ביידן ימנה את ג'ונתן קנטר לראש מחלקת ההגבלים העסקיים

ג'ונתן קנטר, מבקר בולט של גוגל, צפוי לנקוט בגישה תוקפנית לנושא הגבלים עסקיים במשרד המשפטים, לצד ראש נציבות הסחר הפדרלית (FTC) לינה קאן

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שימנה את ג'ונתן קנטר לניהול מחלקת ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים ביום שלישי, וייתן סמכות למבקר חריף של גוגל בזמן שהממשל נוקט גישה תוקפנית לאכיפת כללי הגבלים עסקיים בכמה תעשיות.

קנטר הוא עורך דין העוסק בהגבלים עסקיים מזה זמן רב וייצג חברות הטוענות שנפגעו מההתנהלות של אלפאבית , חברת האם של גוגל, השולטת בחיפושי אינטרנט ובפרסום.

כיום גוגל מתמודדת עם תביעה בנושא הגבלים עסקיים שהוגשה על ידי משרד המשפטים בשנה שעברה וטענת שגוגל השתמשה ברשת של הסכמי בלעדיות וטקטיקות אחרות על מנת לשמר מעמד של מונופול למנוע החיפוש שלה ועסק מכירת הפרסומות הקשור אליו.

גוגל הכחישה את ההאשמות, ואומרת שתכננה את המוצרים והשירותים שלה על מנת לשפר חוויות ללקוחות. המשפט אינו צפוי להתקיים עד 2023.

אם יאושר על ידי הסנאט, יהיה קנטר המבקר השני של חברות טכנולוגיה גדולות שממונה לתפקיד אכיפת הגבלים עסקיים משמעותי בממשל ביידן, אחרי לינה קאן, פרופסורית למשפט לשעבר בעלת דעות פרוגרסיביות שעומדת כיום בראש נציבות הסחר הפדרלית (FTC). ה-FTC ומשרד המשפטים אוכפים כללי הגבלים עסקיים בארה"ב ביחד.

אחת המשימות הראשונות של קנטר תהיה לבחון מחדש קווים מנחים פדרליים לבחינת מיזוגים, בתגובה לצו נשיאותי שביידן חתם עליו לאחרונה לעידוד רשויות פדרליות לקדם שווקים תחרותיים.

קנטר לאחרונה עבד באופן פרטי ולפני כן כעורך דין של הגבלים עסקיים ב-FTC. הוא ייצג את  מיקרוסופט  ואחרים בקרבים משפטיים נגד גוגל במשך יותר מעשור.

ניוז קורפ, חברת האם של דאו ג'ונס, בעלי העיתון וול סטריט ג'ורנל, הייתה לקוחה של קנטר בעבר.

חסידים של אכיפה מחמירה יותר של כללי ההגבלים העסקיים בארה"ב קידמו בברכה את מינויו של קנטר. הסנאטורית איימי קלובושר (דמוקרטית ממינסוטה), יושבת ראש מועצת הסנאט על הגבלים עסקיים, אמרה בהודעה ש"הניסיון המשפטי הרב וההיסטוריה של פעילות למען אכיפה אגרסיבית הופכים את הממונה לבחירה מצוינת".

כמה מבקרים של חברות טכנולוגיה גדולות צייצו ביום שלישי תמונה של ספל קפה עם המילים "וו, קאן וקנטר", התייחסות לשני ראשי תחום ההגבלים העסקיים ומדיניות התחרות של הבית הלבן וליועץ טים וו, עוד מבקר של חברות הטכנולוגיה שהיה לו תפקיד מוביל בממשל ביידן.

מחלקת ההגבלים העסקיים פעלה ללא יו"ר מאז תחילת כהונת ביידן

מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים פעלה ללא יושב ראש המאושר על ידי הסנאט מאז תחילת כהונתו של הנשיא ביידן, לאחר שיו"ר ההגבלים העסקיים של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מקאן דלרחים, עזב את המשרה. דלרחים נקט כמה פעולות אכיפה אגרסיביות שרפובליקאים המעדיפים גישה רכה בממשלים קודמים כנראה לא היו מאמצים, ובנה את המומנטום הפנימי במשרד המשפטים לבחינת חברות הטכנולוגיה הדומיננטיות.

בדיון מקוון שנערך בשנה שעברה, שיבח קנטר את דו"ח וועדת ההגבלים העסקיים של בית הנבחרים מאוקטובר 2020 שקבע שהחברות אפל, אמזון ופייסבוק מחזיקות בכוח מונופוליסטי. הדו"ח מתח ביקורת על רשויות אכיפת ההגבלים העסקיים על כך שהרשו לחברות האלה לגדול ללא ריסון.

"יש לנו חוקים. החוקים האלה בתוקף. בואו נאכוף אותם. בואו נאכוף אותם באופן שגרתי במרץ, בתשוקה, יצירתיות ומשמעות", אמר קנטר באותו אירוע, שהתקיים בחסות הארגון American Economic Liberties Project, הפועל לפירוק חברות הטכנולוגיה הגדולות. "זה משהו שיכול להשתנות החל ממחר".

דובר של גוגל סירב להגיב לדברים.

"זה יניע את משרד המשפטים מהתרכזות בעיקר בלקוחות לקידום מדיניות ואינטרסים של חברות מתחרות", אמר קארל סאבו, יועץ כללי לקבוצת החברות NetChoice, שבין החברים בה נמצאות החברות אמזון, גוגל ופייסבוק. "אחד האתגרים המשמעותיים לפני שקנטר ינסה להיראות חסר פניות יהיה כשמשרד המשפטים ינסה לתבוע תביעות הגבלים עסקיים נגד חברות הטכנולוגיה לכשיוגשו נגד חברות שהוא ייצג אותו או פעל מולן כשהיה עורך דין".

כ-56% מהאמריקאים אומרים שהם חושבים שחברות הטכנולוגיה הגדולות צריכות להיות נתונות ליותר רגולציה ממה שיש כרגע, על פי סקר של מכון המחקר פיו שנערך באפריל בקרב 4,623 אנשים ופורסם ביום שלישי. מדובר בעלייה לעומת 47% שחשבו כך בסקר שנערך ביוני 2020 ו-57% בסקר ממאי 2018.