ארה"ב: ביידן ממנה רגולטורים שמפחידים את חברות הענק

צו נשיאותי להגברת התחרות ושורה של מינויים בתחום ההגבלים העסקיים, מלמדים כי בניגוד לציפיות לפני כניסתו לתפקיד, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שם את התאגידים הגדולים במדינה על הכוונת

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

בעוד שמעטים ציפו שהנשיא ג'ו ביידן ייצא למלחמה חזיתית בתאגידים הגדולים בארה"ב כדי להגביל ולרסן את כוחם, מהלכים רבים שלו מהחודשים האחרונים מלמדים כי זה בדיוק מה שהוא עושה.

לפני כשבועיים חתם ביידן על צו שמטרתו הגברת התחרות במשק והגבלת כוחן של חברות הטק הגדולות. בין היתר ביקש ביידן לבצע בדיקה מעמיקה בנוגע לאפשרויות השונות של מיזוגים מתחום הטכנולוגיה.

"הצו הביצועי שעליו אני חותם מחייב את הממשלה הפדרלית לאכיפה מלאה ותוקפנית של חוקי ההגבלים העסקיים שלנו. אין יותר סובלנות לפעולות פוגעניות של מונופולים. לא עוד מיזוגים גרועים המובילים לפיטורים המוניים, למחירים גבוהים יותר, ולפחות אפשרויות", אמר ביידן שהוסיף כי "40 שנה אחרי תחילת הניסוי, שבמהלכו אפשרנו לתאגידים לצבור יותר ויותר כוח, אני מאמין שהניסוי נכשל... קפיטליזם ללא תחרות אינו קפיטליזם, אלא ניצול".

מהלך נוסף שמלמד על מידת רצינותו של ביידן, היה מינויה של לינה קאן לראש נציבות הסחר הפדרלית (FTC). הרשות מנתחת מיזוגים פוטנציאליים של חברות ומגוון שלם של נהלים עסקיים על מנת לקבוע אם הם פוגעים באופן לא חוקי בתחרות בשוק. למועצה גם משימה רחבה יותר של הגנה על צרכנים, והיא מחפשת יוזמות תרמית והתנהגויות עסקיות פסולות או לא הוגנות הפוגעות בציבור.

לינה קאן / צילום: צילום: רויטרס-Graeme Jennings
 לינה קאן / צילום: צילום: רויטרס-Graeme Jennings

קאן, ראש ה־FTC הצעירה אי־פעם, היא פרופסורית למשפטים צעירה בת 32 מאוניברסיטת קולומביה, הנחשבת לאחת מהמבקרות הבולטות של חברות הטכנולוגיה. היא נחשבת כמי ש"מובילה" את המחנה בארה"ב שמאמין שהממשל האמריקאי לא פעל כמעט לריסון הדומיננטיות של התאגידים ולעצירת מיזוגים ששחקו את התחרות.

לא פלא שאמזון פנתה בתחילת החודש ל־FTC בבקשה כי קאן תפטור עצמה מחקירת ההגבלים העסקיים של העסקה שלה לרכישת MGM בשווי 8.45 מיליארד דולר. הטענה: קאן ביקורתית מדי ולא באה בראש פתוח. בשבוע שעבר פייסבוק ביקשה בקשה דומה, שקאן תפסול עצמה מטיפול בתיק הגבלים עסקיים נגדה.

עוד ביטוי לרצון של ביידן לחזק את ההגבלים העסקיים בארה"ב הוא החלטתו להעמיד בראש מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים מבקר ידוע של גוגל, עו"ד ג'ונתן קנטר.

קנטר, שמינויו עדיין טעון אישור סנאט, עבד בעבר ב־FTC ובשנים האחרונות הוא ייצג חברות שנפגעו מגוגל במגזר הפרטי. יו"ר ועדת הסנאט להגבלים עסקיים, הסנאטורית איימי קלובושר, מיהרה לברך: "הניסיון המשפטי הרב וההיסטוריה של פעילות אכיפה אגרסיבית הופכים את קנטר לבחירה מצוינת".

אם יאושר, קנטר יפקח כבר בקרוב על תביעת הגבלים עסקיים של משרד המשפטים, שהוגשה בשנה שעברה ובה נטען שגוגל השתמשה ברשת של הסכמי בלעדיות וטקטיקות דורסניות כדי לשמר את מעמדה כמונופול.