זכיין בן אנד ג'ריס בישראל: "זו לא המלחמה שלנו אלא של הממשלה"

אבי זינגר מספר כי בן אנד ג'ריס העולמית החליטה לדרוש את הפסקת החלוקה להתנחלויות בעקבות לחץ מאסיבי של ארגוני BDS, שהתגבר בעקבות מבצע "שומר החומות" • לדבריו, אם המהלך יעבור, הוא "ייתן לגיטימציה לעוד חברות לנקוט מהלך דומה"

אבי זינגר, זכיין בן את ג'ריס בישראל / צילום: סיון כץ איילון
אבי זינגר, זכיין בן את ג'ריס בישראל / צילום: סיון כץ איילון

"אנחנו מאמינים שמכירת הגלידות שלנו בשטחים הפלסטינים הכבושים לא עומדת בקנה אחד עם הערכים שלנו. אנחנו שומעים ומכירים את החששות מצד האוהדים והשותפים שלנו", כך לשון הודעת חברת הגלידות בן אנד ג'ריס אתמול, שכצפוי עוררה סערה.

אגב, לא מדובר בנקיטת עמדה ראשונה המגיעה מענקית אמריקאית: ב-2018 סערו הרוחות כשפלטפורמת השכרת הדירות הגדולה בעולם, Airbnb, הודיעה כי לא תפרסם דירות הממוקמות בהתנחלויות ביישובי יהודה ושומרון. הנימוק: טעמים אידאולוגיים. חצי שנה לאחר מכן, על רקע בחירות שנערכו אז, פרסמה Airbnb הודעה באישון לילה כי היא חוזרת בה מהחלטתה. האם גם כאן תחזור בה בן אנד ג'ריס העולמית מאמירתה?

מותג הגלידות בן אנד ג'ריס נוסד ב-1978 בורמונט שבארה"ב על-ידי בן כהן וג'רי גרינפילד, יהודים אמריקאים שהוגדרו כ"ילדי פרחים". מלכתחילה החברה נקטה אג'נדה שונה בנוף. שנה אחרי שקמה, החברה כבר הנהיגה את יום "גביע גלידה חינם", וב-1985 ייסדה קרן למימון פרויקטים חברתיים.

בן אנד ג'ריס חורטת על דגלה את אמנת הסחר ההוגן מול ספקיה, וב-2018 היא השיקה מהדורת גלידה בטעם "פקאן מחאה" נגד האג'נדה של הנשיא האמריקאי לשעבר דונלד טרמאפ. האמירות החברתיות שלה לא נעצרו גם אחרי שבשנת 2000 נרכשה החברה על-ידי תאגיד המזון יוניליוור.

בישראל יוניליוור משווקת את גלידות שטראוס, וכפי שהיא דאגה להבהיר עם פרסום ההודעה העולמית של בן אנד ג'ריס - היא אינה קשורה למותג בן אנד ג'ריס בישראל, שלמעשה מתחרה בה בשוק הגלידות המקומי.

לישראל הגיעה החברה באמצעות זכיין מקומי לפני 35 שנים. בשעתו דובר על מהלך פורץ דרך, כאשר המותג הבינלאומי התיר לזכיין שנבחר, אבי זינגר, לייצר את מוצרי החברה במפעל בבאר טוביה ולהפיץ אותם עצמאית.

זינגר חזר לישראל אחרי שהות ממושכת בארה"ב עם רישיון הייצור שקיבל מהחברה ואשר על-פי תנאיו, מדי עשר שנים הוא מתחדש. ב-2022 צפוי תוקף הרישיון לפוג, ועל-פי הודעת בן אנד ג'ריס, היא לא תחדש אותו ותמצא דרכי הפצה אחרות למוצריה בישראל, ולא דרך הזכיין שאינו מסכים שלא למכור את הגלידה בשטחים.

במפעל בבאר טוביה מועסקים כ-160 עובדים, רובם ככולם תושבי הדרום ויישובי עוטף עזה, רובם מועסקים מזה יותר מ-20 שנה במפעל שהיקפי הייצור שלו גדלים מדי שנה. "אנחנו הצרכן הכי גדול של תוצרת של חלב ושמנת שמגיעה מהרפתות באזור", אמר לגלובס אבי זינגר הזכיין ומנכ"ל המותג בישראל, והוסיף כי "לפי הנתון האחרון של סטורנקסט, לבן אנד ג'ריס יש נתח של 49.3% מכלל החבילות הביתיות, בכל גודל ומול כל המותגים. זה נתון שגם אני הופתעתי ממנו". 

