"איירביאנבי לבריכות" מכה גלים הקיץ

בחברה Swimply מדווחים על עלייה בביקוש בזמן המגפה, ועלייה במחיר הכימיקלים לניקוי מי בריכות

ב-Swimply אומרים שבעלי בריכות עשו כ-122 אלף הזמנות מתחילת 2020 / צילום: Shutterstock, StacieStauffSmith Photos
ב-Swimply אומרים שבעלי בריכות עשו כ-122 אלף הזמנות מתחילת 2020 / צילום: Shutterstock, StacieStauffSmith Photos

בריכת השחייה מוקפת העצים של ג'ים בטאן בביתו מחוץ לפורטלנד, אורגון, עומדת ללא שימוש מאז שבתו הצעירה ביותר יצאה מהבית לפני שנתיים. ואז בספטמבר, העלה אותה לפלטפורמה מקוונת להשכרת בריכות פרטיות.

תוך שעתיים קיבל שלוש הזמנות לבריכה, והוא אומר שאירח 2,700 אורחים תוך פחות משנה. בטאן מצפה להרוויח 111 אלף דולר עד סוף הקיץ, שבדיוק יכסו את 110 אלף הדולר שהוא ואשתו הוציאו על הבריכה לפני שמונה שנים.

"חשבתי לעצמי, 'וואו, זה מוזר'", אמר בטאן. "נחמד להרגיש שלא הוצאנו את כל 110 אלף הדולר לחינם".

בטאן הוא אחד מ-13 אלף בעלי בריכות ב-125 שווקים ברחבי ארה"ב, כולל בערים כמו לוס אנג'לס ואוסטין, טקסס, המרוויחים כסף מהבריכות שלהם שלא מנוצלות דיין על ידי רישומן בחברה Swimply, שתוארה בכמה דיווחים בתקשורת כ"איירביאנבי לבריכות ביתיות".

ב-Swimply אמרו שבעלי בריכות עשו כ-122 אלף הזמנות מתחילת 2020. העסקים החלו להתרומם שוב לקראת מגפת הקורונה, אבל פרחו בעיצומו של המשבר הבריאותי כשבריכות ציבוריות נסגרו ואנשים ביקשו להרוויח עוד כסף או להתקהל באופן בטוח אחרי חודשים של סגר.

"ראינו הרבה משפחות (וחברים) נפגשים מחדש בעזרת Swimply", אמר בונים לסקין, מייסד שותף בחברה והמנכ"ל שלה.

באופן ממוצע מארחים מרוויחים בין 5,000 ל-10,000 דולר בחודש, על פי אשר ויינברגר, מייסד שותף ב-Swimply ומנהל התפעול של החברה. רוב בעלי הבריכות גובים בין 35 ל-50 דולר לשעה, בזמן ש-Swimply מקבלת 15% מהמארחים ועוד 10% מהמתארחים.

מרדף אחרי כימיקלים

הרווחים של חלק מהמארחים עוזרים לשלם עלויות הכרוכות בתיחזוק הבריכות, עלות שזינקה בזמן המגפה בגלל שסגרים וסגירת עסקים הפריעו לשרשראות האספקה של כימיקלים לבריכות. ווינברגר אמר שכיום הוא מוציא 85 דולר בשבוע על כימיקלים וטיפול בבריכה שלו, לעומת 45 דולר לפני המגפה.

"זה מצוד אחר כלור במחיר הטוב ביותר", אמר שנון צלר, מארח המשתמש בשירותי Swimply באוקלהומה סיטי, שאומר שהרוויח 10,000 דולר מאז שהחל להשכיר את הבריכה שלו ביוני האחרון.

רוב המתארחים הם משפחות מקומיות, אמר ויינברגר. הזמנות לרוב כוללות בין חמישה לשבעה אנשים. המארחים בוחרים בכמה כסף להשכיר את הבריכות, מעלים תמונות שלהן ורושמים איזה שירותים נוספים זמינים, כמו גריל ברביקיו או מערכת סאונד.

"כמות עצומה של עבודה"

לבעלי הבריכות זו לא מסיבה. במקום זה, אירוח הוא "כמות עצומה של עבודה", אמר בטאן. ברוב הימים הוא קם בחמש בבוקר כדי לנקות עלים מפני המים. אשתו מנקה את השירותים של הבריכה ומוציאה צעצועי מים לפני כל הזמנה.

חברת Swipmly אינה הבריכה היחידה בעיר. Peerspace, שוק להזמנות לוקיישנים לצילום סרטים או עריכת אירועים, מציע אלפי חללים שיש בהם בריכות שחייה בתעריף שעתי.

"כשהחום גובר, אנו רואים ביקוש רב לחללים פתוחים, שברבים מהם יש בריכות", אמר מאט בנדט, מייסד שותף של Peerspace וסגן נשיא לענייני תפעול.

חברות השכרה לטווח קצר כמו איירביאנבי וחברת השכרת בתי הנופש Vrbo מקבוצת Expedia גם הן משכירות נכסים שיש בהן בריכות לפי תעריף יומי.

כמו איירביאנבי והמקבילות לה בתעשייה, Swimply צריכה לנווט בין שיקולי בטיחות ואחריות משפטית. שחיין עשוי לטבוע ואורחים פרועים עשויים לגרום נזק לרכוש.

על מנת להפיג את הסיכונים האלה, כ-80% מהמארחים בחברה בוחרים להישאר בבתים כשאורחים משתמשים בבריכות שלהם, אמר ויינברגר. לחברה גם יש מנגנון ביטוח המגיע עד סכום של מיליון דולר ומדיניות להגנה בפני נזק לרכוש.

בטאן אמר שלא הייתה לו בעיה רצינית לגבי השכרת הבריכה שלו אבל בכל זאת הוא מעדיף להישאר בבית כשיש הזמנות. "יש יותר מדי סיכונים עם אורחים ללא השגחה", אמר, בהתייחסות ל"סיפורי זוועה" על קטינים ששתו אלכוהול ואירועים רועשים.

בחודש הבא, מארח צלר מסיבת בריכה עם כמעט 40 אורחים. הוא אמר שהקפדה על כללים הנוגעים לחנייה ברחוב ומוזיקה רועשת שמרו על השכנים שלו והם מרוצים.

"הדבר הכי גרוע שקרה זה שפעם מצאתי שתי פחיות בירה במסננת של הבריכה", אמר צלר.