוק לפני שכוח הכבידה מושך את הרכבת - או במקרה של בזוס, החללית - במהירות בחזרה לקרקע.

בשלב זה החללית תפתח מצנחים גדולים כדי להאט את נחיתתה למהירות של פחות מ-28 קמ"ש לפני שתפגע בקרקע. הנוסעים שבשלב הזה יהיו חגורים למושבים, יקבלו שיכוך נוסף מבולמי זעזועים שימוקמו בהם.

מה קורה עם הטיל לאחר ההתנתקות מהקפסולה?

הטיל, שיטוס בנפרד לאחר שיתנתק מהקפסולה נושאת הנוסעים, יצית מחדש את מנועיו וישתמש במחשבים שעל הסיפון על מנת לבצע נחיתה מדויקת במצב אנכי, בדיוק כפי שהיה לפני שהמריא. הנחיתה בעזרת מבער נראית דומה למה שעושה חברת SpaceX עם טילי פלקון 9 שלה.

מה ההבדל בין שאיפות החלל של שלושת המיליארדרים - בזוס, ברנסון ומאסק?

מאז שברנסון הודיע שהוא ממריא לחלל ובכך הרס לבזוס את החלום להיות התייר הראשון בחלל, החברות של שני המיליארדרים ומכונות היח"צ שלהן עבדו שעות נוספות בחילופי דברים פומביים. אבל תיירות חלל בגובה נמוך אינה מה שברנסון ובזוס מבקשים להשיג ביוזמות החלל שלהם. זה אפילו לא התחום החשוב ביותר בתעשיית תיירות החלל המתפתחת.

בתקופה האחרונה, רבים השוו בין שלושת המיליארדרים - ברנסון, מאסק ובזוס - בגלל שהיוזמות שלהם בתחום החלל. אלא שיש הבדלים רבים בין הקבוצות. במשך שנים SpaceX של מאסק עושה כותרות ושוברת שיאים עם טכנולוגיית הטילים שלה, ששונה מאוד מהטכנולוגיה ש-Blue Origin תציג בטיסה המאוישת הראשונה לחלל.

בקווים כלליים, SpaceX בונה טילים במסלול לווייני. טילים כאלה צריכים להיות בעלי מספיק כוח כדי להגיע למהירות של 27 אלף קמ"ש, שמעניק לטיל מספיק כוח להקפת כדור הארץ במסלול מעגלי במקום להיגרר מיד למטה על ידי כוח הכבידה. כך יכולה SpaceX להטיס לוויינים למסלול לוויני מחוץ לכדור הארץ או להטיס אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית וממנה בחזרה לכדור הארץ.

בטיסות תת-לווייניות כמו של בזוס וברנסון, אין צורך לטוס כל כך מהר. כל מה שהם צריכים כדי להיחשב כ"טיסה לחלל" הוא להגיע לקו ה-80 קילומטר בערך מעל כדור הארץ, זה הקו שממשלת ארה"ב מגדירה כ"קצה החלל". החללית של בזוס תגיע לקו ה-100 קילומטר שהוא הקו הבינלאומי שמגדיר את "קצה החלל".

מה שתעשה החללית New Shepard היום יהיה דומה יותר למה שריצ'רד ברנסון עשה לפני שבוע ומתכנן לעשות באופן מסחרי עם החברה שלו Virgin Galactic בעתיד. החברה של ברנסון מתכננת לשגר תיירים עשירים לטיסה תת-לויינית. אך יש הבדלים מהותיים בין החלליות ואופני הטיסה שלהן. במקום טיל אוטונומי, שממריא באופן אנכי כמו זה של בזוס, כלי הטיסה של וירג'ין גלקטיק ממריא על מסלול כשהוא מחובר למטוס רגיל ובשלב מסויים בשמיים מתנתק ומאיץ אל קצה החלל.

איזה סיכון כרוך בטיסות האלה?

באופן היסטורי, טיסות לחלל רצופות סכנות וגם כמה פיצוצים בעת ההמראה, הטיסה ושלבי השיבה לכדור הארץ. יחד עם זאת ההערכה היא כי הסיכונים אינם אסטרונומיים במקרה של הקפיצה של בזוס לחלל הקרוב, בגלל שהחברה שלו בילתה את רוב העשור האחרון בבחינת New Shepard בסדרה של ניסויי טיסה מוצלחים.

טיסות תת לווייניות זקוקות להרבה פחות עוצמה ומהירות מטילים במסלול לוויני. זה אומר שהטיל צריך לבעור פחות זמן, הטמפרטורות מחוץ לו נמוכות יותר, ישנו פחות כוח תנע העובר דרך גוף הטיל ובאופן כללי פחות הזדמנויות לכך שמשהו ישתבש באופן חמור.

יחד עם זאת, בכל פעם שאדם "קושר" עצמו לטיל, יש בכך סיכונים. ואולם נראה כי בזוס עשה את החשבון שלו והחליט שהסיכון שווה את זה. "מאז שהייתי בן חמש, חלמתי לטוס לחלל", כתב בהודעה בחשבון האינסטגרם שלו בחודש שעבר.