לפני שופרסל אונליין, קצת אחרי אמזון: רשת המחשבים הזו פיצחה את הנוסחה לאהדת הצרכנים

שנת הקורונה לימדה את מותגי הקמעונאות המובילים את חשיבות ההשקעה באונליין • סופר־פארם, המובילה בקטגוריה, ו-KSP השכילו לנצל זאת - וגם הענקיות הבינלאומיות נהנו מכך שהישראלים קנו יותר • מדד המותגים

חנות של KSP / צילום: איל יצהר
חנות של KSP / צילום: איל יצהר

המותגים שנכללו בדירוג הקמעונאות ממחישים היטב את השינוי שעבר הענף, שקיבל דחיפה משמעותית בתקופת הקורונה עם הזינוק בקניות המקוונות. רוב המותגים המובילים הם כאלה שמשווקים אונליין, כולל שתי הענקיות העולמיות שהישראלים אוהבים - אמזון ועלי אקספרס.

מדד המותגים - קטגוריית קמעונאות
 מדד המותגים - קטגוריית קמעונאות

מובילת הקטגוריה, סופר־פארם, פעילה בעיקר בסניפיה הפיזיים, אך היא גילתה את כוחו של האונליין בשנה האחרונה. בשל הגדרתה כעסק חיוני, הסניפים שלה נשארו פתוחים לאורך כל תקופת המגפה, והשינוי בהרגלי הצריכה הורגש במיוחד. לצד העדפה של סניפים קרובים לבית או כאלו שממוקמים ברחוב או במרכזי קניות על פני הקניונים, בחברה מציינים כי נרשם גידול משמעותי בהעדפת האונליין. סופר-פארם השכילה לתת מענה לצורך שזיהתה, ולצד משלוחים עד הבית אפשרה איסוף של הזמנות אונליין מהחנות, הוצאות קניות אל הרכב ושליחות תרופות עד הבית לבני 65 פלוס.

הקורונה השפיעה על הרשת בדרכים נוספות, בין אם היה זה המחסור בנייר טואלט או הביקורת שספגה על כך שמחירי האלכוג'ל זינקו בעשרות אחוזים (ועל כך הרשת התנצלה וטענה כי מדובר בטעות).

במהלך השנה האחרונה סופר-פארם, שבבעלות לאון קופלר וקבוצת יוניון, השיקה סניף קונספט על טהרת האיפור - גלרי, שבו נמכרים מוצרי קוסמטיקה בחנות מרווחת.

ענקית הקמעונאות אמזון היא השנייה בקטגוריה. את ההבטחה שלה להיכנס לשוק לישראל היא לא מימשה ולא צפויה לממש בקרוב, אבל את האמון וההערכה (ואת כרטיס האשראי) של הצרכנים הישראלים היא קיבלה, גם כאשר בשיא המגפה הופסקו המשלוחים לישראל. החברה לא מדווחת על נתוני המכירות בישראל, אך מספיק להסתכל על ההכנסות שלה ב-2020 כדי להבחין בהשפעת הקורונה: מכירות אמזון בשנת 2020 עלו משנה לשנה ב־38% לסכום של 386 מיליארד דולר.

במקביל, אמזון מפתחת גם נוכחות בתחום שירותי התוכן, עם מותג הסטרימינג אמזון פריים; היא פעילה גם בתחום החנויות הפיזיות, כולל בחנויות עצמאיות ללא קופה; והיא מעמיקה גם את פעילותה בתחום המזון, דרך רשת הול פודס שרכשה.

ומארה"ב - לסין. אתר עלי אקספרס הוא חביב הקונים הישראלים באונליין, על פי הררי החבילות שמגיעות לדואר ישראל. במחצית הראשונה של 2021 סך כל החבילות עמד על 25.2 מיליון, זינוק של 32% לעומת אשתקד. רוב הקניות מעלי אקספרס, המשתייך לענקית הסינית עלי באבא, הן אמנם של פריטים קטנים וזולים, כמו כיסוי לסלולרי ומטענים, אבל עם הצמיחה בקניות באונליין עולה גם היקף הרכישה וגם מגוון המוצרים הנרכשים. אגב, בעורפו של עלי נושף אתר סיני שהפופולריות שלו בישראל מזנקת: SHEIN, אשר מתמקד בפריטי אופנה ופריטים לבית ומדורג שני בהיקפי הקניות של הישראלים.

גם הענקית המקוונת מסין פועלת במודל Omni-Channel כשהיא נכנסה לעולמות הפיזיים עם חנויות בברצלונה ובמדריד שבהם נמכרים המוצרים שנחשבים ללהיט במרקט פלייס המקוון שלה.

כניסה מעניינת למדד המותגים עושה המותג KSP, שכיכב באונליין בתקופת הקורונה בשל הצורך בלפטופים או מסכי מחשב בשל המעבר ללמידה ועבודה מהבית. בתקופת המגפה, כל 53 סניפי הרשת הפכו ליחידות לוגיסטיות לטיפול בהזמנות אונליין. באתר החברה נמכרים כ-40 אלף מוצרים שונים, שכוללים לא רק מוצרי אלקטרוניקה אלא גם כלי מטבח, צעצועים ואפילו בשמים.

חמישת ברשימה היא שופרסל-אונליין, אתר המכירות החזק ביותר בקטגוריית רשתות הקמעונאות. האתר של רשת הקמעונאות הגדולה בישראל היה חזק עוד לפני הקורונה, אך עוצמתו התגלתה בתקופת המגפה. כך, ברבעון הראשון של 2020, לפני פרוץ המגפה בישראל, נתח פעילות האונליין של שופרסל היה 17.5% מתוך סך ההכנסות. ברבעון הראשון של 2021, נתח הפעילות עמד כבר על 22% (כ-770 מיליון שקל).

"זה התחיל לפני הקורונה כי הציבור הישראלי מכיר כבר את עלי אקספרס ואת אמזון ופתאום זה מתחיל לעבוד גם בישראל", כך נימק מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן לגלובס את הזינוק בהיקפי הקניות המקוונות.