סקר: רוב האמריקאים חושבים שסגנית הנשיא האריס לא מוכנה לנשיאות

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס זכתה לאהדה ולתמיכה רבה בציבור האמריקאי, לצד מיזוגניה וגזענות בשל המוצא שלה • סקר חדש שפורסם השבוע מראה כי למעלה מ־60% מהאמריקאים לא חושבים שהיא מתאימה עדיין למלא את תפקיד הנשיא אם תצטרך לעשות זאת במהלך הכהונה

קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב / צילום: Andrew Harnik, AP
קמלה האריס, סגנית נשיא ארה"ב / צילום: Andrew Harnik, AP

במהלך הקמפיין לנשיאות של ג'ו ביידן מול דונלד טראמפ, היה נראה פעמים רבות כי הסגנית המיועדת שלו באותם ימים, קמלה האריס, מאפילה על האישיות "האפורה" שלו. הדבר הביא לכך שהיועצים של הנשיא "החביאו" אותה לעתים או לכל הפחות לא החצינו אותה מדי. אלא שעל-פי סקר חדש, בעוד שמצבו של ביידן בסקרים לא רע, רוב המצביעים האמריקאים לא חושבים שהאריס מוכנה לנשיאות אם תצטרך פתאום להחליף את ביידן.

גילו של ביידן, שיחגוג 79 בעוד כמה חודשים, היווה סוגיה מאז שהחל המרוץ לנשיאות ארה"ב. לא פעם היה נדמה כי הגיל בכל זאת נותן בו את אותותיו, בעייפות ובפציעות פה ושם. כמובן שהעלבונות מצד טראמפ לא סייעו להפחית את החששות.

בעוד שתפקיד סגן הנשיא הוא בסך-הכול תפקיד די נוח עם אחריות "מוקטנת" (על-פי החוקה הוא מחויב רק לשמש כ נשיא הסנאט), על-פי חוק, אם קורה משהו לנשיא האמריקאי, סגנו מושבע באופן מיידי ומחליף אותו במהרה. לכן יש חשיבות עצומה לציבור האמריקאי להכיר את סגן הנשיא, שעשוי להחליף את הנשיא אם יהיה צורך בכך.

הסקר, שנערך על-ידי שני ארגונים, Convention of States Action ו־Trafalgar Group, מצא כי 58.6% מהמגיבים אמרו שהם "לא בטוחים כלל" שהאריס מוכנה לנשיאות, אם תצטרך לכך, "על בסיס תפקודה כסגנית הנשיא". כ־5% מהמשיבים לסקר אמרו שהם "לא בטוחים מאוד" בהאריס.

רק 36.4% מתוך יותר מ־1,000 איש שענו לסקר אמרו שהם "מאוד בטוחים", "בטוחים במידה כלשהי" או "לא בטוחים" לגבי מידת האמון שלהם במוכנות של האריס לכהן כנשיאה.

בקרב הדמוקרטים, 42.6% היו "לא בטוחים כלל" או "לא בטוחים מאוד" לגבי האריס, בעוד ש־52.3% הביעו "אמון רב" או "אמון בינוני" במוכנות שלה לתפקיד.

כצפוי, מספר המצביעים שלא בטוחים לגבי מוכנותה של האריס לנשיאות גבוה הרבה יותר בקרב רפובליקאים ועצמאים. כ־88.4% ממצביעי המפלגה הרפובליקאית ו־61.8% מהמצביעים העצמאיים אומרים שהם "לא בטוחים כלל" או "לא בטוחים מאוד" שהיא מוכנה.

הסקר נערך בקרב 1,161 מגיבים בין 12 ביולי ו־13 ביולי שהוגדרו כמצביעים בבחירות הכלליות. סטיית התקן בסקר עומדת על 2.88%.