היזם השוודי שראה את חנויות בגדי הנשים באמריקה - ורצה גם

H&M התחילה את דרכה ב-1947 כחנות קטנה לאופנת נשים בעיר וסטרוס בשוודיה • ב-2020 לרשת היו כבר יותר מ-5,000 חנויות ברחבי העולם • מדד המותגים

סניף של H&M / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
סניף של H&M / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

רשת האופנה השוודית H&M היא ממותגי האופנה המובילים, הוותיקים והיציבים בעולם. היא ידועה בזכות הקולקציות לנשים, גברים וילדים. אבל בתחילת הדרך, כשנוסדה בשנת 1947 בעיר וסטרוס בשוודיה, H&M הייתה בסך הכל חנות אופנה לנשים. זו גם הסיבה שנקראה Hennes, "שלה" בשוודית.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המייסד, ארלינג פרסון השוודי (שנפטר ב-2002), שהיה אז כבן 30, הקים את החנות אחרי שחזר מטיול מחוף לחוף בארצות הברית. הוא התלהב מהזוהר של חנויות בגדי הנשים שראה בניו יורק והחליט להקים מודל מקומי, ואף התרחב לרשת עם כמה חנויות שנפתחו בשטוקהולם.

סניף של Hennes, הגלגול הראשון של H&M / צילום: H&M Hennes & Mauritz AB
 סניף של Hennes, הגלגול הראשון של H&M / צילום: H&M Hennes & Mauritz AB

ב-1968 פרסון רכש את המלאי של חנות ציוד לציד ודיג בשם Mauritz Widforss, שכללה גם בגדי גברים. כך נוצר לרשת הצעירה שם חדש: Hennes & Mauritz, מה שקוצר בהמשך ל-H&M. החנות מכרה גם בגדי גברים וילדים והתרחבה לכמה ממדינות סקנדינביה. ב-1974 החברה החלה להיסחר בבורסה של שטוקהולם, וב-1976 נפתחה חנות ראשונה מחוץ למדינות סקנדינביה, בלונדון. ב-2000 נפתחו חנויות ראשונות בארה"ב ובספרד.

נכון ל-2020, ל-H&M היו יותר מ-5,000 חנויות מסביב לעולם ביותר מ-70 מדינות, והיא מעסיקה יותר מ-120 אלף אנשים. ההכנסות של החברה הגיעו לשיא של 27.5 מיליארד דולר ב-2017, והן היו בצמיחה מתמדת עד אז, אך שולי הרווח מצויים בירידה כעשור. בזמן הקורונה הודיעה הרשת על סגירת מאות חנויות. המכירות ירדו ב-20% לכ-22 מיליארד דולר, לפי הפייננשל טיימס. ברבעון השני של 2021 המכירות כבר התאוששו דרמטית.

H&M הייתה ועודנה חברה משפחתית. המייסד פרסון העביר את מושכות החברה לבנו סטפן בשנות ה-90, והוא היה מנכ"ל עד סוף שנות ה-2000, ונותר כיו"ר עד ינואר 2020. בנו, קארל-ג'ואן, החליף אותו בתפקיד המנכ"ל ב-2009 ובהמשך כיו"ר. את מנכ"לות החברה מסר בינואר 2020 להלנה הלמרסון - שאינה משתייכת לשושלת המשפחתית - והייתה קודם לכן מנהלת הקיימות בחברה.