צמד היזמים שווה חצי מיליארד דולר: מה חושף התשקיף המעודכן של ריסקיפייד

חברת הטכנולוגיה למניעת הונאות אשראי במסחר מקוון צפויה להנפיק בניו יורק לפי שווי של כ-3 מיליארד דולר • ריסקיפייד נוסדה בשנת 2013 על-ידי עידו גל ואסף פלדמן, שימכור בהנפקה מניות בכ-4 מיליון דולר

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד Riskified / צילום: עדי אורני
אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד Riskified / צילום: עדי אורני

חברת ריסקיפייד, המפתחת מערכת לתשלומים ומניעת הונאות אשראי באי-קומרס, מעדכנת את היקף הגיוס ומהו השווי שאליו היא מכוונת בהנפקה הצפויה שלה בבורסת ניו יורק.

החברה מתל אביב מתכננת לגייס סכום של 311-346 מיליון דולר, שעשוי לגדול בהמשך ב-47.3-52.5 מיליון דולר אם החתמים יממשו אופציה לרכוש מניות נוספות במחיר ההנפקה. במקביל, אחד ממייסדי החברה - אסף פלדמן, מנהל הטכנולוגיה הראשי בריסקיפייד - צפוי למכור מניות בתמורה לכ-3.6-4 מיליון דולר.

לאחר ההנפקה, שווי החברה יעמוד על 2.8-3.2 מיליארד דולר. טווח המחירים למניה בהנפקה הוא 18-20 דולר, ולאחר השלמת התהליך תיסחר מניית ריסקיפייד תחת הסימול RSKD. החתמים הם גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן, קרדיט סוויס, ברקליס, פייפר סנדלר, ויליאם בלייר ועוד. 

ריסקיפייד הוקמה בשנת 2013 על-ידי פלדמן ועידו גל, שהוא מנכ"ל החברה. לאחר ההנפקה, בהנחה שהיא תיסגר באמצע טווח המחירים המבוקש (כלומר 19 דולר למניה), כל אחד מהמייסדים יחזיק במניות בשווי כ-256-260 מיליון דולר.

בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ג'נסיס, שתחזיק לאחר ההנפקה מניות בשווי של כ-586 מיליון דולר, והמניות של ג'נרל אטלנטיק יהיו בסך כ-300 מיליון דולר. בעלי מניות נוספים הם הקרנות קומרה, פיטנגו ופידליטי.

הבחנה בין לקוחות לגיטימיים למקרי הונאה

המערכות של ריסקיפייד מבוססות על בינה מלאכותית ומיועדות לתת למוכרים באינטרנט יכולת להבחין באופן מיידי ומדויק בין לקוחות לגיטימיים ובין מקרי הונאה, ובכך להפחית עלויות וסיכונים. מוצר הליבה שלה מאשר או מונע באופן אוטומטי עסקאות אונליין, ויש לה גם מוצרים אחרים, בהם מוצר שמאפשר ללקוחות שלא קיבלו אישור מהבנק לעסקה אף שהמערכת מזהה שהלקוח לגיטימי, להשלים את העסקה באמצעות ריסקיפייד - כך שהמוכר לא מפסיד את העסקה. המודל העסקי שלה הוא גביית אחוז מסוים מכל דולר של GMV של הלקוח (היקף המכירות) שהחברה מאפשרת.

במכתב למשקיעים הפוטנציאליים המצורף לתשקיף, כותבים המייסדים המשותפים: "הקמנו את החברה במטרה לפתור את בעיית ההונאות בתשלומים אונליין. באותה עת, לא הערכנו ממש עד כמה המסחר המקוון יהיה גדול ועד כמה הוא ייצור מהפכות בתעשיות כה רבות. אולם הבנו שאחת מבעיות המפתח בלב המסחר המקוון היא שלמכור הכל אונליין, משמעותו סיכונים ייחודיים שכולם קשורים להונאה".

לדבריהם, כבר מההתחלה הם האמינו שיוכלו לייצר פתרון מחובר שכולל למידת מכונה (machine learning), שיציג ביצועים טובים יותר מכל פתרון פרטי של סוחר כזה או אחר באינטרנט. "התוצאה הייתה פרדיגמה חדשה לגמרי בניהול הונאות", כהגדרתם.

"הקדשנו את שמונה השנים האחרונות לבנות את הפלטפורמה שנועדה להפחית למינימום את הסיכונים בתשלומים אונליין. אנחנו מאמינים שהיא מדויקת ויעילה יותר (cost-effective) לעומת רוב הפתרונות הקיימים אין-האוס. היא צוברת מידע מהסוחרים הגדולים ביותר ויוצרת רשת שמספקת ללקוחות החזר השקעה משכנע".

ריסקיפייד מספקת נתונים ראשוניים מדוחות הרבעון השני של 2021. ההכנסות ברבעון יסתכמו ב-54.8-55.7 מיליון דולר, צמיחה של כ-46% ביחס לרבעון המקביל ב-2020. הרווח הגולמי יהיה 30.1-33.7 מיליון דולר לעומת 20.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, וההפסד התפעולי יצטמצם מרמה של 7.7 מיליון דולר לרמה של 5.5 מיליון דולר עד 900 אלף דולר.

ההפסד הנקי דווקא יגדל ל-19.4-24.8 מיליון דולר, לעומת 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל בשל הפסדים שקשורים להמרת מניות מועדפות, וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יהיה בין שלילי בסך 2.3 מיליון דולר לחיובי בסך 2.2 מיליון דולר. היקף התגמול ההוני הסתכם ברבעון ב-2.6 מיליון דולר. ריסקיפייד מעסיקה כ-650 עובדים, רובם בישראל.

שתי הנפקות נוספות בימים הקרובים

השנה הנוכחית הביאה איתה גל של הנפקות ראשוניות של חברות טכנולוגיה ישראליות בוול סטריט, ובחודשים האחרונים הצטרפו למסחר בארה"ב בין היתר חברת הגיימינג פלייטיקה, חברת הטכנולוגיה למסחר מקוון גלובל-אי, מאנדיי המספקת מערכת הפעלה לעבודה וחברת הסייבר סנטינל וואן - כולן הונפקו בשווי של מיליארדי דולרים.

עוד לפני ההנפקה הצפויה של ריסקיפייד, בימים הקרובים צפויות להתבצע שתי הנפקות נוספות - של קלטורה, המפתחת מערכות לניהול וידיאו וניסתה להנפיק כבר בחודש אפריל אך דחתה את ההנפקה; ושל חברת המלצות התוכן אאוטבריין.

במקביל להנפקות הרגילות (IPO), חברות טכנולוגיה ישראליות אחרות מגיעות לוול סטריט באמצעות מיזוגים עם חברות SPAC - חברות ללא פעילות שמגייסות כסף במטרה לרכוש חברות קיימות. עד כה הושלמו מיזוגים של חברת האוטוטק אינוויז, חברת הפינטק פיוניר, איירון סורס המספקת פלטפורמה למפתחי אפליקציות ומשחקים וטאבולה המספקת המלצות תוכן.