מועמדת "הירוקים" בגרמניה התנצלה שהשתמשה בכינוי גנאי לשחורים בראיון

במהלך ראיון טלוויזיוני השתמשה מועמדת הירוקים לראשות הממשלה בגרמניה בביטוי "neger" (כינוי גנאי גזעני לשחורים באנגלית ובגרמנית) • ה"בילד" דיווח כי "הירוקים" ניסו לשכנע את הערוץ לקצר את הראיון ולא לשדר את התקרית, אך בסופו של דבר הדברים ישודרו

אנאלנה ברבוק / צילום: Reuters, Boris Roessler
אנאלנה ברבוק / צילום: Reuters, Boris Roessler

אנאלנה ברבוק, מועמדת הירוקים לראשות הממשלה בגרמניה, נאלצה להבהיר היום בשרשור ארוך ב"טוויטר" מדוע השתמשה בביטוי "neger" (כינוי גנאי גזעני לשחורים באנגלית ובגרמנית) במהלך ראיון טלוויזיוני, וביקשה סליחה על כך ש"ביטאה את המלה" ועל ידי כך סייעה להפצתה. ברבוק, שהסתבכה בשבועות האחרונים בהאשמות על העתקה של קטעים שלמים מספר שפירסמה מתוך אתרים וכתבות מבלי להעניק להם קרדיט, הגיבה לפרשה בעקבות פרסום ב"בילד", עיתון המזוהה עם מחנה הימין בגרמניה שמבקר אותה ואת "הירוקים" בחריפות בקמפיין הבחירות הנוכחי.

ברבוק אמרה את הדברים במהלך ראיון לתוכנית "תכלס-ארנה" של המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה. התוכנית כוללת ראיונות עם כל המועמדים המובילים לקראת הבחירות הכלליות בגרמניה שיתקיימו ב-26 בספטמבר. התוכנית אמורה להיות משודרת ב-1 באוגוסט. הפוליטיקאית דיברה בראיון על גזענות ועל אנטישמיות, ואמרה כי מקרה אחד במיוחד עורר את זעמה. המקרה עסק במטלה בבית ספר יסודי לכתוב חיבור שעוסק בגבר שחור, תוך שימוש במה שמכונה בגרמניה "N-Wort", מלת גנאי לשחורים מדרום לסהרה שהיתה בשימוש בגרמניה עד לאחרונה אך הוקעה בעקבות מחאה. הילד סירב לכתוב את החיבור, וברבוק ציינה את המקרה ואמרה כי יש לשנות מן היסוד את חומרי הלימוד של התלמידים במדינה.

במהלך הראיון וההתחייסות למקרה ביטאה ברבוק את המלה, מה שאינו מקובל. "לרוע המזל, במהלך הקלטת הראיון ציטטתי את המלה מתוך סערת רגשות ועל ידי כך סייעתי לשכפל אותה". היא אמרה כי היא "מודעת היטב למקור המלה ולעובדה שמדובר בכינוי גנאי גזעני". ה"בילד" דיווח כי "הירוקים" ניסו לשכנע את הערוץ לקצר את הראיון ולא לשדר את התקרית, אך בסופו של דבר הדברים ישודרו כאשר המלה עצמה שביטאה ברבוק תוחלף בצפצוף. ברבוק שיבחה את התנהגות עורכי התוכנית והביעה את התנצלותה בפני הציבור. היא אמרה כי המפלגה קיימה "שיחה" עם עורכי התוכנית על שידורה.

 

כלי התקשורת בגרמניה ציינו כי שימוש דומה של ראש העיר גטינגן בוריס פאלמר במלה במסגרת פוסט שבו השתמש בה באופן אירוני הביא להליך להדחתו מהמפלגה, בעידודה של ברבוק. פאלמר הוא יהודי וכתב את הדברים לפני כחודש בפוסט שלדבריו לא הובן היטב בפייסבוק.