"אחרי מבצע 'שומר החומות' עשו עליהם התקפה מתוכננת"

זינגר מספר כי מזה שנים הולך ומתגבר הלחץ על בן אנד ג'ריס ועל הפעילות שלה בישראל. "אחרי מבצע 'שומר החומות' זה הגיע למצב שעשו עליהם התקפה מתוכננת מכל כיוון. הם לא יכלו לפרסם שום פוסט בלי לספוג אלפי תגובות", הוא אומר. "פנו אליהם כל הארגונים שהם עובדים איתם, כמו Black Lives Matter, שדרשו להפסיק לעבוד עם חברה שתומכת בהתנחלויות. זו הייתה התקפה מרוכזת, והלחץ גבר גם עליי, כשדרשו ממני להפסיק למכור בהתנחלויות - כדי שהלחץ שמופעל עליהם יירגע.

"אמרתי שלא רק שאני לא מוכן, אלא שגם החוק בישראל לא מאפשר לי להחרים או להפלות אזורים מסוימים כאזרח ישראלי וכחלק מהחברה הישראלית; ושאני לא יכול להרשות לעצמי להחליט שחלק מהישראלים לא יקבלו גלידה כי יש לחץ על המותג בארה"ב.

"סירבתי בתוקף לבקשתם. אתמול במקביל לפרסום שלהם קיבלתי מכתב שבעוד שנה וחצי לא יחדשו לי את הרישיון, במובן מסוים זה לא הפתיע".

זינגר מספר כי הוא עוד לא הספיק לבחון את ההיבטים המשפטיים של ההודעה, מדגיש כי המחלוקת היא לא בינו ובין המותג אלא בזירה המדינית. לדבריו, "אני מקווה שממשלת ישראל מבינה שזה אירוע שלה מול ה-BDS, ושאנחנו וגם בן אנד ג'ריס העולמית נקלענו למלחמה הזו באמצע. אם העסק הזה יעבור, והקהילות היהודיות הפרו-ישראליות לא יצליחו לבלום את המהלך ולשנות אותו, זה אומר שמצבנו כמדינה לא טוב, וזה ייתן לגיטימציה לעוד חברות לנקוט מהלך דומה".

גם זינגר נחשף לפוסטים ולסרטונים של מי שפספסו כנראה את המסר וצילמו את עצמם משליכים את הגלידות של בן אנד ג'ריס לפח, דוגמת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי.

לדבריו, "כל זמן שזורקים את הגלידה של בן אנד ג'ריס שיוצרה בישראל לפח, זה מחזק בדיוק את המסר של המותג מארה"ב. המסר העיקרי שלנו הוא שזו לא המלחמה שלנו אלא של הממשלה, ושאנחנו - כמפעל ישראלי בייצור כחול-לבן - לא קשורים למאבק הזה, ואנחנו קוראים לתמוך בנו ולקנות בן אנד ג'ריס".

ובינתיים הצרכנים מפרגנים: בן אנד ג'ריס ישראל מודיעה כי מאז שעות הבוקר (ג') חל גידול של יותר מ-21% במכירות הגלידה בישראל ביחס ליום רגיל. 

פרגון גם מהמגזר העסקי: בורגראנץ' מאריכה את ההסכם עם אבי זינגר, זכיין בן אנד ג'ריס המספק לה סחורה ב-10 שנים. החברה מייצרת עבור רשת המזון את המוצרים "שוקופאי" ו"גלידה קרנבל". 

הבוקר שלחה בורגראנץ' מכתב לזינגר ובו כתבה: "אנחנו לא נכנעים לחרם על ישראל. לפני 8 שנים הצהרנו שנפתח סניף באריאל, לאחר שאחרים (הכוונה היא למקדונלד'ס, מר"ח) החרימו את העיר בשל מיקומה מעבר לקו הירוק. כחמש שנים לאחר מכן מימשנו את הבטחנו ופתחנו את הסניף לרווחת תושבי אריאל והסביבה. כפי שאנחנו פותחים סניפים בכל רחבי הארץ, לרבות בקניון אריאל, רשת בורגראנץ' תמשיך לתמוך באלה המייצרים כחול-לבן".