פיוניר תשלם 1.4 מיליון דולר במסגרת פשרה עם משרד האוצר של ארה"ב

חברת הפינטק הישראלית, שהחלה להיסחר בוול סטריט לפני מספר שבועות, לא חסמה לטענת המשרד עסקאות של גורמים מאזורים שהוטלו עליהם סנקציות • מדובר בהפרות שבוצעו לטענת משרד האוצר האמריקאי בשנים 2013-2018, וסך העסקאות היה כ-802 אלף דולר

הנהלת ועובדי פיוניר בטקס פתיחת המסחר בנאסד"ק / צילום: Nasdaq, Inc.
הנהלת ועובדי פיוניר בטקס פתיחת המסחר בנאסד"ק / צילום: Nasdaq, Inc.

חברת הפינטק הישראלית פיוניר , שהחלה להיסחר בוול סטריט לפני מספר שבועות, תשלם 1.4 מיליון דולר במסגרת הסכם פשרה שאליו הגיעה עם משרד האוצר של ארה"ב, לאחר שבפלטפורמה שלה בוצעו עסקאות שהפרו סנקציות של רשות האכיפה במשרד.

לפי הודעת משרד האוצר האמריקאי, התגלו 2,260 הפרות לכאורה בעצם ביצוע עסקאות עבור גורמים מחצי האי קרים, מאיראן, מסודן ומסוריה, או עבור אנשים ספציפיים שעסקאות שלהם אמורות להיחסם על פי רשימה של OFAC - רשות אכיפה ששייכת למשרד האוצר בארה"ב.

במשרד האוצר האמריקאי מציינים כי ההפרות בוצעו בין פברואר 2013 לפברואר 2018, וסך העסקאות היה כ-802 אלף דולר. לפי המדיניות של החברה מ-2015, עסקאות של גורמים מאזורים שעליהם מוטלות סנקציות הן אסורות, אך בדיקות וביקורות שנערכו לוודא זאת לא זיהו עסקאות כאלה, מה שהוביל להפרות לכאורה. פיוניר דיווחה מיוזמתה רק על 19 מקרים.

לפי הודעת האוצר האמריקאי, הקנס האזרחי המקסימלי במקרה כזה יכול להגיע לכ-3.9 מיליון דולר. לדבריהם, פיוניר הייתה אמורה לדעת את מיקום המשתמשים בפלטפורמה שלה. עם זאת, הם מציינים לזכות החברה כי מרגע שהתגלו סוגיות הנוגעות לאי-עמידה בכללי הסנקציות, בכירים בחברה פעלו במהירות לדווח על ההפרות הנוגעות לאנשים הספציפיים שעליהם מוטלות סנקציות וששיתפו פעולה בנושא; וכן שפיוניר נקטה צעדים הנדרשים להפחית את הסיכון למקרים דומים בעתיד.

"מקיימים מערך ציות חזק"

מהחברה נמסר בתגובה כי "פיוניר מתייחסת ברצינות רבה למחויבויות הציות החלות עליה מכוח הרגולציות השונות החלות עליה, ואנו מקיימים מערך ציות חזק אליו אנו מחויבים ופועלים בהתמדה בכל העת לשפרו.

"עם גילוי תקריות אלה, שהתרחשו בין השנים 2013 ל-2018 ונקבעו כבעלות משקל נמוך (non-egregious), חברת פיוניר נקטה פעולות מיידיות, שכללו השקעות משמעותיות בטכנולוגיה ובכוח אדם על מנת לחזק עוד יותר את מערך הציות של החברה.

"כיום, תוכנית הציות של החברה עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה, ומבוקרת באופן קבוע על-ידי מבקרים גלובליים מובילים ורגולטורים פיננסיים רבים".

עוד נמסר מהחברה, כי "המשימה של פיוניר היא להביא עוצמה פיננסית לעסקים וליזמים ברחבי העולם באמצעות לקיחת חלק בכלכלה הדיגיטלית. אנו נמשיך להשקיע מאמצים והשקעות על מנת להבטיח שמשימה זו תבוצע בצורה בטוחה ותוך ציות לחוקי הרגולציות השונות בעולם".

