כואב, אבל פחות: מחיר ההנפקה של מפתחת בי-קיור לייזר נחתך בכחצי

אריקה כרמל, המפתחת את המכשיר לטיפול בכאבים, צפויה להשלים את הנפקתה בת"א לפי שווי של כ-430 מיליון שקל • גורמים בשוק החיתום: "השוק נהיה יותר בררני; מוסדיים גדולים מנצלים את כוחם להורדת המחיר"

המכשיר הרפואי "בי–קיור לייזר" / צילום: מצגת החברה
המכשיר הרפואי "בי–קיור לייזר" / צילום: מצגת החברה

לאחר כ-70 הנפקות ראשוניות מתחילת השנה נראה כי הגיע שלב הסלקטיביות לבורסה בת"א. לקראת הנפקתה בבורסה של חברת אריקה כרמל, מפתחת ומשווקת המכשיר הרפואי "בי-קיור לייזר", טיוטת תשקיף מעודכנת שפרסמה כעת חושפת כי החברה נדרשה לחתוך כמחצית מהשווי שלפיו תבצע את ההנפקה, לכ-430 מיליון שקל, לעומת שאיפתה הראשונית לבצע את המהלך לפי שווי שינוע סביב כ-800 מיליון שקל.

במסגרת מהלך הצטרפותה לשוק ההון המקומי בדרך של הנפקת מניות ראשונית (IPO), צפויה אריקה כרמל לגייס כעת קרוב ל-90 מיליון שקל בהנפקת מניות חדשה, בעוד שבעליה, בראשות היו"ר מיכאל (מיקי) שלוסר, צפויים למכור נתח מהחזקותיהם תמורת כ-20 מיליון שקל. את הנפקתה מובילות חברות החיתום של לידר שוקי הון, רוסאריו ואיפקס.

החיתוך החד במחיר של אריקה כרמל לקראת ההנפקה, אשר מוסבר לדברי גורם בשוק החיתום בכך ש"השוק הפך ליותר בררני", מגיע זמן קצר לאחר שחברת אקונרג'י  אנרגיה מתחדשת השלימה את הנפקת מניותיה הראשונית בבורסה אחרי שקיצצה גם היא בכמחצית את השווי שלפיו תכננה לבצע את המהלך ואת היקף הגיוס שביצעה.

"המוסדיים קצת התעייפו מגל ההנפקות"

הנפקת אקונרג'י בוצעה לפי שווי חברה של כ-1 מיליארד שקל לפני גיוס של כ-150 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-2 מיליארד שקל שאליו כיוונה תחילה, על פי פרסומים, ואשר כלל תוכנית למכירת נתח מהחזקות בעליה, אייל פודהורצר ויואב שפירא, בעשרות מיליוני שקלים - מכירה שעליה נאלצו לוותר. את ההנפקה הובילו חברות החיתום של אוריון ודיסקונט קפיטל.

בשוק ההון היו מי שאמרו היום, כי "אמנם יש עדיין פעילות משמעותית של הנפקות, אבל בסך הכול נראה שהשוק נרגע ושהמוסדיים קצת התעייפו מגל ההנפקות האינטנסיבי של החודשים האחרונים".

רגיעה זו נוגעת, לפי אותו פעיל, בעיקר לשלל חברות הטכנולוגיה הצעירות המהוות את מרבית המנפיקות בגל הנוכחי, ואשר כמה עשרות מהן כבר הצטרפו לזירת המסחר המקומית תוך חודשים ספורים. "אומנם החברות הגדולות שמגיעות להנפיק פחות נפגעות, אבל עדיין, גם הן מושפעות מכך".

עוד מציינים בשוק את צמצום מספר השחקנים בו. מהלכי הרכישה של בית ההשקעות פסגות על-ידי אלטשולר שחם ובית ההשקעות הלמן-אלדובי על-ידי הפניקס "מצמצמים את האפשרויות בשוק והופכים אותו לקשה יותר", אומרים בשוק. בהמשך לכך אומר גורם נוסף כי כדי להבטיח הוצאת הנפקה לפועל יש להגיע להסכמות מול כמה גופים מוסדיים גדולים, שמנצלים את כוחם להורדת המחיר".

ממיקי ברקוביץ' ועד דידי הררי

את אריקה כרמל ייסדו בני הזוג מיכאל וציפי שלוסר בשנת 2007, ובהמשך רכשו את הזכויות בטכנולוגיה ובפטנטים שעליהם מבוסס המכשיר שהם מציעים, בי-קיור לייזר. המכשיר פועל באמצעות "טכנולוגיית הלייזר הרך", ומשמש "לטיפול בכאבים, בעיות אורתופדיות, פצעים, דלקות ותופעות בריאותיות אחרות אצל בני אדם", וזאת "בהתאם להתוויות שאושרו על-ידי משרד הבריאות".

אותו מכשיר מוכר לציבור הרחב בעיקר בזכות הפרזנטורים שלו, ובהם כדורסלן העבר מיקי ברקוביץ', הג'ודוקא ירדן ג'רבי, השחקנית סנדרה שדה, שדרני הרדיו דידי הררי ורון קופמן ורבים נוספים,

באריקה כרמל מסבירים, כי טיפול בלייזר רך, שפותח בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כולל פעולה של קרן אור על פני העור לעומק הרקמות, "אך ללא אפקט של חימום וללא פגיעה בעור", וזהו תחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות "לאור הוכחת יעילות הטיפולים בלייזר הרך במחקרים קליניים".

תוצאותיה הכספיות של אריקה כרמל מעידות על הצמיחה המהירה בעסקיה, עם קפיצה דו-ספרתית גבוהה בהכנסותיה בשנים האחרונות, שהגיעו ל-86 מיליון שקל ב-2020, אחרי הכנסות של 51 מיליון שקל ב-2019 והכנסות של 36 מיליון שקל ב-2018.

בהתאם גם הרווח הגולמי שלה נסק, ובשורה התחתונה הרווח הנקי השנתי אשתקד הגיע ליותר מ-12 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-2.5 מיליון שקל בכל אחת מהשנתיים שלפני כן (2018-2019).

עד כה, מכירות מכשירי בי-קיור לייזר שמייצרת אריקה כרמל נעשו רק בארץ, אולם בשנה האחרונה היא החלה לשווק את המכשירים שלה גם בבריטניה, והיא מייעדת חלק גדול מתמורת ההנפקה להעמקת והרחבת השיווק בחו"ל.