בניגוד להבטחותיו: ליברמן מציג תוכניות להגדלת הגירעון

בשיחות שמתקיימות בין ראשי הסיעות מול האוצר עלתה האפשרות להגדיל את המסגרת התקציבית ב-11 מיליארד שקלים • במפלגות השמאל בממשלה מרוצים - "זה הכיוון שאליו הולך העולם", אמר גורם בכיר בקואליציה

שר האוצר ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור
שר האוצר ליברמן בכנס לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור

דיונים בהנהלת הקואליציה על הגדלת הגרעון בתקציב הקרוב כדי להתמודד עם הקורונה החוזרת. כפי שנחשף בכאן 11, בשיחות שמתקיימות בין ראשי הסיעות מול האוצר עלתה האפשרות להגדיל את המסגרת התקציבית ב-11 מיליארד שקלים. שרים שנחשפו להצעת האוצר טענו כי מדובר בהגדלה נדרשת "כפי שקורה בכל העולם כתוצאה מהקורונה".

המצגת שהוצגה לשרים נוגדת את הצהרותיו של שר האוצר ליברמן על כך שנדרש דווקא להקטין את הגרעון בשנה הקרובה, וכן על רקע הביקורת שנמתחה על הממשלה הקודמת שהגדילה אותו בעקבות ההתמודדות עם משבר הקורונה. בשיחת תדרוך שקיים לעיתונאים רק בשבוע שעבר טען ליברמן כי הגירעון המבני לא יגדל: "סיימנו את שנת 2020 עם גירעון של 11.6% ואנחנו כרגע ב-10.1%. יש ירידה ואני מקווה שנמשיך אותה עד סוף 2021".

גם מנכ"ל המשרד רם בלניקוב התייחס לגירעון הגבוה ואמר: "נכנסנו לקורונה עם גירעון מבני משמעותי. המטרה היא להחזיר את השליטה בתקציב ובמשק. יהיה תוואי יורד של גירעון במשך כמה שנים. זה לא יהיה אחראי להציג עכשיו יעד". בפועל ימים ספורים לאחר אותו תדרוך, הוצגה לשרים תמונת מצב שונה בתכלית ובשורה התחתונה - הצורך בהגדלת הגירעון ולא הקטנתו, לפחות לא בתקציב הקרוב.

במפלגות השמאל בקואליציה מרוצים מההצעה להגדיל את הגרעון כמענה לצרכים הקיימים במשק וכדי לא להטיל גזרות חדשות על הציבור. "זה הכיוון שאליו הולך העולם, וגם אנחנו צריכים ללכת בכיוון", אמר גורם בכיר בקואליציה. בסביבתו של ליברמן טענו הערב כי "זה לא סופי".