"צפויה להגדיל את נתחי השוק שלה"

פיוניר, שהוקמה ב-2005 על-ידי יובל טל ויניב צ'צ'יק, מנוהלת כיום על-ידי סקוט גאליט, ונסחרת בנאסד"ק בשווי 3.4 מיליארד דולר. החברה פיתחה פלטפורמה לתשלומים שמבוססת על קשר ישיר שלה מול הבנקים.

במקביל, בנק ההשקעות גולדמן זאקס  החל לפני מספר ימים לסקר את מניית פיוניר בהמלצת "ניטרלי" ובמחיר יעד של 11.5 דולר למניה, גבוה ב-13% מהמחיר הנוכחי.

כלכלני גולדמן זאקס מציינים כי החברה נהנית ממגמות שמגדילות את היקף השוק שאליו היא פונה, והיא צפויה להגדיל את נתחי השוק שלה, וכן שהתשתית שהיא בנתה - הפועלת בהרבה מדינות, מטבעות ורגולציות - מבדלת אותה ויוצרת חסם כניסה. מנגד, הם מעריכים שישנה אי-ודאות בנוגע לסיכונים הקשורים לעסק: "אנחנו זהירים בנוגע לפיוניר בשל חששות משקיעים הנוגעים לפוטנציאל הסיכונים בעסקי החברה. בפרט, משקיעים רואים סיכון בהתמקדות החברה בסין, שהיוותה 37% מהכנסותיה ב-2020. הדבר מייצר אי-ודאות פוליטית/רגולטורית גבוהה יותר ביחס לחברות אחרות, אם כי צמיחה באזורים גיאוגרפיים אחרים עשויה להפחית את הסיכון בעתיד".

REE מוזגה ל-10X Capital ותיסחר בנאסד"ק

פיוניר הפכה לחברה ציבורית בנאסד"ק לאחר שהתמזגה לחברת SPAC - חברה ללא פעילות שמגייסת כסף במטרה לרכוש חברה קיימת. עד לפני מספר חודשים נרשמו שיאים במספר חברות ה-SPAC שגייסו כסף בוול סטריט, ורבות מהחברות חיפשו ומחפשות יעדים לרכישה, גם בישראל.

עד כה דווח על מיזוגים של חברות ישראליות לחברות SPAC בשווי מצטבר של מעל 40 מיליארד דולר, וחלק מהם כבר הושלמו. בסוף השבוע הושלם עוד מיזוג של חברה מישראל ל-SPAC: חברת האוטוטק REE מוזגה ל-10X Capital Venture Acquisition לפי שווי של כ-3.1 מיליארד דולר לפני הכסף. היקף הגיוס לחברה הסתכם בסופו של דבר ב-288 מיליון דולר, נמוך מהצפי המקורי, על רקע החלטת חלק מבעלי המניות של ה-SPAC שלא להשתתף בעסקת המיזוג. החברה הממוזגת תיסחר בנאסד"ק.

דניאל בראל, מייסד משותף ומנכ"ל החברה, אמר כי "זוהי אבן דרך משמעותית ל-REE, כשאנו נכנסים לשוק הציבורי עם הזדמנויות עצומות לפנינו. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה שלנו תהיה אבן יסוד בשוק הרכב החשמלי המסחרי הצומח במהירות, ויש לנו הסכמי שיתופי פעולה עם שחקניות משמעותיות בשוק".

בראל הקים את החברה עם אחישי סרדס, והיא מייצרת פלטפורמה מודולרית שכוללת את כל מכללי ההנעה הדרושים לרכב חשמלי. לאחר ההנפקה, REE הודיעה כי תפתח מטה בארה"ב, שימוקם באוסטין טקסס ויעסיק 150 עובדים.

בין בעלי המניות ב-REE ניתן לציין את הפניקס, בעל השליטה בדלק רכב גיל אגמון, מייסד מובילאיי זיו אבירם, חברת רד ביומד שבשליטת יהודה ונאווה זיסאפל, כלל ביטוח, ארי ראב"ד שהיה בכיר באי.די.בי ומייסדי החברה, בראל וסרדס.